Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Tunel w Świnoujściu na kluczowym etapie budowy. Prace dotarły na Wolin

Tunel w Świnoujściu na kluczowym etapie budowy. Prace dotarły na Wolin

Prace nad skomunikowaniem w sposób stały Świnoujścia z resztą kraju osiągnęły kluczowy etap. Maszyna drążąca tunel dotarła na wyspę Wolin. Wprowadzana będzie do komory odbiorczej. Zakończenie budowy planowane jest na jesień przyszłego roku. Do wykonania pozostały prace przy konstrukcji wewnętrznych oraz wykończeniowe.

Tunel Uznam WolinŹródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Tunel w Świnoujściu pod rzeką Świną, który połączy trwale miasto z resztą Polski, jest kluczową inwestycją w tym rejonie kraju. Obecnie komunikację pomiędzy wyspami, na których leży Świnoujście, zapewniają jedynie przeprawy promowe. Powstający tunel ma znacznie poprawić istniejącą sytuację i jednocześnie połączyć miasto z resztą Polski — w ramach tej samej inwestycji, budowany jest nowy układ drogowy. Połączyć ma on tunel z obecną siecią drogową. W tym celu powstaje rondo, które będzie łączyć go z DK3, a w przyszłości także z drogą ekspresową S3. Od strony wyspy Uznam wykonywany jest odcinek wjazdowy do tunelu, który połączony będzie z ulicą Karsiborską.

Przeczytaj też:

Drążąca tunel maszyna TBM (tunnel boring machine) dotarła już na wyspę Wolin, co oznacza osiągnięcie kluczowego etapu prac - zakończenie drążenia. Maszyna zostanie wprowadzona teraz do komory odbiorczej. Proces ten jest wieloetapowy. Obecnie komora, dla wyrównania ciśnienia podczas wejścia tarczy do komory, jest zalana wodą. Po wprowadzeniu TBM do komory, maszyna będzie stopniowo (przez ok. dwa miesiące) demontowana. Całość waży bowiem 2740 ton i ma ok. 100 m długości.

Jednocześnie z demontażem rozpocząć się mają pierwsze prace związane z montażem konstrukcji wewnętrznych. Kolejne zadania mają obejmować instalacje wewnętrzne, systemy monitoringu, wentylacji, przeciwpożarowe oraz roboty wykończeniowe.

Całkowita długość budowanej trasy wynosić będzie 3,2 km, z czego zasadniczą część stanowić będzie ukończony właśnie tunel, którego długość wynosi 1,48 km. W tunelu powstanie dwupasmowa jezdnia, a pod nią zlokalizowana zostanie galeria ewakuacyjna.

Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę inwestora zastępczego. Budowa jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jej łączna szacowana wartość to 913,8 mln złotych, a maksymalna wartość dofinansowania ze środków UE wynosi 775 mln złotych.

Paweł Krzyżanowski
Paweł Krzyżanowski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:TunelDrogiGDDKiA
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków