• GDDKiA zaplanowało inwestycję w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Droga docelowo, czyli po kilkudziesięciu latach, stanie się własnością Skarbu Państwa
  • Prywatny inwestor zaprojektuje i zbuduje nowy odcinek (zapewniając sobie finansowanie) i zadba o utrzymanie odcinka S10 pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem
  • Wykonawca trasy otrzyma stosowne wynagrodzenie z budżetu państwa w formie opłaty za dostępność dla użytkowników (od chwili udostępnienia dla ruchu)

Ekspresowa S10 to jedna z bardziej wyczekiwanych tras w Polsce, która połączy Szczecin z Warszawą i znacząco skróci czas podróży pomiędzy dwoma aglomeracjami. To niezwykle ważna droga także dla mieszkańców Bydgoszczy i Torunia. S10 stanie się bowiem świetną alternatywą dla obecnego odcinka krajowej 10, która jest określana przez mieszkańców obu miast drogą śmierci. Oba miasta łączy wąska i kręta droga, na której panuje spory ruch - nie tylko lokalny, ale i tranzytowy.

{ "uuid": "f534fc2c-183c-4bcb-8ad0-2d621cc274bc", "caption": "Trasa S10 ", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/YmI7MDA_/300e3cde57ed2fb96efbc721673eb226.jpg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "b68af65e-9d04-512a-a841-ca62f4947859", "name": "GDDKiA", "idref": "b68af65e-9d04-512a-a841-ca62f4947859" } ], "available": { "start": "2020-02-25 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "idref": "6accdb4c-efee-53c4-9f58-358f30835e69", "note": "GDDKiA / GDDKiA" }, "creators": [ { "idref": "6d4bebb4-2e36-5dd1-97b4-0110e32f8a67", "uuid": "6d4bebb4-2e36-5dd1-97b4-0110e32f8a67", "name": "GDDKiA" } ], "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "300e3cde57ed2fb96efbc721673eb226", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 607, "width": 750, "bytes": 311069 }, "asyncAdSlot": null } Trasa S10  Foto: GDDKiA / GDDKiA
Trasa S10

Zgodnie ze wcześniejszymi zapowiedziami wreszcie wydano decyzję środowiskową. To nic innego jak zatwierdzenie wyboru wariantu drogi. Między Bydgoszczą a Toruniem powstanie zatem dwujezdniowa trasa ekspresowa, która częściowo będzie poprowadzona śladem obecnej drogi krajowej. Na wysokości Solca Kujawskiego drogę poprowadzono na południe, by docelowo połączyć się z istniejącym już odcinkiem S10 stanowiącym obwodnicę Torunia. Dodatkowo pomiędzy węzłami Toruń Zachód i Południe dobudowana zostanie druga jezdnia.

Jest jednak coś, co wzbudza szczególne kontrowersje i niepokój samorządowców. GDDKiA zaplanowało inwestycję w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. To oznacza, że prywatny inwestor zaprojektuje i zbuduje nowy odcinek (zapewniając sobie finansowanie) i zadba o utrzymanie. W zamian otrzyma zaś stosowne wynagrodzenie z budżetu państwa w formie opłaty za dostępność dla użytkowników (od chwili udostępnienia dla ruchu). Po zakończeniu umowy (zapewne ok. 30 lat) droga przejdzie na własność Skarbu Państwa.