Całkowita długość przeprawy w Świnoujściu wyniesie 3,4 km, w tym zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasmowa jezdnia. Zastąpi dotychczasowy sposób przeprawiania się, czyli przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.
Maszynie drożącej (wykonanej w Chinach) nadano imię „Wyspiarka”, które zostało wybrane w konkursie przez mieszkańców Świnoujścia. Urządzenie jest dedykowane dla tej inwestycji, ale jeśli nie będzie mogło zostać wykorzystane przy realizacji innych tuneli, to wykonawca może je zwrócić producentowi.
Wyspiarka będzie zostawiała za sobą gotowy tunel o przekroju kołowym i szerokości 13 m (średnica samej tarczy to 13,5 m). Maszyna TBM w sposób zautomatyzowany będzie drążyć tunel przy pomocy obracającej się tarczy. W miarę postępu wiercenia montując poszczególne segmenty obudowy tunelu i równocześnie wyprowadzając urobek poza tunel. Masa całego urządzenia to 2740 t, a długość 101 m.
Według planów drążenie tunelu powinno zakończyć się za pół roku. To jednak nie koniec – kolejny rok potrwają dalsze prace, m.in. wykonanie w tunelu jezdni, wyjść ewakuacyjnych i wszystkich instalacji. Według planu przeprawa pod Świną powinna być otwarta we wrześniu 2022 r.