Ten quiz o samochodach PRL nie dość, że będzie turbotrudny, to jeszcze przewrotny. Tym razem trzeba będzie wskazać nie prawdziwą, ale fałszywą informację. Przez taką kumulację możesz mieć duży problem z uzyskaniem wyniku powyżej 5/11.
Zapytamy o Polskie Fiaty 125p i 126p, o Poloneza, Syrenę i Warszawę, a także o prototypy, nie tylko z FSO. Na pozór powinno być łatwo, ale... zresztą sam/sama zobaczysz. Możemy ruszać?
Rozpocznij quiz
Wskaż fałszywą informację. FSO Warszawa miała wersję:
Poprawna odpowiedź: o nazwie Elegance specjalnie na rynek francuski
FSO Warszawa nie miała odmiany na rynek francuski, ponieważ nigdy jej tam nie eksportowano. Dębowe koła otrzymała Warszawa w wersji drezyna, a cztery reflektory - prototypowy wariant Warszawy 203 z 1966 r.
Wskaż nieprawdziwą informację. Polski Fiat 126p:
Poprawna odpowiedź: był produkowany jeszcze w 2001 r.
Produkcję Polskiego Fiata 126p zakończono we wrześniu 2000 r. pożegnalną wersją Happy End. W 1997 r. oficjalną nazwą tego samochodu został Maluch, a w latach 1978-1981 zbudowano kilka prototypów 126p z silnikiem z przodu.
Wskaż fałszywą informację. Ten samochód, zwany Stratopolonezem:
Poprawna odpowiedź: nigdy nie istniał; to tylko miejska legenda
Oczywiście, że istniał, a nawet istnieje do dziś. Technicznie rzecz biorąc, FSO Polonez 2500 Racing (nieoficjalnie zwany Stratopolonezem) ma V6 z Lancii Stratos, ale ten legendarny samochód Lancii korzystał przecież z silnika Ferrari (wówczas Ferrari należało do koncernu Fiata).
Wskaż nieprawdziwą informację. W FSO powstawał nie tylko Polski Fiat 125p, ale także licencyjna wersja:
Poprawna odpowiedź: Fiata 128 sedan
Z gamy Fiata 128 na Żeraniu montowano wyłącznie wersje Sport Coupe i Coupe 3d. Łącznie w FSO powstało 824 egzemplarze obu modeli.
Wskaż fałszywą informację. FSO Syrena:
Poprawna odpowiedź: była wytwarzana aż do 1983 r.
Owszem, Syrenę wytwarzano do 1983 r., ale FSM Syrenę, a nie FSO Syrenę, a to przecież o nią pytamy. W FSO produkcja tego samochodu skończyła się w 1972 r., a w latach 1971-1983 auto powstawało już w FSM, stąd nowa nazwa tego modelu, czyli FSM Syrena.
Wskaż nieprawdziwy parametr techniczny. FSO Warszawa M20 (wersja z lat 1951-1957) miała:
Poprawna odpowiedź: pojemność silnika 2122 cm sześc.
Niewielka różnica, ale jest: Warszawa M20 miała tak naprawdę silnik o pojemności 2120 cm sześc.
Wskaż fałszywą informację. W FSM nigdy nie powstawał samochód o nazwie:
Poprawna odpowiedź: Fiat Uno
Znowu jesteśmy przewrotni. Fiata Uno, owszem, produkowano w Tychach i Bielsku-Białej, ale wówczas spółka nie nosiła już nazwy Fabryka Samochodów Małolitrażowych (czyli FSM), ale Fiat Auto Poland. Za to jest prawdą, że w FSM montowano Syrenę 104 w ramach szkolenia załogi, zaś w latach 1974-1975 w Bielsku-Białej powstało 380 Fiatów 127.
To teraz Polonez. Wskaż nieprawdziwą informację. W pierwszej dziesiątce największych europejskich rynków eksportowych FSO Poloneza znalazło państwo o nazwie:
Poprawna odpowiedź: Węgry
Do RFN wyeksportowano 3455 Polonezów, do Danii 5413 sztuk, do Holandii 5428 aut, zaś na Węgry tylko 216 samochodów
Wskaż fałszywą informację. FSO Ogar LS:
Poprawna odpowiedź: jego reflektory wcale się nie chowały w głąb karoserii, zamontowano je na stałe w "podniesionej" pozycji
Wskaż fałszywą informację. Ten prototyp:
Poprawna odpowiedź: był projektem Pininfariny
Design tego prototypu, czyli Polskiego Fiata 125p Coupe z 1971 r., nie jest dziełem Pininfariny, ale Polaka Zbigniewa Wattsona
Wskaż nieprawdziwą informację o Warszawie 210:
Poprawna odpowiedź: ważyła prawie dwie tony
Prototypowa Warszawa 210 była właśnie relatywnie lekka. Mierzący 470 cm długości samochód ważył bowiem 1200 kg, ale miał 6-miejscowe wnętrze oraz 6-cylindrowy silnik. W drugim prototypie Warszawy 210 zamontowano jednostkę 1.6 R4 (54 KM).