Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > W Polsce przybywa tuneli drogowych

W Polsce przybywa tuneli drogowych

Polska sieć dróg systematycznie powiększa się o kolejne kilometry autostrad i „ekspresówek”, ale także tuneli, które jeszcze do niedawna występowały praktycznie wyłącznie w miastach. Tymczasem właśnie trwają procedury związane z rozpoczęciem budowy nowych tuneli w ciągu dróg szybkiego ruchu. Wkrótce zaś zostaną ukończone bieżące inwestycje.

Tunel w Lalikach (droga S1)
Tunel w Lalikach (droga S1)Źródło: GDDKiA

Teraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nadzoruje tylko jeden tunel o długości ponad pół kilometra - w województwie śląskim, na trasie S1 prowadzącej z Bielska-Białej do granicy ze Słowacją. Blisko 700-metrowy, dwukierunkowy tunel oddano do użytku w 2010 roku - kosztował 391 mln zł. Już niedługo takich tras będzie znacznie więcej.

GDDKiA poinformowała, że w ciągu najbliższych kilku lat łączna długość tuneli wzrośnie do prawie 27 km. Obecnie w budowie znajduje się ich sześć o łącznej długości 10,5 km. W fazie przetargów są dwa, a w trakcie przygotowania i prac koncepcyjnych kolejne pięć tuneli o łącznej długości 15,3 km. Budowa ostatnich ma się zakończyć w latach 2025-26.

Południowa Obwodnica Warszawy (droga S2)
Południowa Obwodnica Warszawy (droga S2)Źródło: GDDKiA

Południowa Obwodnica Warszawy pod Ursynowem

Najszybciej, bo już w sierpniu 2020 roku, kierowcy powinni móc jeździć tunelem w ciągu nowego fragmentu obwodnicy stolicy – pomiędzy węzłami Puławska a Przyczółkowa. Budowany tam tunel jest już w bardzo zaawansowanej fazie. Będzie jednym z największych i najdłuższych - dwie nawy po trzy pasy ruchu plus pas awaryjny. Całkowita długość to 2 335 metrów.

Pod górami i pod wodą

W realizacji jest też ponad dwukilometrowy tunel pod masywem Luboń Mały w ciągu budowanej drogi ekspresowej S7 Kraków-Rabka Zdrój, czyli popularnej „zakopianki”. To również wielka inwestycja – pod ziemią znajdą się po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Planowana data zakończenia prac to: marzec 2021 roku.

Tunel na "zakopiance" (droga S7)
Tunel na "zakopiance" (droga S7)Źródło: GDDKiA

We wrześniu 2023 roku gotowy powinien być tunel łączący wyspy Uznam i Wolin (droga krajowa nr 3) – jedna nawa po dwa pasy ruchu o długości 2 324 m. Przejazd pod rzeką Świną będzie znacznie szybszy i wygodniejszy, niż obecnie funkcjonujące w tym miejscu przeprawy promowe.

Z kolei w lipcu 2023 roku samochody mają jeździć Południową Obwodnicą Krakowa. W ramach drogi S52 na odcinku w. Modlnica-Kraków Mistrzejowice będą użytkowane dwa tunele o długości 870 i 661 m (oba z dwiema nawami po trzy pasy ruchu i pasami awaryjnymi).

Miesiąc później powinien funkcjonować tunel drogowy w Starych Bogaczowicach w ramach powstającej drogi szybkiego ruchu S3 Legnica-Lubawka pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra Północ.  

Planowane tunele

Na powyższym plany GDDKiA się nie kończą. W postępowaniu przetargowym znajdują się już dwa tunele w ciągu drogi ekspresowej S1 Bielsko Biała-Żywiec-Zwardoń – pierwszy o długości ponad 800 m, a drugi – prawie 1000 m). Ich budowa ma zakończyć się w 2022 roku.

Pozostałe tunele to nieco odleglejsza przyszłość, ponieważ są dopiero w fazach przygotowań i prac koncepcyjnych. Cztery z nich powstaną w ciągu drogi S19 Rzeszów-Barwinek (2025 m długości, 1173 m, 1590 m i 1240 m). Budowa rozpocznie się w 2020 roku (najdłuższego, pozostałych rok później) i powinna się zakończyć w latach 2025-26.

Następne dwa tunele o długości ok. 1000 m każdy planowane są w Warszawie w ramach drogi ekspresowej S7 Płońsk–Warszawa w dzielnicach Bielany i Bemowo. Planowane lata realizacji: 2022-2024.

Tunel przewidziany jest na Zachodniej Obwodnicy Szczecina pod rzeką Odrą. Jego długość wyniesie 3130 m. Ma być zrealizowany w formule Partnerstwa Publiczno Prywatnego.

Pod ziemię mają zjeżdżać kierowcy projektowanej dalszej części drogi S8 od Wrocławia do Kłodzka – budowa tunelu o długości 1669 m ma zostać zrealizowana w latach 2021-2025.

Jazda w tunelu
Jazda w tuneluŹródło: Auto Świat

Jak należy jechać w tunelu?

Tuneli będzie coraz więcej, więc kierowcy powinni dobrze znać obowiązujące w nich przepisy. Zasady bezpiecznego poruszania się w tunelu określa ustawa Prawo o ruchu drogowym. O wjeździe do tunelu informuje znak D-37 (o końcu D-38). W przypadku tunelu dłuższego niż 500 m pod znakiem musi być podana informacja o jego długości.

Kierowca powinien zachować szczególną ostrożność. Jest obowiązany do włączenia świateł mijania. Musi również utrzymać odpowiedni odstęp od poprzedzającego pojazdu. Poza obszarem zabudowanym w tunelach o długości przekraczającej 500 m odległość ta nie może być mniejsza niż 50 m (pojazdy o DMC poniżej 3,5 t i autobusy) lub 80 m (pozostałe pojazdy lub zespoły pojazdów).

Jadąc tunelem nie wolno blokować ruchu. Zatrzymywanie się, cofanie i zawracanie są zabronione. W przypadku konieczności zatrzymania pojazdu (korek, remont, wypadek), należy zachować minimum 5 m odstępu. W tunelach obowiązuje ponadto dużo bardziej restrykcyjne ograniczenia prędkości.

Operator tunelu przy pomocy znaków elektronicznych może zmienić dopuszczalną prędkość, jak i obowiązujący odstęp pomiędzy pojazdami, wprowadzić zakaz wyprzedzania, a także ustanowić zakaz wjazdu pojazdów przewożących materiały niebezpieczne. Przed i w długich tunelach można spotkać sygnalizatory S-4 (zielona strzałka lub czerwony krzyżyk), regulujące ruch na wybranych pasach.

W tunelach samochodowych obowiązuje zakaz ruchu pieszo oraz zakaz jazdy konno czy rowerem.

Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków