Oczekiwana klientów wobec opon są bardzo zróżnicowane. Z jednej strony oczekują oni, że wybrane ogumienie będzie zapewniać przyczepność, dobre zachowanie w zakrętach, krótką drogę hamowania, długą żywotność, sprawność w zmiennych warunkach pogodowych i zróżnicowanych temperaturach.
Opony powinny także pomagać w zmniejszaniu zużycia paliwa, zapewniać komfort podróżnym i itp. Wymagania te są jeszcze wyższe w odniesieniu do opon zimowych, ponieważ kierowcy muszą zmagać się z niskimi temperaturami, opadami śniegu, lodem i niepewnymi warunkami na drodze, według inżynierów Goodyear'a, UltraGrip 9 łączy te wszystkie oczekiwania.
W UltraGrip 9 lamele i krawędzie nowego wzoru bieżnika opracowano tak, aby jak najbardziej dopasowywały się do kształtu stopki opony, czyli powierzchni kontaktu opony z nawierzchnią. W praktyce oznacza to, że niezależnie od wykonywanego manewru opona reaguje pewnie podczas jazdy na wprost, w zakrętach, a także przy hamowaniu i przyspieszaniu.
W stosunku do poprzedniego modelu udoskonalono również skład mieszanki opony. UltraGrip 9 wyróżnia się specjalną mieszanką plastyczną, w skład której wchodzi m.in. olej roślinny (wg osób odpowiedzialnych za mieszankę blisko mu do tego kuchennego oleju, ale konkretnego warzywa nie chcieli ujawnić) oraz żywica, poprawiająca przyczepność na mokrej nawierzchni.Opona UltraGrip 9 posiada - w zależności od rozmiaru - dwie rzeźby bieżnika.
Aby pomóc klientom śledzić poziom zużycia ogumienia, UltraGrip 9 posiadają wskaźnik „TOP” (ang. Tread Optimal Performance) w kształcie płatka śniegu, wbudowany w bieżnik. Kiedy grubość bieżnika spada do 4 mm, wskaźnik ten znika, ostrzegając kierowców o tym, że opona nie jest już zalecana do użytkowania w warunkach zimowych i należy rozważyć jej wymianę.
Opona UltraGrip 9 przeznaczona jest do samochodów małej i średniej wielkości. Jest dostępna w 33 rozmiarach, od 14 do 16 cali.