Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Jedna opona trochę zużyta, a druga nowa – czy to w porządku? Są na to przepisy

Jedna opona trochę zużyta, a druga nowa – czy to w porządku? Są na to przepisy

Konsekwencje uderzenia oponą w krawężnik albo wjechania w dziurę w drodze są przykre dla kieszeni: trzeba kupić nową oponę. Powstaje pytanie: co zrobić, jeśli opony na naszym samochodzie nie są już nowe i ta, którą kupimy na wymianę, będzie miała wyższy bieżnik od drugiej opony znajdującej się na tej samej osi? Wyjaśniamy, jakie są techniczne konsekwencje takiej sytuacji i co na ten temat mówią przepisy.

Sprawdzanie głębokości bieżnika opony
Sprawdzanie głębokości bieżnika oponyŹródło: Shutterstock / SpeedKingz
  • Przepisy pozwalają, aby opony zamontowane na różnych osiach pojazdu różniły się rzeźbą bieżnika, rozmiarem oraz innymi parametrami
  • Opony zamontowane na tej samej osi powinny jednak być takie same
  • Problem pojawia się, gdy po uszkodzeniu jednej z opon chcielibyśmy dokupić jedną na wymianę
  • Zdarzają się sytuacje, gdy po uszkodzeniu jednej opony musimy kupić dwie nowe

Uszkodzić oponę? Nic prostszego! Wystarczy za mocną albo pod złym kątem wjechać na krawężnik albo wpaść w dziurę w asfalcie. Wtedy pojawia się problem, bo jeśli opona jest uszkodzona w wyniku uderzenia w przeszkodę, niemal na pewno nie nadaje się do naprawy. Trzeba kupić co najmniej jedną nową oponę. No właśnie: jedną oponę czy dwie?

W technicznego punktu widzenia opony zużyte w różnym stopniu to problem

Wiadomo, że bieżnik opony samochodu nie może być płytszy niż 1,6 mm i wskaźnik zużycia opony nie może wskazywać zużycia granicznego – to nie powinno budzić niczyjej wątpliwości. Co jednak, gdy jedna opona ma bieżnik o głębokości 4 mm, a druga opona na tej samej osi ma bieżnik całkiem nowy, o głębokości 8 mm?

Z technicznego punktu widzenia jest to problem, ponieważ auto może mieć problem z utrzymaniem kierunku jazdy na wprost. Może tak być niezależnie od tego, czy nierównomiernie zużyte opony zamontowane są z tyłu czy na przedniej osi. W praktyce, jak zachowuje się auto i czy nierównomiernie zużyte opony na tej samej osi istotnie utrudniają kierowanie samochodem, to zależy od konkretnego modelu, a nawet egzemplarza. Paktem jest jednak, że jeśli jedna opona jest niższa, to nie tylko stale obraca się ona szybciej od drugiej (problem dla mechanizmu różnicowego oraz elektroniki – systemów ESP, TPMS i innych), lecz także powoduje samoczynne skręcanie.

Oczywiście, takie zachowanie samochodu w teorii można by skorygować za pomocą korekty ustawienia zawieszenia w warsztacie, jednak koszt takiej operacji wyklucza jej sens w naszym przypadku. Z technicznego punktu widzenia odpowiedź jest jednoznaczna: różnica w głębokości bieżnika opon (i w efekcie także średnicy zewnętrznej kół) zamontowanych na tej samej osi nie może być znaczna, najlepiej, jeśli w ogóle jej nie ma.

Wciąż jednak należy odpowiedzieć na pytanie: co na to przepisy, czy za opony zużyte w różnym stopniu zamontowane na tej samej osi można stracić dopuszczenia pojazdu do ruchu, ewentualnie mieć problem z przedłużeniem ważności badań technicznych na stacji kontroli pojazdów?

Głębokość bieżnika i rzeźba bieżnika to nie to samo

To może być dla niektórych kierowców zaskoczeniem, jednak przepisy przewidują taką sytuację i mówią wprost:

Pojazd nie może być wyposażony w opony o różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi

Zwrócicie uwagę, że cytowany przepis nie mówi o minimalnej głębokości bieżnika (o tym rozporządzenie o warunkach technicznych pojazdów mówi w innym miejscu), ale o rzeźbie bieżnika. Rzeźba bieżnika to nic innego jakiego kształt oraz wszystkie możliwe parametry, w tym głębokość. Jeśli jedna opona jest zużyta bardziej niż druga, to opony te mają różną rzeźbę bieżnika.

To może być dla niektórych kierowców bolesna wiadomość, niemniej warto zapamiętać:

Jeśli uszkodziliśmy jedną oponę, a druga opona na tej samej osi ma bieżnik w istotnym stopniu zużyty, to nawet jeśli ta nieuszkodzona opona jeszcze nadaje się do użytku, konieczna jest wymiana dwóch opon – aby w rezultacie opony zamontowane na jednej osi samochodu były naprawdę takie same.

Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków