Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Możesz nie dać rady w tym turbotrudnym quizie o samochodach PRL. Szanse na wynik powyżej 5/11 są marne

Możesz nie dać rady w tym turbotrudnym quizie o samochodach PRL. Szanse na wynik powyżej 5/11 są marne

W większości quizów trzeba wskazać prawdziwą informację, czyli oddzielić ziarno od plew. Tu będzie na odwrót: tylko oddzielenie plew od ziarna, czyli wybranie fałszywej informacji gwarantuje sukces. Tyle że pytania są tak trudne, że nawet wynik 5/11 uznamy za nie lada wyczyn.

Fiat 126 EL/ELX - youngtimer z potencjałem
Fiat 126 EL/ELX - youngtimer z potencjałemŹródło: Auto Świat

Ten quiz o samochodach PRL nie dość, że będzie turbotrudny, to jeszcze przewrotny. Tym razem trzeba będzie wskazać nie prawdziwą, ale fałszywą informację. Przez taką kumulację możesz mieć duży problem z uzyskaniem wyniku powyżej 5/11.

Zapytamy o Polskie Fiaty 125p i 126p, o Poloneza, Syrenę i Warszawę, a także o prototypy, nie tylko z FSO. Na pozór powinno być łatwo, ale... zresztą sam/sama zobaczysz. Możemy ruszać?

Rozpocznij quiz

Pytanie 1/11
Źródło: Auto Świat / ACZ

Wskaż fałszywą informację. FSO Warszawa miała wersję:

Poprawna odpowiedź: o nazwie Elegance specjalnie na rynek francuski

FSO Warszawa nie miała odmiany na rynek francuski, ponieważ nigdy jej tam nie eksportowano. Dębowe koła otrzymała Warszawa w wersji drezyna, a cztery reflektory - prototypowy wariant Warszawy 203 z 1966 r.

Pytanie 2/11
Źródło: FCA

Wskaż nieprawdziwą informację. Polski Fiat 126p:

Poprawna odpowiedź: był produkowany jeszcze w 2001 r.

Produkcję Polskiego Fiata 126p zakończono we wrześniu 2000 r. pożegnalną wersją Happy End. W 1997 r. oficjalną nazwą tego samochodu został Maluch, a w latach 1978-1981 zbudowano kilka prototypów 126p z silnikiem z przodu.

Pytanie 3/11
Źródło: Auto Świat

Wskaż fałszywą informację. Ten samochód, zwany Stratopolonezem:

Poprawna odpowiedź: nigdy nie istniał; to tylko miejska legenda

Oczywiście, że istniał, a nawet istnieje do dziś. Technicznie rzecz biorąc, FSO Polonez 2500 Racing (nieoficjalnie zwany Stratopolonezem) ma V6 z Lancii Stratos, ale ten legendarny samochód Lancii korzystał przecież z silnika Ferrari (wówczas Ferrari należało do koncernu Fiata).

Pytanie 4/11
Źródło: Auto Świat

Wskaż nieprawdziwą informację. W FSO powstawał nie tylko Polski Fiat 125p, ale także licencyjna wersja:

Poprawna odpowiedź: Fiata 128 sedan

Z gamy Fiata 128 na Żeraniu montowano wyłącznie wersje Sport Coupe i Coupe 3d. Łącznie w FSO powstało 824 egzemplarze obu modeli.

Pytanie 5/11
Źródło: Auto Świat / Łukasz Rossienik

Wskaż fałszywą informację. FSO Syrena:

Poprawna odpowiedź: była wytwarzana aż do 1983 r.

Owszem, Syrenę wytwarzano do 1983 r., ale FSM Syrenę, a nie FSO Syrenę, a to przecież o nią pytamy. W FSO produkcja tego samochodu skończyła się w 1972 r., a w latach 1971-1983 auto powstawało już w FSM, stąd nowa nazwa tego modelu, czyli FSM Syrena.

Pytanie 6/11
Źródło: Auto Świat / ACZ

Wskaż nieprawdziwy parametr techniczny. FSO Warszawa M20 (wersja z lat 1951-1957) miała:

Poprawna odpowiedź: pojemność silnika 2122 cm sześc.

Niewielka różnica, ale jest: Warszawa M20 miała tak naprawdę silnik o pojemności 2120 cm sześc.

Pytanie 7/11
Źródło: Auto Świat / ACZ

Wskaż fałszywą informację. W FSM nigdy nie powstawał samochód o nazwie:

Poprawna odpowiedź: Fiat Uno

Znowu jesteśmy przewrotni. Fiata Uno, owszem, produkowano w Tychach i Bielsku-Białej, ale wówczas spółka nie nosiła już nazwy Fabryka Samochodów Małolitrażowych (czyli FSM), ale Fiat Auto Poland. Za to jest prawdą, że w FSM montowano Syrenę 104 w ramach szkolenia załogi, zaś w latach 1974-1975 w Bielsku-Białej powstało 380 Fiatów 127.

Pytanie 8/11
Źródło: Auto Świat / Adam Mikuła

To teraz Polonez. Wskaż nieprawdziwą informację. W pierwszej dziesiątce największych europejskich rynków eksportowych FSO Poloneza znalazło państwo o nazwie:

Poprawna odpowiedź: Węgry

Do RFN wyeksportowano 3455 Polonezów, do Danii 5413 sztuk, do Holandii 5428 aut, zaś na Węgry tylko 216 samochodów

Pytanie 9/11
Źródło: Auto Świat

Wskaż fałszywą informację. FSO Ogar LS:

Poprawna odpowiedź: jego reflektory wcale się nie chowały w głąb karoserii, zamontowano je na stałe w "podniesionej" pozycji

Pytanie 10/11
Źródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Wskaż fałszywą informację. Ten prototyp:

Poprawna odpowiedź: był projektem Pininfariny

Design tego prototypu, czyli Polskiego Fiata 125p Coupe z 1971 r., nie jest dziełem Pininfariny, ale Polaka Zbigniewa Wattsona

Pytanie 11/11
Źródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Wskaż nieprawdziwą informację o Warszawie 210:

Poprawna odpowiedź: ważyła prawie dwie tony

Prototypowa Warszawa 210 była właśnie relatywnie lekka. Mierzący 470 cm długości samochód ważył bowiem 1200 kg, ale miał 6-miejscowe wnętrze oraz 6-cylindrowy silnik. W drugim prototypie Warszawy 210 zamontowano jednostkę 1.6 R4 (54 KM).

Brakuje jeszcze 11 odpowiedzi
Wypełnij odpowiedzi na wszystkie pytania, żeby zobaczyć wynik
TWÓJ WYNIK:
Słabo, ale...
...jak na tak trudny i dodatkowo podchwytliwy quiz i tak nie jest źle. W naszym następnym sprawdzianie wiedzy o motoryzacji PRL na pewno pójdzie ci lepiej. Zapraszamy!
W granicach średniej
Ani źle, ani bardzo dobrze. Przy tak trudnym i podchwytliwym quizie już trzy poprawne odpowiedzi to już coś. Zapraszamy do kolejnego sprawdzianu wiedzy o samochodach epoki PRL!
Doskonale!
Poszło ci świetnie. Nie mamy żadnych wątpliwości, że samochody epoki PRL to twoja pasja. W takim razie zapraszamy cię do naszego kolejnego quizu na ten temat! Powodzenia!
Jesteś królem wiedzy o motoryzacji PRL!
Gratulujemy i chylimy czoła. Czy w naszym kolejnym quizie o samochodach PRL też zdobędziesz najwyższą notę? Przekonaj się - zapraszamy!
Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków