Volkswagen poinformował, że oficjalna premiera najnowszej odsłony Volkswagena Golfa R odbędzie się online – takie czasy – 4 listopada.
Volkswagen Golf R będzie zwieńczeniem serii sportowych wariantów zaprezentowanych w ostatnich tygodniach, takich jak: GTI, GTI Clubsport, GTE i GTD. Wiemy, już, że nowa odsłona Golfa R napędzana będzie podobnie jak poprzednik, turbodoładowanym silnikiem benzynowym 2.0 TSI o mocy 320 KM, które trafiać będą na obydwie osie za pośrednictwem 7-stopniowej przekładni dwusprzęgłowej.
Volkswagen zapewnia, że będzie to najmocniejsza, najbardziej dynamiczna i najlepiej jeżdżąca wersja seryjnego Golfa w historii modelu. Zanim jednak poznamy więcej szczegółów na temat tego auta w galerii możecie zobaczyć jego słynnych poprzedników.
Pierwsza generacja Volkswagena Golfa oficjalnie zadebiutowała na rynku w 1974 roku, szybko podbijając serca klientów. Najbardziej pożądaną odmianą tego modelu była wersja GTI przedstawiona w 1975 roku. Auto ważące niewiele ponad 800 kg napędzane było silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 l i mocy 110 KM, który zapewniał przyspieszenie do setki w ok. 9 s i osiąganie maksymalnej prędkości 176 km/h. Pod koniec produkcji pierwszej generacji modelu w latach 1981-83 motor ten zastąpiono większym o pojemności 1,8 l i mocy 112 KM, w efekcie prędkość maksymalna auta wzrosła do 186 km/h.
Pierwsza generacja Volkswagena Golfa oficjalnie zadebiutowała na rynku w 1974 roku, szybko podbijając serca klientów. Najbardziej pożądaną odmianą tego modelu była wersja GTI przedstawiona w 1975 roku. Auto ważące niewiele ponad 800 kg napędzane było silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 l i mocy 110 KM, który zapewniał przyspieszenie do setki w ok. 9 s i osiąganie maksymalnej prędkości 176 km/h. Pod koniec produkcji pierwszej generacji modelu w latach 1981-83 motor ten zastąpiono większym o pojemności 1,8 l i mocy 112 KM, w efekcie prędkość maksymalna auta wzrosła do 186 km/h.
Drugie wcielenie niemieckiego kompaktu zaprezentowano pod koniec 1983 roku. Wersja GTI dołączyła do gamy kilka miesięcy później. Początkowo dostępna była z dobrze znanym z pierwszej odsłony modelu silnikiem o pojemności 1,8 l i mocy 112 KM. Pozwalał on na przyspieszanie do setki w 9,7 s i osiąganie maksymalnej prędkości 191 KM. W 1986 roku do gamy dołączyła 16-zaworowa odmiana silnika 1.8 w wariancie 139-, a rok później 129-konnym. W 1989 roku sympatycy modelu doczekali się kolejnego zastrzyku mocy w postaci modelu G60 z doładowanym (kompresor) silnikiem 1,8 l o mocy 160 KM. Gwarantował on przyspieszenie do setki w 8,3 s i osiąganie prędkości maksymalnej 220 km/h.
Wisienkami na torcie sportowych odmian Golfa II były wersje G60 Rallye oraz G60 Limited Syncro, obydwie z napędem na 4 koła. Pierwsza o mocy 160 KM, a druga 210 KM.
W trzeciej generacji Golfa kultowe już GTI oferowane jest z 8-zaworowym silnikiem o pojemności 2,0 l i mocy 115 KM, który z czasem zastąpiono 16-zaworowym motorem 2.0 o mocy 150 KM. W tej drugiej auto przyspieszał do setki w 8,7 s i mogło rozwijać maksymalną prędkość 215 km/h.
Dla amatorów jeszcze lepszych osiągów Volkswagen zaproponował dwie wersje VR6 z sześciocylindrową jednostką o pojemności 2,8 l i mocy 174 KM oraz o pojemności 2,9 l i mocy 190 KM. Pierwsza była w stanie osiągać setkę po 7,9 s, a druga po 7,5 s. Prędkość maksymalna wynosiła odpowiednio 230 i 237 km/h.
Wraz z debiutem czwartej odsłony kompaktowego modelu Volkswagena w wersji GTI wprowadzono szereg istotnych modyfikacji. Jedną z najistotniejszych było zastąpienie 2-litrowego silnika turbodoładowanym o pojemności 1,8 l i mocy 180 KM (0-100 km/h w 7,9 s i V maks 221 km/h). Także wersja 2.8 VR6 zyskała dodatkowe konie mechaniczne – dysponując 204 KM i napędem na 4Motion Golf w tej wersji rozpędzał się do 100 km/h w 7,5 s. W Wolfsburgu doszli jednak najwyraźniej do wniosku, że to zbyt mało bo w 2002 roku wprowadzili do gamy najbardziej ostrą i najmocniejszą w tamtym czasie seryjną odmianę modelu – R32. Auto nie dość że pod maską miało 6-cylindrowy silnik o pojemności 3,2 l i mocy 241 KM, który zapewniał doskonałe osiągi – setkę w 6,4 s i prędkość maksymalną 247 km/h – to jeszcze urzekało rasowym wyglądem. Na dodatek było jednym z pierwszych modeli, który można było zamówić z 6-biegową skrzynią DSG. Co ciekawe, to właśnie w tej wersji auto było bardziej dynamiczne. Z tradycyjną 6-biegową skrzynią ręczną sprint do setki zajmował 0,2 s dłużej.
Także wersja 2.8 VR6 zyskała dodatkowe konie mechaniczne – dysponując 204 KM i napędem na 4Motion Golf w tej wersji rozpędzał się do 100 km/h w 7,5 s.
Na dodatek było jednym z pierwszych modeli, który można było zamówić z 6-biegową skrzynią DSG. Co ciekawe, to właśnie w tej wersji auto było bardziej dynamiczne. Z tradycyjną 6-biegową skrzynią ręczną sprint do setki zajmował 0,2 s dłużej.
W Wolfsburgu doszli jednak najwyraźniej do wniosku, że to zbyt mało bo w 2002 roku wprowadzili do gamy najbardziej ostrą i najmocniejszą w tamtym czasie seryjną odmianę modelu – R32. Auto nie dość że pod maską miało 6-cylindrowy silnik o pojemności 3,2 l i mocy 241 KM, który zapewniał doskonałe osiągi – setkę w 6,4 s i prędkość maksymalną 247 km/h – to jeszcze urzekało rasowym wyglądem.
We wrześniu 2004 roku na salonie paryskim odbyła się prezentacja piątej generacji Golfa GTI. Auto tym razem napędzane było nowym 2-litrowym silnikiem z wtryskiem bezpośrednim i turbodoładowaniem. Motor osiągał moc 200 KM i pozwalał przyspieszać do 100 km w 7,2 s i rozpędzać się do 235 km/h.
Rok później do oferty wprowadzono limitowane edycje specjalne GTI o nazwach Edition 30 i Pirelli. Obydwie z silnika o tej samej pojemności osiągały moc 230 KM i zapewniały osiąganie setki w 6,8 s i prędkości maksymalnej 243 km/h.
Również w 2005 roku na rynku pojawiło się nowe wcielenie wersji R32, którego moc wzrosła do 250 KM. Auto przyspieszało do setki w 6,5 s i rozwijało maksymalną prędkość 250 km/h. Tak jak poprzednik dostępne było z napędem na 4 koła.
Również w 2005 roku na rynku pojawiło się nowe wcielenie wersji R32, którego moc wzrosła do 250 KM. Auto przyspieszało do setki w 6,5 s i rozwijało maksymalną prędkość 250 km/h. Tak jak poprzednik dostępne było z napędem na 4 koła.
Przy piątej generacji Golfa nie sposób pominąć modelu studyjnego GTI W12-650 zaprezentowanego w maju 2007 roku na corocznym zlocie Volkswagenów GTI nad szwajcarskim jeziorem Worth. Ta wersja dostała zamontowany centralnie 6-litrowy silnik 12-cylindrowy w układzie W pochodzący z Bentleya Continentala GT, który osiągał moc 650 KM i moment 750 Nm oraz zawieszenie z Lamborghini Gallardo. Według danych producenta auto było w stanie rozpędzać się do 100 km/h w zaledwie 3,7 s i, przynajmniej teoretycznie, osiągać prędkość maksymalną 325 km/h.
Według danych producenta auto było w stanie rozpędzać się do 100 km/h w zaledwie 3,7 s i, przynajmniej teoretycznie, osiągać prędkość maksymalną 325 km/h.
W 2008 roku następuje kolejna zmiana pokoleniowa w kompaktowym Volkswagenie. Moc wersji GTI w szóstej odsłonie modelu wzrosła do 210 KM. W efekcie auto było o 0,3 s szybsze od poprzednika w sprincie do setki – osiągało ją po 6,9 s – wzrosła również prędkość maksymalna. W odmianie specjalnej Edition 35 moc zwiększono d 235 KM co w oczywisty sposób znalazło odzwierciedlenie w osiągach: 0-100 km/h w 6,6 s i V maks. - 247 km/h. Tytuł najmocniejszego seryjnego Golfa końca pierwszej dekady XXI wieku przejęła jednak wersja R. Zastąpiła ona produkowaną wcześniej odmianę R32, a pod jej maską znalazł się 2-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 271 KM. Auto miało napęd 4Motion i dostępne było zarówno z 6-biegową skrzynią manualną jak i 6-stopniową dwusprzęgłową. W pierwszej na osiągnięcie setki potrzebowało 5,7 s, w drugim –5,5 s. W obydwu przypadkach prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h.
W 2008 roku następuje kolejna zmiana pokoleniowa w kompaktowym Volkswagenie. Moc wersji GTI w szóstej odsłonie modelu wzrosła do 210 KM. W efekcie auto było o 0,3 s szybsze od poprzednika w sprincie do setki – osiągało ją po 6,9 s – wzrosła również prędkość maksymalna. W odmianie specjalnej Edition 35 moc zwiększono d 235 KM co w oczywisty sposób znalazło odzwierciedlenie w osiągach: 0-100 km/h w 6,6 s i V maks. - 247 km/h. Tytuł najmocniejszego seryjnego Golfa końca pierwszej dekady XXI wieku przejęła jednak wersja R. Zastąpiła ona produkowaną wcześniej odmianę R32, a pod jej maską znalazł się 2-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 271 KM. Auto miało napęd 4Motion i dostępne było zarówno z 6-biegową skrzynią manualną jak i 6-stopniową dwusprzęgłową. W pierwszej na osiągnięcie setki potrzebowało 5,7 s, w drugim –5,5 s. W obydwu przypadkach prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h.
Tytuł najmocniejszego seryjnego Golfa końca pierwszej dekady XXI wieku przejęła jednak wersja R. Zastąpiła ona produkowaną wcześniej odmianę R32, a pod jej maską znalazł się 2-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 271 KM. Auto miało napęd 4Motion i dostępne było zarówno z 6-biegową skrzynią manualną jak i 6-stopniową dwusprzęgłową. W pierwszej na osiągnięcie setki potrzebowało 5,7 s, w drugim –5,5 s. W obydwu przypadkach prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h.
Tytuł najmocniejszego seryjnego Golfa końca pierwszej dekady XXI wieku przejęła jednak wersja R. Zastąpiła ona produkowaną wcześniej odmianę R32, a pod jej maską znalazł się 2-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 271 KM. Auto miało napęd 4Motion i dostępne było zarówno z 6-biegową skrzynią manualną jak i 6-stopniową dwusprzęgłową. W pierwszej na osiągnięcie setki potrzebowało 5,7 s, w drugim –5,5 s. W obydwu przypadkach prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h.
W 2013 roku do oferty Volkswagena trafiła najmocniejsza seryjnie produkowana odmiana Golfa, która napędzana jest nowym silnikiem benzynowym z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem (TSI) o mocy 221 kW / 300 KM, mocniejszym o 30 KM i jednocześnie oszczędniejszym o 18 procent, w porównaniu z jego poprzednikiem. Golf R z manualną skrzynią biegów potrzebuje na przyspieszenie do 100 km/h zaledwie 5,1 sekundy (poprzednik: 5,7 s.), z automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG ten klasyczny sprint zajmuje nowemu Golfowi R tylko 4,9 sekundy. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h.
W 2013 roku do oferty Volkswagena trafiła najmocniejsza seryjnie produkowana odmiana Golfa, która napędzana jest nowym silnikiem benzynowym z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem (TSI) o mocy 221 kW / 300 KM, mocniejszym o 30 KM i jednocześnie oszczędniejszym o 18 procent, w porównaniu z jego poprzednikiem. Golf R z manualną skrzynią biegów potrzebuje na przyspieszenie do 100 km/h zaledwie 5,1 sekundy (poprzednik: 5,7 s.), z automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG ten klasyczny sprint zajmuje nowemu Golfowi R tylko 4,9 sekundy. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h.