TOP 10: Pułapki na kołach
Testy zderzeniowe EuroNCAP cieszą się dzisiaj zdecydowanie mniejszą estymą niż wcześniej. Mówi się o tym, że producenci dostrzegli znakomitą szansę na dodatkową reklamę - przyznane przez organizację pięć gwiazdek to przecież idealne wyróżnienie i jasny sygnał w stronę klientów. Tymczasem pojawiły się głosy świadczące o tym, jakoby rozwiązania stosowane w wielu projektowanych dzisiaj autach nie miały na celu rzeczywistej poprawy bezpieczeństwa, a jedynie uzyskanie dobrego wyniku w testach. To podobnie jak z polskimi kursami na prawo jazdy - przygotowują do zdania egzaminu, nie zaś do odpowiedzialnego radzenia sobie w drogowych warunkach. Tak czy inaczej, poza szczególnymi przypadkami, to właśnie testy zderzeniowe pozostają jednym z najbardziej miarodajnych wskaźników bezpieczeństwa, jakie zapewnia samochód - kierowcy, dorosłym i nieletnim pasażerom, a także, do czego przywiązuje się coraz większą wagę, pieszym. Oto subiektywny wybór dziesięciu modeli, które albo w testach zderzeniowych poradziły sobie szczególnie kiepsko, albo z innych względów zagrażały zdrowiu i życiu podróżujących nimi. Chrysler Voyager 1999 Wydawałoby się, że im większy samochód, tym bezpieczniejszy. Niestety nic bardziej mylnego, a historia Chryslera Voyagera jest podwójnie interesująca. Po pierwsze, nawet kierowca tego ponad dwutonowego minivana nie może czuć się bezpiecznie. Po drugie, im nowszy Voyager, tym gorszy. Model z 1999 roku uzyskał w teście EuroNCAP dwie gwiazdki. W nowszej o osiem lat generacji druga gwiazdka musiała zostać skreślona. W przypadku czołowego zderzenia istnieje duże prawdopodobieństwo, że poważne obrażenia odniesie kierowca. Nieco lepsze perspektywy rysują się przed pasażerem. Na tym tle zaskakująco dobrze prezentuje się ochrona przy zderzeniu bocznym. Podróżującemu Voyagerem dziecku również nie powinna stać się krzywda. Co innego pieszym - minivan Chryslera to istna maszynka do zabijania, ochrona pieszego na każdej wysokości określona została jako marginalna. To najbardziej surowa ocena w skali NCAP.