Auto Świat Wiadomości Aktualności Volkswagen Golf GTD: GTI w krainie diesli

Volkswagen Golf GTD: GTI w krainie diesli

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Seat oferuje model Leon FR TDI, Škoda ma w ofercie Octavię RS TDI, tak więc Volkswagen też musi dołączyć do tego towarzystwa. Najmocniejszą wysokoprężną odmianą kompaktowego Volkwagena będzie model Golf GTD z silnikiem 2,0 TDI o mocy 125 kW (170 KM).

Volkswagen Golf GTD: GTI w krainie diesli
Zobacz galerię (9)
Auto Świat
Volkswagen Golf GTD: GTI w krainie diesli

„Wysokoprężne GTI” jest jedną z premier światowych na salonie samochodowym w Lipsku, który trwać będzie do 5 kwietnia. Oznaczenie Golf GTD nawiązuje do tradycji, która rozpoczęła się w roku 1982 wraz z pierwszym modelem o tej nazwie. Wszystkie parametry techniczne różnią się jednak radykalnie od pierwszego przedstawiciela tej rodziny i w pełni odpowiadają najnowocześniejszym wymaganiom rynku.

Pierwszy Golf GTD chociaż odziany w pakiet stylistyczny GTI napędzany był turbodieslem o pojemności 1,6 l i skromnej mocy 51 kW (69 KM). Dla przypomnienia ówczesny Golf GTI produkował 82 kW (112 KM), podczas gdy zwykły diesel 40 kW (54 KM). Druga generacja GTD otrzymała również turbodiesel 1,6 l, ale o mocy zwiększonej do 59 kW (80 KM). W trzeciej generacji Golfa usportowiona wersja wysokoprężna wyposażona była w turbodiesel 1,9 TD, który oferował zaledwie 55 kW (75 KM). Chodziło o ostatni model z rodziny GTD.

Nowoczesną interpretacją stał się w roku 2007 Golf piątej generacji w wersji GT TDI. Auto wyposażono w silnik 2,0 TDI o mocy 125 kW (170 KM). Chodziło o poprzednią generację obecnej jednostki, która wyposażona była w system pompowtryskiwaczy. Golf GTD bazujący na szóstej generacji otrzymał już jednostkę common-rail o tej samej mocy i momencie obrotowym na poziomie 350 Nm. Silnik zużywa w cyklu mieszanym 5,3 l oleju napędowego na 100 km, od 0 do 100 km/h przyśpiesza w 8,1 s, a prędkość maksymalna wynosi 222 km/h. Oprócz manualnej 6-stopniowej skrzyni biegów oferowana jest także 2-sprzęgłowa przekładnia DSG.

Od GTI model GTD różni się tylko w szczegółach. Na przykład obrębienie grilla jest chromowane zamiast czerwonego. Takie same są natomiast 17-calowe koła Seattle, pakiet optyczny czy obniżone zawieszenie. Cena na rynek niemiecki ustalona została na poziomie 27 425 euro (ok. 126 tys. zł), benzynowy VW Golf GTI jest o 825 euro tańszy.

Volkswagen Golf GTD - dane techniczne i porównanie z GTI
Silnik2,0 TDI CR (GTD)2,0 TSI (GTI)
Skrzynia biegów6M (6DSG)6M (6DSG)
Pojemność skokowa [cm3]19681968
Cylindrów/zaworów4/44/4
Moc maksymalna [kW (KM)/obr./min]125 (170)/4200155 (211)/5300-6200
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]350/1750-2500280/1700-5200
Prędkość maksymalna [km/h]222240
Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]8,16,9
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km]5,37,3
Cena w Niemczech [euro]27.47526.650
Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: