SUV-y wciąż biją rekordy popularności i wypychają z rynku inne segmenty aut. Ich przeciwnicy twierdzą, że tylko nieliczni rzeczywiście potrzebują takich pojazdów, a znakomitej większości nabywców SUV-ów w zupełności wystarczyłyby auta bez większego prześwitu, a już na pewno bez napędu na cztery koła. Ale to też trochę jak z ubezpieczeniem: płacimy za nie co roku, ale tylko niektórzy z nas rzeczywiście mają okazję, żeby skorzystać z odszkodowania. To przecież nie jest powód, żeby nie kupować ubezpieczenia!
Ranking opon letnich 2024
Dla wielu kierowców sama świadomość, że mają auto, którym da się czasem zjechać z utwardzonej drogi, przejechać przez błoto czy podjechać pod śliskie wzniesienie to coś, za co są gotowi zapłacić więcej. Nie chodzi wcale o możliwość odbywania wypraw w egzotyczne miejsca, już podczas parkowania na piaszczystym parkingu przy plaży lub manewrowania przyczepą kempingową na mokrej trawie, łatwo się można przekonać, że bez napędu na cztery koła szybko dochodzimy do granic przyczepności i trakcji.
Cztery napędzane koła to zaleta, ale do wykorzystania możliwości, jakie daje auto z podwyższonym zawieszeniem i napędem 4x4, niezbędne są też odpowiednie opony. Te o typowo terenowej konstrukcji i rzeźbie bieżnika (MT czy nawet AT) zostawmy prawdziwym terenówkom użytkowanym zgodnie z ich przeznaczeniem, w przypadku SUV-ów, które tylko okazjonalnie zjeżdżają z asfaltu, nie ma najmniejszego sensu, żeby na co dzień znosić ich wady wynikające ze specyficznej konstrukcji – m.in. hałas, zwiększone opory toczenia, wydłużone drogi hamowania na mokrej i suchej drodze, nieprecyzyjne prowadzenie.
Najlepsze opony letnie do SUV-a 2024 - ranking
Od ogumienia do SUV-ów oczekujemy więcej niż od opon do aut osobowych. Opony do SUV-ów (które też pasują m.in. do pickupów) sprawdzamy wprawdzie na piasku, trawie, żwirze i błotnistej, gliniastej glebie, ale naszych jedenastu kandydatów w rozmiarze 235/55 R 19 musi również sprawdzić się w normalnym, codziennym ruchu po utwardzonych drogach.
Krótka droga hamowania, zrównoważone prowadzenie, duże rezerwy bezpieczeństwa w przypadku aquaplaningu i najniższe możliwe opory toczenia są dla nas nieodzownymi cechami opon – nie wszystkie przetestowane modele są w stanie to zapewnić. Jednak dzięki najlepszym oponom w naszym teście porównawczym możesz być dobrze przygotowany na wszystkie ewentualności na utwardzonych drogach i te najbardziej prawdopodobne poza nimi.
Ranking opon letnich 2024 - testy w terenie
Nie znaleźliśmy ani jednego modelu, który w każdych warunkach terenowych miałby wyniki na wyrównanym, wysokim poziomie. W klasyfikacji ogólnej, po próbach terenowych wysunęły się opony marek Bridgestone oraz Kumho, które w ogólnym rozrachunku, poza utwardzonymi drogami wypadły nieco lepiej od konkurentów.

Jazda po błocie to obowiązkowy element testuŹródło: Auto Bild
Opony marek Goodyear, Toyo i Ceat, dzięki dobrej trakcji, też powinny dowieźć nas do celu poza asfaltem. Na gliniastej drodze dobrze zaprezentowały się opony Bridgestones Potenza Sport, zapewniające wzorowe prowadzenie boczne. Na oponach marek Giti i Vredestein jechało się nam niezbyt pewnie.
Opony marek Goodyear, Toyo i Ceat, dzięki dobrej trakcji, też powinny dowieźć nas do celu poza asfaltem. Na gliniastej drodze dobrze zaprezentowały się opony Bridgestones Potenza Sport, zapewniające wzorowe prowadzenie boczne. Na oponach marek Giti i Vredestein jechało się nam niezbyt pewnie.

Źródło: Auto Bild

Źródło: Auto Bild

Źródło: Auto Bild
Najlepsze opony letnie do SUV-a - testy na mokrej nawierzchni
Opony Bridgestone Potenza Sport dobrze wypadły także podczas prób na mokrej nawierzchni, zapewniając doskonałą przyczepność i pewne prowadzenie. W kwestii odporności na aquaplaning najwięcej do zaoferowania mają Micheliny Pilot Sport 4 SUV.

Test opon letnich do SUV-ów: badanie podatności na aquaplaningŹródło: Auto Bild
Gorzej po mokrej nawierzchni jeździ się na oponach marek Maxxis i Ceat, najtańszych w teście oponach z Chin i Indii, które nie pozwalają na pewne wchodzenie w zakręty, ani nie zapewniają należytej przyczepności, co widać także po wynikach ich prób hamowania.

Źródło: Auto Bild

Źródło: Auto Bild

Źródło: Auto Bild
Ranking opon letnich - próby na suchej nawierzchni
Modele Goodyear Eagle F1 Asymmetric i Bridgestone Potenza Sport zrobiły na testujących doskonałe wrażenie dzięki zrównoważonej charakterystyce i doskonałemu zachowaniu przy wejściu w zakręty.

Test opon letnich do SUV-ów: próba hamowania na suchej nawierzchni.Źródło: Auto Bild

Test opon letnich do SUV-ów: odcinek do oceny prowadzenia na suchej nawierzchni.Źródło: Auto Bild
Gumy Toyo Proxes Sport 2 zapewniają wzorowe prowadzenie boczne, dzięki czemu zajęły drugie miejsce w próbie prowadzenia. Z kolei opony Pirelli Scorpion rozczarowały testujących opóźnionymi reakcjami na ruchy kierownicą i słabym prowadzeniem bocznym, ale nie można im odmówić niskich oporów toczenia, dzięki którym wyposażone w nie auto jeździ oszczędniej niż na wielu konkurencyjnych modelach.

Źródło: Auto Bild

Źródło: Auto Bild

Źródło: Auto Bild

Źródło: Auto Bild
1. miejsce: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6Źródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 105 Y
- Etykieta EU: B/A/A 69 dB
- Ocena: wzorowa
Zalety
Zwycięzca testu o doskonałych właściwościach jezdnych na każdym podłożu, sportowo-dynamicznym prowadzeniu, krótkie drogi hamowania na suchym i mokrym, niskie opory toczenia.
2. miejsce: Michelin Pilot Sport 4 SUV

MICHELIN Pilot Sport 4 SUVŹródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 105 Y
- Etykieta EU: C/A/B 72 dB
- Ocena: wzorowa
Zalety
Przekonywująca opona klasy premium o wysokich, zrównoważonych osiągach, niskiej podatności na aquaplaning, krótkich drogach hamowania na suchym i mokrym podłożu.
Wady
Przeciętna trakcja na piasku.
3. miejsce: Bridgestone Potenza Sport

Bridgestone Potenza SportŹródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 105 Y
- Etykieta EU: C/A/B 72 dB
- Ocena: dobra
Zalety
Opona klasy premium o dobrych właściwościach dynamicznych, przekonujących możliwościach w terenie, precyzyjnym prowadzeniu, krótkich drogach hamowania na suchym i mokrym asfalcie.
Wady
Podwyższone opory toczenia.
4. miejsce: Kumho Ecsta PS71 SUV

Kumho Ecsta PS71 SUVŹródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 105 Y
- Etykieta EU: C/A/B 72 dB
- Ocena: dobra
Zalety
Bezpieczne zachowanie w każdych warunkach, dobre właściwości terenowe, bardzo dobra trakcja na piasku, krótkie drogi hamowania, umiarkowana cena.
Wady
Przeciętny komfort, podwyższona emisja hałasu.
5. miejsce: Pirelli Scorpion

Pirelli ScorpionŹródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 105 W
- Etykieta EU: B/A/A 68 dB
- Ocena: dobra
Zalety
Bardzo dobra trakcja na trawie i w błocie, krótkie drogi hamowania na suchym, przekonujący komfort, niskie opory toczenia
Wady
Niezbyt pewne prowadzenie na suchej nawierzchni.
6. miejsce: Hankook Ventus S1 evo³ SUV

Ventus S1 evo³ SUVŹródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 105 W
- Etykieta EU: C/A/B 72 dB
- Ocena: dobra
Zalety
Zrównoważone, bezpieczne właściwości jezdne w każdych warunkach, krótkie drogi hamowania na suchym i mokrym, korzystna cena.
Wady
Przeciętna trakcja na piasku, podsterowność na mokrej nawierzchni.
6. miejsce: Toyo Proxes Sport 2

Toyo Proxes Sport 2Źródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 105 Y
- Etykieta EU: C/A/B 71 dB
- Ocena: dobra
Zalety
Dobre właściwości terenowe, krótkie drogi hamowania i dynamiczne prowadzenie na suchym a, korzystna cena
Wady
Przeciętna przyczepność na mokrym, opoóźnione reakcje na ruchy kierownicą, nieco podwyższone opory toczenia
8. miejsce: Giti Tire GitiSport S2 SUV

Giti Tire GitiSport S2 SUVŹródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 105 W
- Etykieta EU: B/A/A 70 dB
- Ocena: zadowalająca
Zalety
Dobra trakcja na piasku, niska podatność na aquaplaning, krótkie drogi hamowania na suchym.
Wady
podsterowność na piaszczystym i suchym podłożu, mało bezpośrednia reakcja na ruchy kierownicą, przeciętny komfort.
8. miejsce: Vredestein Ultrac Vorti+

Vredestein Ultrac Vorti+Źródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 101 Y
- Etykieta EU: D/B/B 70 dB
- Ocena: zadowalająca
Zalety
Dobra trakcja na błotnistym podłożu, odporność na aquaplaning, wysoki komfort.
Wady
Wyraźna podsterowność, skromne możliwości terenowe, podwyższone opory toczenia.
10. miejsce: Maxxis Victra Sport 5 VS5 SUV

Maxxis Victra Sport 5 VS5 SUVŹródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 101 Y
- Etykieta EU: B/A/B 71 dB
- Ocena: zadowalająca
Zalety
Dobra trakcja na żwirze i piasku, niskie opory toczenia, bardzo korzystna cena.
Wady
Jedynie zadowalająca trakcja na błotnistym podłożu, podsterowność i wydłużone drogi hamowania na mokrej nawierzchni.
11. miejsce: Ceat Sport Drive SUV

Ceat Sport Drive SUVŹródło: Auto Bild
- Indeks nośności/prędkości: 105 Y
- Etykieta EU: B/A/B 70 dB
- Ocena: zadowalająca
Zalety
Dobre właściwości terenowe, niskie opory toczenia, korzystna cena.
Wady
Jedynie zadowalająca odporność na aquaplaning, przeciętna przyczepność na mokrym, podsterowność zarówno na mokrym, jak i na suchym podłożu.
Ranking opon letnich do SUV-ów i pickupów: naszym zdaniem
Tylko dwa spośród jedenastu przetestowanych modeli opon do aut 4x4 spełniły nasze oczekiwania całkowicie, zapewniając wszechstronność – opony Goodyear i Michelin spisały się świetnie zarówno na utwardzonych drogach, jak i poza nimi. To drogie opony klasy premium – w tegorocznym teście żaden z budżetowych kandydatów nie zdołał nawiązać z nimi równorzędnej walki. Drogie auta potrzebują najwyraźniej drogich opon.
Testy opon w innych rozmiarach i z ubiegłych lat znajdziecie tu.