Teraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nadzoruje tylko jeden tunel o długości ponad pół kilometra - w województwie śląskim, na trasie S1 prowadzącej z Bielska-Białej do granicy ze Słowacją. Blisko 700-metrowy, dwukierunkowy tunel oddano do użytku w 2010 roku - kosztował 391 mln zł. Już niedługo takich tras będzie znacznie więcej.

GDDKiA poinformowała, że w ciągu najbliższych kilku lat łączna długość tuneli wzrośnie do prawie 27 km. Obecnie w budowie znajduje się ich sześć o łącznej długości 10,5 km. W fazie przetargów są dwa, a w trakcie przygotowania i prac koncepcyjnych kolejne pięć tuneli o łącznej długości 15,3 km. Budowa ostatnich ma się zakończyć w latach 2025-26.

Południowa Obwodnica Warszawy (droga S2) Foto: GDDKiA
Południowa Obwodnica Warszawy (droga S2)

Południowa Obwodnica Warszawy pod Ursynowem

Najszybciej, bo już w sierpniu 2020 roku, kierowcy powinni móc jeździć tunelem w ciągu nowego fragmentu obwodnicy stolicy – pomiędzy węzłami Puławska a Przyczółkowa. Budowany tam tunel jest już w bardzo zaawansowanej fazie. Będzie jednym z największych i najdłuższych - dwie nawy po trzy pasy ruchu plus pas awaryjny. Całkowita długość to 2 335 metrów.

Pod górami i pod wodą

W realizacji jest też ponad dwukilometrowy tunel pod masywem Luboń Mały w ciągu budowanej drogi ekspresowej S7 Kraków-Rabka Zdrój, czyli popularnej „zakopianki”. To również wielka inwestycja – pod ziemią znajdą się po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Planowana data zakończenia prac to: marzec 2021 roku.

Tunel na "zakopiance" (droga S7) Foto: GDDKiA
Tunel na "zakopiance" (droga S7)

We wrześniu 2023 roku gotowy powinien być tunel łączący wyspy Uznam i Wolin (droga krajowa nr 3) – jedna nawa po dwa pasy ruchu o długości 2 324 m. Przejazd pod rzeką Świną będzie znacznie szybszy i wygodniejszy, niż obecnie funkcjonujące w tym miejscu przeprawy promowe.

Z kolei w lipcu 2023 roku samochody mają jeździć Południową Obwodnicą Krakowa. W ramach drogi S52 na odcinku w. Modlnica-Kraków Mistrzejowice będą użytkowane dwa tunele o długości 870 i 661 m (oba z dwiema nawami po trzy pasy ruchu i pasami awaryjnymi).

Miesiąc później powinien funkcjonować tunel drogowy w Starych Bogaczowicach w ramach powstającej drogi szybkiego ruchu S3 Legnica-Lubawka pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra Północ.  

Planowane tunele

Na powyższym plany GDDKiA się nie kończą. W postępowaniu przetargowym znajdują się już dwa tunele w ciągu drogi ekspresowej S1 Bielsko Biała-Żywiec-Zwardoń – pierwszy o długości ponad 800 m, a drugi – prawie 1000 m). Ich budowa ma zakończyć się w 2022 roku.

Pozostałe tunele to nieco odleglejsza przyszłość, ponieważ są dopiero w fazach przygotowań i prac koncepcyjnych. Cztery z nich powstaną w ciągu drogi S19 Rzeszów-Barwinek (2025 m długości, 1173 m, 1590 m i 1240 m). Budowa rozpocznie się w 2020 roku (najdłuższego, pozostałych rok później) i powinna się zakończyć w latach 2025-26.

Następne dwa tunele o długości ok. 1000 m każdy planowane są w Warszawie w ramach drogi ekspresowej S7 Płońsk–Warszawa w dzielnicach Bielany i Bemowo. Planowane lata realizacji: 2022-2024.

Tunel przewidziany jest na Zachodniej Obwodnicy Szczecina pod rzeką Odrą. Jego długość wyniesie 3130 m. Ma być zrealizowany w formule Partnerstwa Publiczno Prywatnego.

Pod ziemię mają zjeżdżać kierowcy projektowanej dalszej części drogi S8 od Wrocławia do Kłodzka – budowa tunelu o długości 1669 m ma zostać zrealizowana w latach 2021-2025.

Jazda w tunelu Foto: Auto Świat
Jazda w tunelu

Jak należy jechać w tunelu?

Tuneli będzie coraz więcej, więc kierowcy powinni dobrze znać obowiązujące w nich przepisy. Zasady bezpiecznego poruszania się w tunelu określa ustawa Prawo o ruchu drogowym. O wjeździe do tunelu informuje znak D-37 (o końcu D-38). W przypadku tunelu dłuższego niż 500 m pod znakiem musi być podana informacja o jego długości.

Kierowca powinien zachować szczególną ostrożność. Jest obowiązany do włączenia świateł mijania. Musi również utrzymać odpowiedni odstęp od poprzedzającego pojazdu. Poza obszarem zabudowanym w tunelach o długości przekraczającej 500 m odległość ta nie może być mniejsza niż 50 m (pojazdy o DMC poniżej 3,5 t i autobusy) lub 80 m (pozostałe pojazdy lub zespoły pojazdów).

Jadąc tunelem nie wolno blokować ruchu. Zatrzymywanie się, cofanie i zawracanie są zabronione. W przypadku konieczności zatrzymania pojazdu (korek, remont, wypadek), należy zachować minimum 5 m odstępu. W tunelach obowiązuje ponadto dużo bardziej restrykcyjne ograniczenia prędkości.

Operator tunelu przy pomocy znaków elektronicznych może zmienić dopuszczalną prędkość, jak i obowiązujący odstęp pomiędzy pojazdami, wprowadzić zakaz wyprzedzania, a także ustanowić zakaz wjazdu pojazdów przewożących materiały niebezpieczne. Przed i w długich tunelach można spotkać sygnalizatory S-4 (zielona strzałka lub czerwony krzyżyk), regulujące ruch na wybranych pasach.

W tunelach samochodowych obowiązuje zakaz ruchu pieszo oraz zakaz jazdy konno czy rowerem.