- Wcale nie niemiecki samochód klasy premium jest najchętniej wybierany przez Polaków. Od kilkunastu lat jest nim oczywiście Volvo XC60
- Szwedzki SUV ma w końcu konkurenta. Goni go, a w niektórych miesiącach nawet przegania, samochód o bardzo podobnych rozmiarach. Konkurent tak dobrze się sprzedaje, że może doprowadzić do spadku Volvo z tradycyjnego czwartego miejsca
- Swój pojedynek toczą oczywiście Niemcy. Na razie w 2025 r. na czele znajduje się marka z Bawarii
- Sprawdziliśmy też auta luksusowe, gdzie stawce liderują Bentley oraz Aston Martin
W marcu 2025 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 12 505 nowych samochodów osobowych klasy premium. Był to wynik o 10,15 proc. większy niż w lutym bieżącego roku i o 7,62 proc. lepszy w zestawieniu z marcem roku 2024, gdy krajowe wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 11 620 takich aut. Udział tego segmentu w krajowym rynku nowych aut osobowych wyniósł w marcu 23,6 proc
- czytamy w raporcie Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. To oznacza, że w pierwszym kwartale tego roku w Polsce zarejestrowano dokładnie 33 875 samochodów z tej półki. Polska klasa premium urosła o prawie siedem proc. w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku.
Na rynku robi się ciekawie, ponieważ jest kilka zażartych pojedynków o prymat. Zdecydowanie najciekawiej zrobiło się za plecami niemieckiej trójki premium. Jedna z marek notuje imponujący wzrost sprzedaży i goni.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoUlubione marki premium Polaków w 2025 r.
Pierwsza trójka nikogo nie zdziwi. Audi utrzymuje pozycję lidera na polskim rynku premium, sprzedając w pierwszym kwartale 2025 roku 7 896 nowych aut. To wynik o 17,87 proc. lepszy niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. BMW, mimo spadku o 6,69 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Mercedes, który znalazł się na trzeciej pozycji, zanotował niewielki spadek o 1,23 proc.
- Audi - 7896 szt.
- BMW - 6686 szt.
- Mercedes - 6183 szt.
- Volvo - 5019 szt.
- Lexus - 5013 szt.
- Porsche - 974 szt.
- MINI - 701 szt.
- Land Rover - 659 szt.
- Alfa Romeo - 501 szt.
- DS - 125 szt.
Bardzo ciekawie jest za plecami niemieckiej wielkiej trójki. Volvo wróciło na czwartą pozycję, z minimalnym wzrostem sprzedaży o 0,14 proc. Lexus zaś, z imponującym wzrostem o 50,68 proc., umocnił się na piątym miejscu, z modelem NX prowadzącym w sprzedaży. Japończycy wyraźnie mają bardzo duże ambicje, żeby odebrać Volvo czwarte miejsce, które Szwedzi zajmowali od wielu, wielu lat.
Ulubione modele premium Polaków w 2025 r.
Właśnie tutaj widać pogoń Lexusa. Od kilkunastu można było mówić w ciemno, że ulubionym samochodem klasy premium jest Volvo XC60. Ostatnio trzeba to sprawdzać, bo XC60 goni Lexus NX. Przepaść między tą dwójką, a resztą stawki jest bardzo wyraźna, a mówimy dopiero o pierwszych trzech miesiącach roku.
- Volvo XC60 - 2758 szt.
- Lexus NX - 2484 szt.
- Audi Q5 - 1540 szt.
- Audi A3 - 1396 szt.
- Audi A5 - 1324 szt.
- Volvo XC40 - 1177 szt.
- BMW serii 5 - 1006 szt.
- Lexus LBX - 952 szt.
- BMW X1 - 866 szt.
- BMW serii 3 - 836 szt.
Ile samochodów luksusowych kupują Polacy? Wielka Brytania na czele
Powyższe marki nazywa się markami premium (Porsche gra oczywiście pół półki wyżej od innych producentów, o których dzisiaj piszemy), ale jest jeszcze segment tzw. samochodów lusksuowych. To znacznie droższe modele, których widok na drogach nie jest powszechny. W pierwszym kwartale 2025 r. zarejestrowano w Polsce 21 samochodów Bentleya. To najlepszy wynik w tej klasie. Tak prezentują się liczby za Q1:
- Bentley - 21 szt.
- Aston Martin - 21 szt.
- Ferrari - 20 szt.
- Jaguar - 17 szt.
- Lamborghini - 13 szt.
- Rolls-Royce - 9 szt.
- Maserati - 9 szt.
- Alpine - 8 szt.
W takich zestawieniach wpisujemy jeszcze zwykle McLarena i Alpinę (tę niemiecką, tworzącą samochody na bazie BMW), ale w najnowszym raporcie IBRM SAMAR widnieje przy nich okrągłe zero.