Nowy silnik 1,4 TSI zużywa o 6 procent mniej benzyny niż 4-cylindrowa jednostka 1,6 FSI, którą ma zastąpić. Oznacza to oszczędność 0,4 l benzyny na 100 km. W odróżnieniu od znanej już wcześniej jednostki 1,4 TSI 125 kW (170 KM) nowy silnik wyposażono jedynie w turbosprężarkę. Z pojemności 1390 cm3 uzyskano w ten sposób 90 kW (122 KM), dostępne w zakresie 5000-6000 obr./min. Jednostka osiąga przeciętnie o 30 procent większy moment obrotowy od silnika 1,6 FSI (odpowiednio 200 Nm i 155 Nm). Niemniej ciekawy jest przebieg krzywej momentu obrotowego, ponieważ już przy 1250 obr./min dostępne jest 80 procent maksymalnego momentu obrotowego, osiągane w zakresie 1500-3500 obr./min. Średnica x skok cylindra jednostki z gamy silnikowej EA111 wynosi 76,5 mm x 75,6 mm. Silnik wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa pracuje z dużym jak na turbodoładowany silnik stopniem sprężania 10:1, co możliwe jest dzięki cyfrowemu zapłonowi z osobnym czujnikiem spalania detonacyjnego dla każdego cylindra.
Rozstaw cylindrów wynosi 82 mm, kolektor dolotowy pozbawiono ruchomych przepustnic. Sama turbosprężarka osiąga 220 tys. obr./min i produkuje ciśnienie do 1,8 bar. Zawór obejściowy sterowany jest elektronicznie, a powietrze, które turbosprężarka zasysa trafia najpierw do chłodnicy schładzanej cieczą. Masa całkowita 4-cylindrowego silnika wynosi 131 kg i nie ma on żadnych specjalnych wymagań paliwowych – wystarcza zwykła benzyna bezołowiowa 95.