W przyszłym roku rozpocznie się nowy rozdział w amerykańskim motorsporcie, bowiem uruchomiony zostanie puchar samochodów z silnikiem wysokoprężnym. Autem, które wybrane zostało do rywalizacji w tym pucharze jest wspomniany wyżej VW Jetta.

Sytuacja ta bardzo przypomina tą, którą mieliśmy w roku 2005 w Polsce, kiedy to ruszył zorganizowany przez Volkswagen Racing Polska puchar Golfów V TDI. Dzięki głównym postaciom tej firmy czyli: Januszowi, Adamowi i Marcinowi Gładyszowi, Polska była jednym z pierwszych krajów, gdzie zorganizowano puchar samochodów z silnikiem wysokoprężnym. O tym jak udany to był pomysł świadczy chociażby fakt, iż obecnie pionierskie działania klanu Gładyszów wykorzystywane są przy organizacji pucharu VW Golfa V TDI w Holandii.

Obecnie samochody z silnikiem TDI stały się głównym motorem napędowym rywalizacji w motorsporcie. Sukcesy w wyścigach serii Le Mans czy WTCC, świadczą, że to właśnie do jednostek wysokoprężnych należy przyszłość dyscypliny. Możemy się zatem poszczycić faktem, że w Polsce szybciej niż w USA rozgrywano puchar aut z jednostką wysokoprężną.

Jak podano w informacji prasowej, pucharowa Jetta będzie napędzana 170-konnym silnikiem TDI. Zmiana przełożeń będzie się odbywała za pomocą skrzyni DSG - dobrze znanej zawodnikom startującym tak jak bracia Gładyszowie SEAT-em Leonem Supercopą. Dodatkowo Jetta będzie posiadała sportowy ABS. Jest to rozwiązanie sprawdzone w wyścigowych bojach, bowiem używane było w samochodach startujących w takich pucharach jak VW Polo Cup czy Lupo Cup.

Jetta przeznaczona do startów na amerykańskich torach przeszła już pierwsze torowe testy, które wypadły bardzo obiecująco.

- Jest to wspaniałe, że Volkswagen będzie reprezentowany przez serię wyścigową na tak ważnym rynku jakim jest ten w USA – powiedział Kris Nissen, dyrektor oddziału VW Motorsport.

Opiekę nad amerykańskim pucharem będzie sprawował Sports Car Club of America (SCCA) Pro Racing Inc.

Niebawem testy zaliczy też samochód przygotowywany przez Volkswagen Racing Polska. Jak już informowaliśmy wcześniej na stronie zespołu GRT, ekipa z Tarnowa otrzymała zlecenie również z kontynentu amerykańskiego na zbudowanie Jetty w specyfikacji przygotowanej do startów w wyścigach długodystansowych.

Więcej informacji o ostatnich pracach przy tym samochodzie podamy Państwu niebawem. W dziale Galeria w ciągu najbliższych dni pojawią się też zdjęcia tego auta.

- Miałem przyjemność zobaczyć tą Jettę podczas ostatniej wizyty w Niemczech - mówi Adam Gładysz. Nie był tam jeszcze włożony silnik i zawieszenie, ale muszę przyznać, że jest to ciekawa konstrukcja. Interesującą sprawą jest fakt, że samochód posiada skręcaną klatkę bezpieczeństwa. Nie jest to zbyt dobre rozwiązanie. Jetta będzie posiadała silnik wysokoprężny. Obecnie dużo marek zaczyna z nich korzystać. W organizowanym przez nas pucharze VWCC, jednostki TDI bardzo dobrze się sprawdzały. Podobnie ma to miejsce w serii FIA WTCC, gdzie z dużym powodzeniem startują Leony S2000 zaopatrzone w silniki wysokoprężne. Myślę, że organizacja takiego pucharu w USA będzie przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Powinien to być fajny cup dla kierowców, którzy już wcześniej mieli okazję ścigać się na torach.Nie jest jeszcze tylko do końca sprecyzowany regulamin zawodów i nie wiadomo czy kierowcy będą startowali w sprintach czy w rywalizacji długodystansowej.

- Dzięki zaproszeniu jakie otrzymaliśmy od VW Motorsport, mieliśmy okazję zobaczyć w Niemczech VW Jette - dodaje Marcin Gładysz. Jest to samochód bardzo fajnie przygotowany, który posiada duże tarcze hamulcowe. Klatka bezpieczeństwa pochodzi z tej samej firmy co te montowane w pucharowych Golfach startujących wcześniej w Polsce, a obecnie w Holandii. Myślę, że puchar ten przyjmie się na kontynencie amerykańskim. Z pewnością rywalizacja samochodów z silnikiem wysokoprężnym będzie tam nowością, ale takie samochody są teraz na topie.