UAZ Patriot to zbudowany na sztywnej ramie, z mostami zawieszonymi na solidnym, klasycznym zawieszeniu, samochód terenowy. Występuje w kilku wersjach nadwozia - również jako pick-up lub cargo do zabudowy. Prezentowany model ma niemal 4,8 metra długości i 2 metry wysokości. Wnętrze ma pięć miejsc i duży bagażnik.
Tradycyjnie dla marki, UAZ Patriot wykazuje ponadprzeciętne właściwości terenowe. Prześwit wynosi 21 cm na mostach standardowych i 30 cm na mostach militarnych. Głębokość brodzenia to standardowo 65 cm, a w wersji wojskowej nawet 80 cm. Standardowy kąt natarcia wynosi 37 stopni, a zejścia 31 stopni. Można je zwiększyć do, odpowiednio, 44 i 37 stopni.
Podstawową jednostką napędową UAZ-a Patriot jest benzynowy silnik o pojemności 2,7 litra. Generuje on 128 KM przy 4600 obr./min 210 Nm przy 2500 obr./min. Prędkość maksymalna sięga 150 km/h, a średnie zużycie paliwa to 11,5 l/100 km.
Alternatywę dla paliwożernego benzyniaka stanowi 2,2-litrowy diesel. Zaletą silnika wysokoprężnego jest wysoki moment obrotowy, który wpływa na elastyczność. Maksymalne 270 Nm kierowca ma do dyspozycji w zakresie 1800-2800 obr./min. Niewielka moc - 114 KM przy 3500 obr./min. - przekłada się na skromną prędkość maksymalną, która wynosi 135 km/h.
Firma Tarmot 4x4 oferuje dodatkowo trzy alternatywne silniki - dwa diesle Andoria 2,4 oraz 2,6 litra lub benzynowe V8 o pojemności 4,25 litra, z GAZ-a 66.
Podstawowy model w wyposażeniu Classic kosztuje od 92 tys. zł brutto, ale nie dostaniemy tu na przykład ABS-u, radia, czy choćby klimatyzacji. Bardzo bogata jest za to lista wyposażenia dodatkowego.
Kolejna wersja wyposażenia to kosztujący od 98 tys. zł Comfort, w którym oprócz ABS-u mamy już autoalarm z pilotem, światła przeciwmgielne, aluminiowe felgi 16", czujnik temperatury na zewnątrz, pełną regulację fotela kierowcy, radio z MP3, czujniki parkowania, podgrzewane fotele przednie, klimatyzację czy dodatkowe gniazdo 12 V w bagażniku.
Za 103 tys. złotych w wersji Limited czekają dodatkowo relingi dachowe, roleta bagażnika, system multimedialny z ekranem dotykowym Full HD 7", kamerą cofania, USB, MP3 i łącznością Bluetooth. Oprócz tego jest m.in. podgrzewana szyba przednia i ogrzewana tylna kanapa.
Przypomnijmy, że konkurencja, jak na przykład zbliżonych rozmiarów i o zbliżonych możliwościach jazdy w terenie Mitsubishi Pajero kosztuje od 210 tys. zł (poza obecną promocją od 230 tys. zł), a Toyota Land Cruiser od 190 tys. złotych. Auta dzieli wiele, jeśli chodzi o zaawansowanie techniczne, ale w terenie może być zupełnie inaczej.