• Planowane zmiany w ustawie o transporcie drogowym mają przyczynić się do zwiększenia skuteczność karania osób przekraczających prędkość
  • Pracownicy, którzy nie są inspektorami, zyskają prawo do wyjaśniania spraw o wykroczenia zarejestrowane przez fotoradary
  • Ustawodawca planuje doprecyzować przepisy związane z karaniem osób, które nie wskażą kierowcy, który złamał ograniczenie prędkości

Nie od dzisiaj wiadomo, że fotoradary i systemy automatycznej odcinkowej kontroli prędkości są skutecznymi narzędziami do wyłapywania kierowców ignorujących ograniczenia prędkości. Ale dzisiaj problemem nie jest już rejestrowanie faktu przekroczenia prędkości, ale ukarania sprawców tych wykroczeń. Niedawno informowaliśmy, że tylko w latach 2021-2022 urządzenia CANARD-u (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym) zarejestrowały niemal 2,5 mln naruszeń przepisów, ale aż ok. 1,1 mln z nich nie zakończyło się ukaraniem sprawców. To wkrótce może się zmienić.

Do walki z przekraczającymi prędkość zostaną włączeni cywile

Rząd cały czas pracuje nad projektem ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw. Planowane zmiany w głównej mierze mają rozwiązać problem ograniczonej skuteczności nadzoru nad rynkiem przewozów drogowych i ochrony uczciwej konkurencji oraz właściwej egzekucji przepisów UE. Ale przy okazji ustawodawca zamierza skuteczniej walczyć z problemem, jakim są kierowcy łamiący ograniczenia prędkości.

Jednym ze sposobów na rozwiązanie problemu wydajności przy wykrywaniu sprawców wykroczeń ma być zwiększenie liczby pracowników uprawnionych do prowadzenia czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia ujawnione za pomocą urządzeń rejestrujących. Jeśli proponowane zmiany zostaną zaakceptowane, wtedy czynności te będą mogli prowadzić także pracownicy GITD (Główny Inspektorat Transportu Drogowego), którzy nie są inspektorami, czyli służba cywilna. Jedynym wymogiem będzie otrzymanie od Głównego Inspektora Transportu Drogowego pisemnego upoważnienia.

Powierzone "cywilom" czynności mają ograniczać się w głównej mierze do komunikacji korespondencyjnej, ale w skrajnych przypadkach służba cywilna będzie mogła pełnić obsługę bezpośrednią klientów w urzędzie. Można przypuszczać, że zmiana ta usprawni cały proces obsługi ujawnianych wykroczeń.

Kierowcy negują uprawnienia ITD. Już niedługo

Przekraczający prędkość powinni jednak już teraz zmienić swoje zachowanie z racji kolejnej z planowanych zmian. Już teraz w ramach spraw prowadzonych przez Inspekcję Transportu Drogowego (ITD), głównie tzw. fotoradarowych, oprócz faktycznego karania sprawcy wykroczenia inspektorzy muszą stosować art 96 § 3 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. — Kodeks wykroczeń. Zgodnie z nim tej samej karze podlega osoba, która wbrew obowiązkowi nie wskazała na żądanie uprawnionego organu, komu powierzyła pojazd do kierowania lub używania w oznaczonym czasie.

Uprawnienia do nakładania grzywien za wyżej wymienione wykroczenie posiada ITD. Problemem jest to, że zdarzają się przypadki podważania kompetencji posiadanych przez ITD. W związku z tym ustawodawca zamierza doprecyzować przepis. W tej sytuacji nie będzie już można zakwestionować posiadanych przez ITD uprawnień, co może znacząco poprawić skuteczność karania faktycznych sprawców wykroczeń.