Nowy silnik po raz pierwszy zaprezentowano już w październiku zeszłego roku podczas German Tec Day, który odbył się w San Francisco. W zeszłym tygodniu na Wiener Motorensymposium przedstawiła się wersja seryjna silnika. Jednostka bazuje na zmodyfikowanym 4-cylindrowym dieslu 2.0 TDI (103 kW/140 KM; 320 Nm) z bezpośrednim wtryskiem paliwa common-rail. Z powodu specyficznych wymogów amerykańskiej normy BIN5/LEV2 do konstrukcji wprowadzono nowe rozwiązania ograniczające wytwarzanie NOx, a także dodano katalizator likwidujący emisje tlenków azotu unikające układem wydechowym z silnika.
BlueTDI ma inaczej umieszczone wtryskiwacze, wprowadzono także czujniki ciśnienia w cylindrach, dzięki którym można kierować procesem spalania oleju napędowego. Dokładniejsza i szybsza regulacja procesu spalania w poszczególnych cylindrach umożliwia efektywniej wykorzystać paliwo i minimalizować ilość szkodliwych gazów. Nowa jest również wysokociśnieniowa pompa wtryskująca i kombinacja wysoko- i niskociśnieniowego systemu recyrkulacji spalin. Dwuobwodowe EGR jest według VW najważniejszą nowością, która najbardziej oczyszcza spaliny nowego TDI od NOx.
W układzie wydechowym znajduje się katalizator oksydacyjny, filtr cząstek stałych i wyłapywacz NOx. Volkswagen twierdzi, że silnik emituje o 90 % mniej szkodliwych substancji niż poprzednia konstrukcja, a zużycie paliwa 60 mpg (niższe o 12 %) odpowiada 4 l oleju napędowego na 100 km.
W USA dotychczas sprzedano prawie 900 tys. wysokoprężnych Volkswagenów. W ramach kampanii propadującej silniki diesla w zeszłym roku znaleziono VW Jetta z 900 tys. kilometrów na liczniku.
Galeria zdjęć
Volkswagen ukończył pracę nad 2.0 BlueTDI, powrót TDI do USA już latem
Volkswagen ukończył pracę nad 2.0 BlueTDI, powrót TDI do USA już latem
Volkswagen ukończył pracę nad 2.0 BlueTDI, powrót TDI do USA już latem
Volkswagen ukończył pracę nad 2.0 BlueTDI, powrót TDI do USA już latem