Ameryka Południowa żądna nowych samochodów
Światowi producenci wkładają wiele nadziei w rynek południowoamerykański. Wraz ze wzrostem gospodarczym zwiększa się bowiem siła nabywcza obywateli, co pozytywnie odbija się w sprzedaży nowych samochodów. W tym roku w miesiącach styczeń – wrzesień sprzedano o 27,9% samochodów więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Ponad połowa z tej ilości należy do kategorii małych samochodów. Rekordowym wzrostem sprzedaży może się pochwalić Wenezuela, gdzie zbyt zwiększył się prawie o połowę.
Kraj3. kwartał 20073. kwartał 2006ZmianaStyczeń - wrzesień 2007Styczeń – wrzesień 2006ZmianaArgentyna118.47687.663+35.1 %350.667277.675+26.3 %Boliwia525454+15.6 %1.4381.164+23.5 %Brazylia555.265426.134+30.3 %1.459.1271.195.387+22.1 %Chile42.43539.960+6.2 %125.610121.442+3.4 %Kolumbia45.92343.596+5.3 %133.918118.210+13.3 %Ekwador20.86718.524+12.6 %58.03252.970+9.6 %Paragwaj2.5292.061+22.7 %7.0395.902+19.3 %Peru3.3895.764-41.2 %13.94615.978-12.7 %Urugwaj4.2484.385-3.1 %12.33912.258+0.7 %Wenezuela103.86473.030+42.2 %272.626181.971+49.8 %Razem897.521701.571+27.9 %2.434.7421.982.957+22.8 %
USA kontra Europa, na razie...
Walkę o klienta podejmują w Ameryce Łacińskiej przede wszystkim producenci z Europy i Stanów Zjednoczonych Ameryki. Zwycięzcą, podobnie jak w zeszłym roku jest Chevrolet, który w pierwszych trzech kwartałach br. sprzedał ponad 556 tys. pojazdów. Na drugim miejscu, ze stratą 111 tys. aut do Chevroleta, lokuje się Volkswagen. Trzecie miejsce należy do włoskiego Fiata, a największy wzrost sprzedaży odnotował Renault (wzrost o 33,9%). Renault Megane jest drugim najpopularniejszym modelem u osób, które rozważają kupno nowego samochodu. W pierwszej dziesiątce znajdziemy także dwóch producentów z Japonii – Toyota jest na siódmym, a Honda na ósmym miejscu. Z azjatyckich producentów sukcesy odnosi także Hyundai, który chociaż ulokował się na dziewiątym miejscu, to zwiększył sprzedaż o 27,6% w porównaniu do zeszłego roku.
Marka3. kwartał 20073. kwartał 2006ZmianaStyczeń – wrzesień 2007Styczeń – wrzesień 2006ZmianaCHEVROLET205.666159.375+29.0 %556.705450.285+23.6 %VOLKSWAGEN164.002121.160+35.4 %445.018354.640+25.5 %FIAT164.093128.787+27.4 %435.112345.890+25.8 %FORD86.83775.037+15.7 %245.541212.756+15.4 %RENAULT52.07236.478+42.7 %142.317106.302+33.9 %PEUGEOT37.86029.993+26.2 %109.85789.824+22.3 %TOYOTA38.41336.432+5.4 %107.36098.489+9.0 %HONDA28.03522.469+24.8 %74.11565.255+13.6 %HYUNDAI24.15018.949+27.4 %62.27248.821+27.6 %CITROEN19.14211.851+61.5 %48.41638.608+25.4 %
Rozwój południowoamerykańskiego rynku przyciąga także producentów z Chin, którzy oferują agresywną politykę cenową, ale słabą jakość i poziom bezpieczeństwa swoich pojazdów. W sumie w roku bieżącym swoich nabywców znalazło w Ameryce Południowej 7423 chińskich samochodów. Taka ilość przedstawia 0,003% z całkowitej sprzedaży samochodów osobowych w tym rejonie. Na razie trudno więc mówić o prawdziwej ekspansji chińskich producentów.
VW Gol liderem
Najpopularniejszym modelem w Ameryce Łacińskiej jest VW Gol. W tym roku mały hatchback zakupiło ponad 215 tys. klientów. Na drugim miejscu lokuje się Fiat Palio (202 tys. sztuk), a na trzecim Opel Corsa, który na tamtejszym rynku sprzedawany jest pod marką Chevrolet.
Model3. kwartał 20073. kwartał 2006ZmianaStyczeń – wrzesień 2007Styczeń – wrzesień 2006ZmianaVOLKSWAGEN GOL77.89561.888+25.9 %215.165180.160+19.4 %FIAT PALIO74.91760.458+23.9 %202.774155.329+30.5 %CHEVROLET CORSA48.45038.087+27.2 %123.242121.632+1.3 %VOLKSWAGEN FOX/TUPI41.86530.999+35.1 %107.46695.195+12.9 %FORD FIESTA37.12133.219+11.7 %107.09997.848+9.5 %FIAT UNO40.35934.101+18.4 %106.412101.243+5.1 %CHEVROLET CELTA34.84936.513-4.6 %90.58892.027-1.6 %FIAT SIENA28.97019.936+45.3 %77.41647.739+62.2 %PEUGEOT 20624.53520.755+18.2 %72.28463.613+13.6 %CHEVROLET CLASSIC23.74421.075+12.7 %66.88956.731+17.9 %
Dane pochodzą z badań prestiżowej agencji JATO Dynamics, która specjalizuje się w badaniach rynku samochodowego.