„Wysokoprężne GTI” jest jedną z premier światowych na salonie samochodowym w Lipsku, który trwać będzie do 5 kwietnia. Oznaczenie Golf GTD nawiązuje do tradycji, która rozpoczęła się w roku 1982 wraz z pierwszym modelem o tej nazwie. Wszystkie parametry techniczne różnią się jednak radykalnie od pierwszego przedstawiciela tej rodziny i w pełni odpowiadają najnowocześniejszym wymaganiom rynku.
Pierwszy Golf GTD chociaż odziany w pakiet stylistyczny GTI napędzany był turbodieslem o pojemności 1,6 l i skromnej mocy 51 kW (69 KM). Dla przypomnienia ówczesny Golf GTI produkował 82 kW (112 KM), podczas gdy zwykły diesel 40 kW (54 KM). Druga generacja GTD otrzymała również turbodiesel 1,6 l, ale o mocy zwiększonej do 59 kW (80 KM). W trzeciej generacji Golfa usportowiona wersja wysokoprężna wyposażona była w turbodiesel 1,9 TD, który oferował zaledwie 55 kW (75 KM). Chodziło o ostatni model z rodziny GTD.
Nowoczesną interpretacją stał się w roku 2007 Golf piątej generacji w wersji GT TDI. Auto wyposażono w silnik 2,0 TDI o mocy 125 kW (170 KM). Chodziło o poprzednią generację obecnej jednostki, która wyposażona była w system pompowtryskiwaczy. Golf GTD bazujący na szóstej generacji otrzymał już jednostkę common-rail o tej samej mocy i momencie obrotowym na poziomie 350 Nm. Silnik zużywa w cyklu mieszanym 5,3 l oleju napędowego na 100 km, od 0 do 100 km/h przyśpiesza w 8,1 s, a prędkość maksymalna wynosi 222 km/h. Oprócz manualnej 6-stopniowej skrzyni biegów oferowana jest także 2-sprzęgłowa przekładnia DSG.
Od GTI model GTD różni się tylko w szczegółach. Na przykład obrębienie grilla jest chromowane zamiast czerwonego. Takie same są natomiast 17-calowe koła Seattle, pakiet optyczny czy obniżone zawieszenie. Cena na rynek niemiecki ustalona została na poziomie 27 425 euro (ok. 126 tys. zł), benzynowy VW Golf GTI jest o 825 euro tańszy.
Volkswagen Golf GTD - dane techniczne i porównanie z GTI | ||
Silnik | 2,0 TDI CR (GTD) | 2,0 TSI (GTI) |
Skrzynia biegów | 6M (6DSG) | 6M (6DSG) |
Pojemność skokowa [cm3] | 1968 | 1968 |
Cylindrów/zaworów | 4/4 | 4/4 |
Moc maksymalna [kW (KM)/obr./min] | 125 (170)/4200 | 155 (211)/5300-6200 |
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min] | 350/1750-2500 | 280/1700-5200 |
Prędkość maksymalna [km/h] | 222 | 240 |
Przyśpieszenie 0-100 km/h [s] | 8,1 | 6,9 |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km] | 5,3 | 7,3 |
Cena w Niemczech [euro] | 27.475 | 26.650 |