Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Znaki drogowe z aluminium są niemodne. Austria ma lepszy pomysł

Znaki drogowe z aluminium są niemodne. Austria ma lepszy pomysł

Podobno znaki drogowe z aluminium są nieekologiczne. W Austrii testują więc alternatywny materiał do produkcji znaków drogowych. Jest to... drewno. Drewniane znaki, dzięki specjalnej obróbce, są trwale i estetyczne. Mają jednak pewną wadę...

Drewniane znaki drogowe w Austrii testowane są i montowane już od kilkunastu miesięcy także na autostradach
Drewniane znaki drogowe w Austrii testowane są i montowane już od kilkunastu miesięcy także na autostradachŹródło: Shuttterstock/Facebook
  • Znaki drogowe wykonane z drewna mają służyć nawet 20 lat
  • Ich produkcja mniej obciąża środowisko niż wyrób znaków z aluminium, a utylizacja jest bardzo łatwa
  • Nie są to jednak tanie rzeczy

Wiedeń, znany z dbałości o środowisko, wprowadza innowację – drewniane znaki drogowe. W ramach inicjatywy, mającej na celu zmniejszenie negatywnego wpływu infrastruktury drogowej na środowisko, stolica Austrii zaczęła montować znaki wykonane z drewna topoli i brzozy. Na początek na ulicach miasta pojawi się 46 takich ekologicznych tablic.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Drewniane znaki drogowe – bezpieczne, bardziej eko

Nowe znaki drogowe, które zastępują tradycyjne aluminiowe, są wykonane z drewna pochodzącego z Europy Środkowej (być może nawet z Polski) i spełniają wszystkie normy bezpieczeństwa. Na pierwszy rzut oka są nie do odróżnienia od swoich metalowych odpowiedników, ale wystarczy się przyjrzeć, by zobaczyć różnicę, która dostrzegalna jest zwłaszcza z tyłu. Z drewna wykonane są zarówno tablice, jak i wsporniki.

Na czym polega przewaga drewnianych znaków drogowych?

Znaki mają służyć 20 lat i mają być odporne na działanie warunków zewnętrznych. Ich zaletą – poza estetyką – jest niewielki ślad węglowy. Produkcja takich znaków ma generować o 66 proc. mniej CO2 niż wyrób znaków z aluminium. Łatwiejsza ma być także ich utylizacja – jesienią odłożone na kompost zgniją sobie do wiosny. Powstaje zatem pytanie: dlaczego nie wymienić wszystkich znaków na drewniane? No cóż... jeden znak to koszt ok. 100 euro – lekko licząc dwa razy więcej niż znak z aluminium.

Znaków z drewna będzie jednak więcej

Pomimo wysokich kosztów władze Wiednia zamierzają stopniowo montować więcej znaków z drewna. Będzie to następować stopniowo przy okazji remontów i zmian w infrastrukturze miejskiej.

Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków