Za głosowało 56 senatorów, 29 wstrzymało się, nikt nie był przeciw. Poprawki zaproponowane przez Senat głównie uszczegóławiają i doprecyzowują przepisy.

Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym wynika z obowiązku wdrożenia do polskiego prawa części przepisów "pakietu drogowego" Parlamentu Europejskiego i Rady z października 2009 r.

Na pakiet składają się trzy rozporządzenia dotyczące warunków dostępu do zawodu przewoźnika drogowego oraz zasad wykonywania przewozów drogowych.

Zgodnie z nowymi przepisami, wykonywanie krajowego transportu drogowego wymagać będzie uzyskania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, a wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego - licencji wspólnotowej.

Wzór takiego zezwolenia zostanie określony w rozporządzeniu ministra transportu.

Działalność gospodarcza polegająca na wykonywaniu krajowego przewozu osób samochodem: osobowym, przeznaczonym do przewozu powyżej siedmiu osób (ale nie więcej niż dziewięciu łącznie z kierowcą) lub taksówką - zgodnie z nowym prawem - wymagać będzie uzyskania licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego.

W miejsce dotychczasowych licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób autokarem lub autobusem oraz licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego rzeczy, obowiązywać będzie zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.

Udzielaniem, odmową, zmianą, zawieszeniem lub cofnięciem zezwolenia będzie zajmował się starosta właściwy dla miejsca zamieszkania lub siedziby przedsiębiorcy. W sprawach dotyczących ubiegania się o licencję wspólnotową - Główny Inspektor Transportu Drogowego.

Nowe przepisy dotyczą również wymogów związanych z uzyskiwaniem certyfikatu kompetencji zawodowych przewoźnika drogowego. Chodzi tu m.in. o przebieg egzaminu pisemnego i zwolnienie z niego. Certyfikat jest dokumentem niezbędnym do uzyskania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.

Minister transportu w rozporządzeniu wskaże także m.in. jednostki certyfikujące, wymagania wobec członków komisji egzaminacyjnej, zasady ustalania jej składu, a także tryb zwalniania z egzaminu pisemnego.

W nowelizacji ustawy o transporcie drogowym określono także czas pracy "przedsiębiorców kierowców i kierowców pracujących na własny rachunek". Średni tygodniowy czas ich pracy nie będzie mógł przekroczyć 48 godzin. Przepisy będą zakładały ewentualne wydłużenie tego czasu do 60 godzin, ale pod warunkiem, że w ciągu ostatnich czterech miesięcy nie została przekroczona średnia norma 48 godzin.

Nowe przepisy zakładają, że Inspekcja Transportu Drogowego będzie prowadziła kontrolę czasu przedsiębiorców i kierowców. Inspekcja za naruszenia przepisów będzie orzekać kary finansowe.