- 30 września 2024 r. otwarta zostanie obwodnica Łomży, ostatni odcinek trasy Via Baltica w Polsce
- Trasa Via Baltica jest kluczowa dla obrony wschodniej flanki NATO
- Litwa deklaruje zakończenie 270-kilometrowego fragmentu trasy do 2030 roku, ale postęp prac jest powolny
- Koszty projektu Rail Baltica znacznie wzrosły i przekraczają możliwości finansowe państw bałtyckich
W poniedziałek 30 września, Polska dokonała istotnego kroku w kierunku wzmocnienia infrastruktury komunikacyjnej wschodniej flanki NATO. Jakkolwiek buńczucznie by to nie zabrzmiało, to poniedziałkowe otwarcie obwodnicy Łomży oznacza ukończenie kluczowego odcinka trasy Warszawa–Helsinki. Dzięki temu kierowcy będą mogli przemierzyć dystans od stolicy do granicy w zaledwie trzy godziny.
Via Baltica skończona. Ale tylko w Polsce
Jak podkreśla "Rzeczpospolita", zakończenie całej trasy ekspresowej, której długość wynosić będzie 970 km, w tym 320 km na terenie Polski, to dopiero... część sukcesu. Odcinek S8 i S61, który prowadzi przez nasz kraj, to jedynie wstęp do długotrwałych prac, które mają się odbyć... na Litwie, Łotwie i w Estonii, ale prace w Litwie prowadzone są bardzo powoli, a w Łotwie i w Estonii tak na dobrą sprawę jeszcze się nie zaczęły.
Via Baltica miała prowadzić do Helsinek
Litwa deklaruje, że jej 270-kilometrowy fragment trasy będzie gotowy do 2030 r., lecz sceptycyzm wobec tych zapowiedzi jest wyraźnie widoczny. Obecnie tylko 70 km autostrady od Kowna do Mariampola jest dostępne dla kierowców, a prace nadal trwają na kolejnych odcinkach.
Sytuacja w Łotwie budzi jeszcze większe obawy. Postęp prac nad prawie 200-kilometrowym odcinkiem jest na tyle wolny, że władze Estonii zmuszone były interweniować w kwestii zaniedbanego mostku na rzece Salaca, który stanowi poważną przeszkodę na trasie do Warszawy. W Estonii z kolei udało się zrealizować zaledwie niewiele ponad jedną piątą z planowanych 190 km autostrady.
Niepokój wzbudza również przyszłość projektu Rail Baltica, który ma połączyć Helsinki z Warszawą za pomocą szybkiej kolei. Koszty przedsięwzięcia, w tym budowy najdłuższego kolejowego tunelu świata, gwałtownie wzrosły - z początkowych 5,8 mld euro do niemal 24 mld euro. Kwoty te znacznie przekraczają możliwości finansowe trzech państw bałtyckich, co stawia pod znakiem zapytania realizację całego projektu.
- Przeczytaj także: Nowe ceny paliw od jutra. Szejkowie pękli. Tyle zapłacimy za benzynę Pb95, On i LPG
Via Baltica - dlaczego jest tak ważna?
Skąd te emocje dotyczące drogi? Otóż Via Baltica jest częścią wielkiego projektu, mającego połączyć kraje nadbałtyckie z resztą Europy - drogi E67, europejskiej trasy pośredniej północ-południe, łączącej Europę Środkową z Finlandią. Via Baltica to nazwa wybrana dla odcinka pomiędzy Warszawą a Helsinkami.
Cały projekt zaczął powstawać wiele lat temu, a po rozpadzie Związku Radzieckiego zaczął być uważany za kluczowy w kwestiach gospodarczych, a potem także militarnych i obronnych.