Logo

Volkswagen Golf GTD: GTI w krainie diesli

Robert Rybicki
Robert Rybicki

„Wysokoprężne GTI” jest jedną z premier światowych na salonie samochodowym w Lipsku, który trwać będzie do 5 kwietnia. Oznaczenie Golf GTD nawiązuje do tradycji, która rozpoczęła się w roku 1982 wraz z pierwszym modelem o tej nazwie. Wszystkie parametry techniczne różnią się jednak radykalnie od pierwszego przedstawiciela tej rodziny i w pełni odpowiadają najnowocześniejszym wymaganiom rynku.

Pierwszy Golf GTD chociaż odziany w pakiet stylistyczny GTI napędzany był turbodieslem o pojemności 1,6 l i skromnej mocy 51 kW (69 KM). Dla przypomnienia ówczesny Golf GTI produkował 82 kW (112 KM), podczas gdy zwykły diesel 40 kW (54 KM). Druga generacja GTD otrzymała również turbodiesel 1,6 l, ale o mocy zwiększonej do 59 kW (80 KM). W trzeciej generacji Golfa usportowiona wersja wysokoprężna wyposażona była w turbodiesel 1,9 TD, który oferował zaledwie 55 kW (75 KM). Chodziło o ostatni model z rodziny GTD.

Nowoczesną interpretacją stał się w roku 2007 Golf piątej generacji w wersji GT TDI. Auto wyposażono w silnik 2,0 TDI o mocy 125 kW (170 KM). Chodziło o poprzednią generację obecnej jednostki, która wyposażona była w system pompowtryskiwaczy. Golf GTD bazujący na szóstej generacji otrzymał już jednostkę common-rail o tej samej mocy i momencie obrotowym na poziomie 350 Nm. Silnik zużywa w cyklu mieszanym 5,3 l oleju napędowego na 100 km, od 0 do 100 km/h przyśpiesza w 8,1 s, a prędkość maksymalna wynosi 222 km/h. Oprócz manualnej 6-stopniowej skrzyni biegów oferowana jest także 2-sprzęgłowa przekładnia DSG.

Od GTI model GTD różni się tylko w szczegółach. Na przykład obrębienie grilla jest chromowane zamiast czerwonego. Takie same są natomiast 17-calowe koła Seattle, pakiet optyczny czy obniżone zawieszenie. Cena na rynek niemiecki ustalona została na poziomie 27 425 euro (ok. 126 tys. zł), benzynowy VW Golf GTI jest o 825 euro tańszy.

Volkswagen Golf GTD - dane techniczne i porównanie z GTI
Silnik2,0 TDI CR (GTD)2,0 TSI (GTI)
Skrzynia biegów6M (6DSG)6M (6DSG)
Pojemność skokowa [cm3]19681968
Cylindrów/zaworów4/44/4
Moc maksymalna [kW (KM)/obr./min]125 (170)/4200155 (211)/5300-6200
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min]350/1750-2500280/1700-5200
Prędkość maksymalna [km/h]222240
Przyśpieszenie 0-100 km/h [s]8,16,9
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym [l/100 km]5,37,3
Cena w Niemczech [euro]27.47526.650
Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu