Toyota i Daihatsu współpracują ze sobą od 1967 roku. Koncern z Tokio posiada obecnie 51% udziałów mniejszego partnera. Po połączeniu obie firmy utrzymają osobne struktury i style zarządzania, wykorzystując przy współpracy swoje mocne strony w celu osiągnięcia jak największych korzyści.
Toyota i Daihatsu zachowają osobne linie modeli, które zostaną dostosowane do preferencji klientów i specyfiki każdej marki. Daihatsu weźmie na siebie odpowiedzialność za rozwój małych samochodów dla obu marek, koncentrując się na tych grupach klientów, w których marka ma już wyrobioną silną pozycję. Ponadto firma będzie doskonalić procesy związane z planowaniem produktów i rozwojem technologicznym małych samochodów obu marek.
Oba przedsiębiorstwa udostępnią sobie nawzajem infrastrukturę na rynkach rozwijających się. Daihatsu będzie odpowiadać za zwiększenie wydajności i elastyczności w dziedzinie rozwoju, zaopatrzenia i procesów produkcji. Toyota wesprze Daihatsu w sprzedaży na terenie Japonii, udostępniając partnerowi swoją sieć dystrybucji oraz dzieląc się kompetencjami w dziedzinie strategii sprzedaży.
"To dla nas szansa, abyśmy mogli w pełni sobie nawzajem zaufać i maksymalnie wykorzystać swoje atuty. Możemy teraz skoncentrować się na naszych najważniejszych kompetencjach. To moim zdaniem jest klucz do zwiększania konkurencyjności na globalnym rynku" – powiedział prezydent Toyoty, Akio Toyoda.
Wspólna strategia ma posłużyć również podejmowaniu nowych wyzwań, takich jak opracowywanie nowych technologii, począwszy już od etapu koncepcyjnego. Toyota będzie nadal koncentrować się na technologiach związanych z ochroną środowiska, bezpieczeństwem, doświadczeniem kierowcy i pasażerów podczas jazdy oraz komfortem. Daihatsu skupi się na wdrażaniu nowych rozwiązań do gotowych produktów oraz na rozwijaniu technologii obniżających koszty i zużycie paliwa. Podczas wspólnych prac nad technologiami następnych generacji Daihatsu skoncentruje się na obniżaniu kosztów i miniaturyzacji.
"Jestem przekonany, że tym porozumieniem położyliśmy podwaliny pod stabilny wzrost firmy przez następne 100 lat. To dla nas doskonała okazja do scementowania naszych relacji z Toyotą i wyniesienia marki Daihatsu do najwyższych światowych standardów" – dodał prezydent Daihatsu, Masanori Mitsui.
Daihatsu nie jest obecne na polskim rynku. W Europie samochody tej marki są oficjalnie oferowane m.in. w Niemczech, Austrii, Belgii, Holandii, Francji, Szwajcarii, Portugalii, Grecji, Norwegii, Szwecji i Wielkiej Brytanii.