Motocykle o pojemności do 125 ccm to nadal najpopularniejsza w Polsce klasa jednośladów. W pierwszych trzech miesiącach tego roku zarejestrowano 1613 szt. (wzrost aż o 139 proc. do analogicznego okresu w 2018 r.), co zapewniło im udział w rynku wynoszący 45,8 proc. Pierwszą trójkę w sprzedaży motocykli i skuterów o poj. do 125 ccm rozpoczyna Romet (317 szt.), kolejno na podium są Junak (228) i Honda (227) – liderzy sprzedaży z całego 2018 roku.
Motocykle 125 – kontra "elektryczna" konkurencja
Rośnie w Polsce – choć bardzo powoli – rynek jednośladów elektrycznych. W 2018 roku zarejestrowano 39 motocykli z ekologicznym napędem, o 27 więcej niż w 2017 roku. W pierwszym kwartale 2019 roku sprzedano 8 pojazdów tego typu, ale należy spodziewać się kolejnych wzrostów, bo ich oferta jest coraz większa.
Motocykle 125 – nowe przepisy
Posiadaczom prawa jazdy kategorii B (od co najmniej 3 lat) pod koniec ubiegłego roku rozszerzono uprawnienia o możliwość poruszania się motocyklami trójkołowymi bez ograniczenia mocy i pojemności. Przed tym okresem osoby z kategorią B mogły prowadzić motocykle (w tym trójkołowe) o pojemności do 125 ccm i mocy nieprzekraczającej 11 kW (15 KM). To nie jest jednak tak, że teraz na każdym motocyklu, który ma trzy koła, można jeździć, mając prawo jazdy kat. B: motocykl musi być homologowany jako trójkołowy (homologacja L5e), a są takie pojazdy (np. Yamaha Niken), która ma homologację „zwykłego” motocykla (L3e) choć ma trzy koła.
W 2018 roku motocykle i skutery o poj. 125 ccm stanowiły ponad 48 proc. rynku jednośladów. Sprzedano 7004 sztuki (dane dotyczą pierwszych rejestracji – uzyskane z PZPM).
Motocykle 125 – naszym zdaniem
Rynek jednośladów w klasie 125 ma się całkiem dobrze. Z roku na rok w Polsce pojawia się coraz więcej marek i modeli. Wprowadzenie nowych przepisów uprawniających posiadaczy prawa jazdy kat. B do jazdy trójkołowcami o większych pojemnościach z homologacją L5e też zapewne ożywi rynek. Jesteśmy przekonani, że w najbliższym czasie znacząco wzrośnie także sprzedaż elektrycznych jednośladów. Coraz więcej liczących się producentów chce mieć je w ofercie. Owszem, nadal są droższe od pojazdów z klasycznym napędem, ale świadomość ekologiczna Polaków rośnie, poza tym maszyny te oferują coraz większe zasięgi.
Galeria zdjęć
10. miejsce – Romet Valentine (cena 7499 zł). W ofercie Rometa dostępne są trzy skutery 125 ccm. Valentine stylem nawiązuje do Vespy. Wyposażono go w 12-calowe koła i 8,8-konny silnik chłodzony powietrzem – zużywa 2,6 l/100 km i pozwala rozpędzić się do 85 km/h. Mimo że to „chińczyk”, cechuje się dobrą jakością wykonania.
9. miejsce – SYM Jet4 (cena 7400 zł). Oferta tajlandzkiego producenta w klasie 125 składa się wyłącznie ze skuterów. Najmniejszy Jet waży zaledwie 113 kg i napędza go dość żwawy 8,5-konny czterosuw z gaźnikiem. Prędkość maksymalna wynosi 85 km/h.
8. miejsce – Barton Blade (cena 7299 zł). Niezwykle dynamiczna sylwetka wyróżnia nowszego nakeda firmy Barton. Wyposażony jest w port USB, oświetlenie LED, 17-calowe koła i chłodzony powietrzem silnik 11 KM (bazujący na Hondzie CBF). Dostępne są wersje podstawowa i droższa o 500 zł Pro, z amortyzatorem upside-down oraz hamulcami tarczowymi na obu osiach.
7. miejsce – Keeway RKS Sport (cena 7200 zł). Niewielki i lekki naked chińskiego producenta jest teraz dostępny także w wersji Sport. Dwuzaworowa jednostka chłodzona powietrzem ma ponad 11 KM mocy, dzięki czemu ważący 122 kg motocykl okazuje się całkiem żwawy. Jego prędkość maksymalna to 95 km/h. Układ hamulcowy wykorzystuje system CBS.
6. miejsce – Zipp Pro XT (cena 7199 zł). Polska marka, która importuje motocykle z Chin, ma szeroką ofertę modeli 125, w tym sportowy Pro XT. Do napędu służy 11-konny silnik, pozwalający uzyskać 90 km/h, za zatrzymanie odpowiadają hamulce tarczowe (z przodu podwójne) z CBS.
5. miejsce – Romet Pony (cena 6999 zł). Model ten nawiązuje do korzeni marki, dostępny jest także z silnikiem 50 ccm oraz w wersji E-Pony za 6499 zł (silnik 1,5 kW/72 V, bateria lit.-jon. 1,5 kWh, v maks. 45 km/h, zasięg 70 km). Model 125 ccm ma jednostkę 9,2 KM, która uzyskuje 85 km/h. Układ hamulcowy składa się z 2 tarcz i systemu CBS.
4. miejsce – Keeway Zahara (cena 6700 zł). Skuter w stylu retro jest wyposażony w czterosuwowy silnik (8,6 KM) chłodzony powietrzem i w bezstopniową przekładnię. Waży zaledwie 110 kg i porusza się na kołach 12 cali. Hamulce wyposażono w układ CBS (z tyłu bębny). Prędkość maksymalna wg producenta to 90 km/h.
3. miejsce – Zipp VZ-6 (cena 6099 zł). Naked Zippa wyposażono w 11-konny czterosuw z wtryskiem, chłodzony powietrzem, i w 5-stopniową skrzynię biegów. Niewielka masa (115 kg) to zapowiedź niezłej dynamiki i łatwego prowadzenia. Pojemny zbiornik (17 l) zachęca z kolei do jazdy poza miastem.
2. miejsce – Benyco NKD (cena 5350 zł). Równie atrakcyjną ceną może pochwalić się naked Benyco. Podobnie jak BR, ma chłodzony powietrzem czterosuw o mocy 9,9 KM, który wg producenta pozwala rozpędzić się do 90 km/h. Motocykl jest lekki (waży tylko 122 kg) i wąski, co ułatwia poruszanie się w miejskich korkach. W wyposażeniu koła 18 cali.
1. miejsce – Benyco BR (cena 4999 zł). Liczne chromy (osłona tłumika, reflektor, błotnik i bagażnik), a także klasyczny design sprawiają, że jest to oryginalna propozycja wśród „125-ek”. Podobnie jak pozostałe Benyco, ma układ CBS (zintegrowane hamulce przód i tył) oraz wtrysk paliwa. To najtańsza propozycja w zestawieniu jednośladów!