Logo
WiadomościAktualnościZnaki drogowe z aluminium są niemodne. Austria ma lepszy pomysł

Znaki drogowe z aluminium są niemodne. Austria ma lepszy pomysł

Podobno znaki drogowe z aluminium są nieekologiczne. W Austrii testują więc alternatywny materiał do produkcji znaków drogowych. Jest to... drewno. Drewniane znaki, dzięki specjalnej obróbce, są trwale i estetyczne. Mają jednak pewną wadę...

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Drewniane znaki drogowe w Austrii testowane są i montowane już od kilkunastu miesięcy także na autostradach
Shuttterstock/Facebook
Drewniane znaki drogowe w Austrii testowane są i montowane już od kilkunastu miesięcy także na autostradach

Wiedeń, znany z dbałości o środowisko, wprowadza innowację – drewniane znaki drogowe. W ramach inicjatywy, mającej na celu zmniejszenie negatywnego wpływu infrastruktury drogowej na środowisko, stolica Austrii zaczęła montować znaki wykonane z drewna topoli i brzozy. Na początek na ulicach miasta pojawi się 46 takich ekologicznych tablic.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jak długo mają służyć drewniane znaki drogowe?
Jakie materiały są używane do produkcji drewnianych znaków?
Ile kosztuje jeden drewniany znak drogowy?
Jakie korzyści ekologiczne mają drewniane znaki w porównaniu do aluminiowych?

Drewniane znaki drogowe – bezpieczne, bardziej eko

Nowe znaki drogowe, które zastępują tradycyjne aluminiowe, są wykonane z drewna pochodzącego z Europy Środkowej (być może nawet z Polski) i spełniają wszystkie normy bezpieczeństwa. Na pierwszy rzut oka są nie do odróżnienia od swoich metalowych odpowiedników, ale wystarczy się przyjrzeć, by zobaczyć różnicę, która dostrzegalna jest zwłaszcza z tyłu. Z drewna wykonane są zarówno tablice, jak i wsporniki.

Na czym polega przewaga drewnianych znaków drogowych?

Znaki mają służyć 20 lat i mają być odporne na działanie warunków zewnętrznych. Ich zaletą – poza estetyką – jest niewielki ślad węglowy. Produkcja takich znaków ma generować o 66 proc. mniej CO2 niż wyrób znaków z aluminium. Łatwiejsza ma być także ich utylizacja – jesienią odłożone na kompost zgniją sobie do wiosny. Powstaje zatem pytanie: dlaczego nie wymienić wszystkich znaków na drewniane? No cóż... jeden znak to koszt ok. 100 euro – lekko licząc dwa razy więcej niż znak z aluminium.

Znaków z drewna będzie jednak więcej

Pomimo wysokich kosztów władze Wiednia zamierzają stopniowo montować więcej znaków z drewna. Będzie to następować stopniowo przy okazji remontów i zmian w infrastrukturze miejskiej.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Pasjonat technologii, prywatnie także zapalony kolarz
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium