- Nowe plany dotyczące infrastruktury transportowej w Polsce przewidują, że drogi będą wykorzystywane podczas kryzysów, dlatego muszą być wzmocnione
- Infrastruktura ma być dostosowana do klęsk żywiołowych i potrzeb obronnych
- Polska szuka wsparcia finansowego na modernizację infrastruktury w ramach prezydencji w Radzie Unii Europejskiej
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, reprezentując Polskę na unijnym forum ministrów transportu w Brukseli, przedstawił nowe plany rządu dotyczące infrastruktury o podwójnym przeznaczeniu. Wizja ta jest odpowiedzią na potrzeby wzmocnienia infrastruktury krytycznej, zwłaszcza w krajach flanki wschodniej Unii Europejskiej.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPolska wykorzysta prezydencję na pozyskanie pieniędzy na infrastrukturę
Projekty modernizacji infrastruktury transportowej uwzględniają nie tylko potrzeby obronne, ale również konieczność adaptacji do coraz częstszych klęsk żywiołowych, takich jak powodzie. To strategiczne podejście ma na celu zwiększenie odporności transportu na ekstremalne zjawiska pogodowe.
Zbliżająca się prezydencja Polski w Radzie Unii Europejskiej, planowana na początek 2025 r., otwiera możliwości pozyskania dodatkowego wsparcia finansowego na modernizację infrastruktury. Wśród priorytetów polskiej prezydencji znajduje się wzmocnienie finansowania infrastruktury transportowej, w tym sieci TEN-T, czyli głównych połączeń drogowych, kolejowych, wodnych i powietrznych w Unii Europejskiej.
Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, podkreśla rolę budowy nowych dróg krajowych, autostrad i dróg ekspresowych w kontekście bezpieczeństwa narodowego. Programy te są elementem szerszej inicjatywy Tarcza Wschód.
- Budowa infrastruktury transportowej wspierającej obronność nabiera w obecnej sytuacji geopolitycznej szczególnego znaczenia. Ministerstwo Infrastruktury jest zaangażowane w działania w ramach Tarczy Wschód. Realizujemy ambitny program rozbudowy sieci dróg krajowych — w tym nowej sieci autostrad i dróg ekspresowych — co ma służyć wzmacnianiu bezpieczeństwa - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
- Przeczytaj także: Już wlepiają supermandaty. Niektórzy muszą brać kredyty, żeby je opłacić
CPK, A2 i inne. To infrastruktura podwójnego zastosowania
Centralny Port Komunikacyjny, a w szczególności jego część kolejowa jest przykładem inwestycji o podwójnym zastosowaniu, która w czasie pokoju obsługuje ruch pasażerski i towarowy, a w sytuacji konfliktu zbrojnego może odgrywać kluczową rolę w logistyce wojskowej. Gdy Polska przejmie prezydencję, szanse na pozyskanie środków na projekt CPK rosną.
Podobnie jest z autostradą A2. Modyfikacje tej trasy, w tym usunięcie wąskich gardeł i dostosowanie mostów do standardów NATO (klasa MLC) to także odpowiedź na potrzeby transportowe polskiego wojska.
- Przeczytaj także: Tak wygląda chiński SUV po przejechaniu 100 tys. km. A to nie koniec
Inwestycje idą także w transport wojskowy
Potrzeby transportu ciężkiego sprzętu pancernego, takiego jak czołgi Abrams, sprawiły, że polskie wojsko inwestuje też w specjalne zestawy ciągników, w tym modele Iveco Trakker i Mercedes Actros. Zamówiono też 31 zestawów ciągników balastowych Mercedes Zetros.