Marcus nie miał na wyspach nic do wygrania dla siebie. Błąd, który popełnił w Australii zadecydował, że sprawa tytułu Mistrza Świata została rozstrzygnięta na trzy rundy przed końcem rozgrywek. Grönholm jechał więc po sukces dla zespołu – po raz ostatni w Wielkiej Brytanii Ford triumf... 27 lat temu.

Fin nie zawiódł swoich fanów. Prowadził od startu do mety odnosząc 25 zwycięstwo w rajdowych mistrzostwach. Ma na swoim koncie najwięcej triumfów z grona fińskich kierowców, ale w przeciwieństwie choćby do Tommiego Makkinena tylko dwa tytuły na swoim koncie... Do wyprzedzenia Loeba zabrakło mu tym razem jednego punktu...

Walii znakomicie spisał się Manfred Stohl. Zajął on drugą pozycję, wyrównując w ten sposób najlepszy wynik w swojej karierze.-To był supersezon! – komentował Manfred. Kilka razy stawaliśmy na podium, zajęliśmy w mistrzostwach wysoką lokatę. Przed rozpoczęciem rozgrywek nie spodziewałem się tak dobrego wyniku. W szesnastu startach jesteśmy szesnasty raz na mecie, to chyba swoisty rekord. Peugeot 307 WRC okazał się najbardziej niezawodnym samochodem, jakim w życiu jeździłem! Dziękuję pilotowi: Ilka Minor jechał ze mną jubileuszowy, pięćdziesiąty raz...

Najbardziej przegrany jest w tym roku zespół Subaru. Po raz pierwszy od wprowadzenia Imprezy WRC, team zakończył sezon bez zwycięstwa w rajdzie. Petter Solberg jest wciąż daleki od formy jaką prezentował zdobywając Mistrzostwo Świata.

W Walii trwała interesująca rywalizacja nie tylko o miejsca na podium, ale także o punktowane pozycje. Czwarte miejsce Jari-Mattiego Latvali zostało przez fachowców i kibiców uznane za sensację. Młodziutki Fin rywalizował z Xavierem Ponsem. Zamien iali się miejscami kilka razy, ale tym razem rutyniarz nie dał rady nastolatkowi: przegrał wyraźnie, o 42 sekundy...

Dwa Citroeny Xsary ze stajni Kronosa przedzielił Chris Atkinson, który od połowy zawodów jechał bardzo dynamicznie i szybko. Dani Sordo, który ma już przyszłoroczny kontrakt w kieszeni w końcówce sezonu jakby dostał „zadyszki” –tym razem zajął dopiero siódmą lokatą i spadł w punktacji za Stohla. Prawda jest jednak taka, że debiutantom trudno jest uzyskać dobry wynik na specyficznych, niezwykle śliskich nawierzchniach tego rajdu. Ostatnie punktowane miejsce zajął Francois Duval w Skodzie.

W grupę N zwyciężył Anton Alen, a JWRC - po raz pierwszy w karierze - wygrał Jaan Mölder (jego Suzuki Swiftem pojedzie w sobotę na Rajdzie Barbórka w Warszawie Michał Kościuszko).

Metę osiągnęły obie polskie załogi. Michał Sołowow zajął 43, a Maciej Oleksowicz – 81 miejsce.

Trzeci etap Wales Rally GB składał się tylko z czterech odcinków specjalnych. Trzy z nich wygrał Petter Solberg, ale Norweg odnotował z kolei sporą stratę na OS 15. Marcus i Manfred jechali dość spokojnie, starając się nie popełnić błędu i kontrolując sytuację – praktycznie wyniki było przecież rozstrzygnięte po dwóch dniach. Cały czas walczyli Latvala i Pons oraz Atkinson i Sordo. Ten ostatni okazał się najszybszy na piętnastej próbie, ale suma popełnionych błędów zepchnęła go na siódme miejsce.

Skończył się ostatni rajd, teraz będzie czas na podsumowania. Zdaniem obserwatorów sprawiedliwości stało się zadość - Sebastien Loeb zdobył tytuł Mistrza Świata jak najbardziej zasłużenie! Kontuzja ręki, odniesina podczas jazdy rowerem wyeliminowała go z rywalizacji na cztery rundy przed końce zmagań, stwarzając szansę Grönholmowi. Marcus jej nie wykorzystał, ale w Turcji, Nowej Zelandii i Wielkiej Brytanii pokazał wielką klasę. Wydaje się, że były to ważne dla Fina sukcesy, pozwalające mu znów uwierzyć w siebie po pewnym spadku formy. Grönholm ma wedługniektórych fachowców „kompleks Loeba”, stąd kilkakrotnie przydarzały mu się błędy w wydawałoby się najmniej spodziewanych momentach. Pojedynek Loeb – Grönholm zakończył się wynikiem 8:3. Francuz odniósł osiem zwycięstw w sezonie, trzy razy był drugi za Finem. Z kolei Marcus wygrywał siedem razy, w tym trzy razy gdy zabrakło Sebastiena...Absencja Loeba miała niewątpliwy wpływ na wyniki klasyfikacji Producentów. Kronos Citroen bez Francuza pozbawiony został sznas nawiązania walki z Fordem, ale trzeba przyznać, że końcówka sezonu w wykonaniu Grönholma i Hirvonena był bardzo dobra.Wielkim przegranym sezony znów jest Petter Solberg. Tylko chwilami Norweg prezentował formę godną byłego Mistrza Świata. Być może rzeczywiście najnowszy model Subaru nie był konkurencyjny dla Forda czy Citroena...

W tym sezonie pokazało się wielu bardzo młodych, utalentowanych kierowców. Wytworzyła się tradycja, że niemal każdy zawodnik z czołówki ma pod opieką dwóch – trzech nastolatków, których szkoli, przekazując im swoją wiedzę i doświadczenie. Zapewne w krótkim okresie kilku z nich zacznie odnosić regularne sukcesy, na razie bowiem zdecydowanej większości brakuje rutyny – potrafią pojechać szybko jeden, dwa rajdy w sezonie...

W grupie N pierwszym Mistrzem Świata pochodzącym z krajów arabskich został 35-letni Nasser bin Saleh al-Attiyah z Kataru.Drugi był F. Nutahara z Japonii, a trzeci – M. Baldacci z Włoch. W JWRC walka trwała do samego końca Rajdu W. Brytanii – ostatecznie tytuł wywalczył Patrik Sandell ze Szwecji w Renault Clio Super 1600, choć mety w W. Brytanii nie osiągnął (uratowała go formuła Superally!).

Wyniki Wales Rally GB:

1. Marcus Groenholm i T. Rautiainen (Finlandia/Ford Focus) – 3:20.24,8; 2. Manfred Stohl i I. Minor (Austria/Peugeot 307) – strata 1.35,5 min.;3. Petter Solberg i P. Mills (Norwegia/Subaru Impreza) – 1.55,2 min.;4. Jari-Matti Latvala i M. Anttila (Finlandia/Subaru Impreza) – 2.37,1 min.;5. Xavier Pons i C. del Barrio (Hiszpania/Citroen Xsara) – 3.19,9 min.; 6. Chris Atkinson i G. MacNeall (Australia/Suberu Impreza WRC) – 3.27,5 min.; 7. Daniel Sordo i M. Marti (Hiszpania/Citroen Xsara) – 4.08,3 min.; 8 . Francois Duval i P. Pivato (Belgia/Skoda Fabia WRC) – 4.22,6 min.;9. Harri Rovanpera i R. Pietilainen(Finlandia/Skoda Fabia WRC) – 9.00,3 min.;10. Jan Kopecky i S. Schowanek (Czechy/Skoda Fabia WRC) – 8.27,8 min.

Klasyfikacja MŚw. Kierowców:

1.Sebastien Loeb – 112 pkt.;2.Marcus Gronholm – 111 pkt.;3.Mikko Hirvonen – 65 pkt.4.Manfred Stohl – 54 pkt. 5.Daniel Sordo – 49 pkt.6.Petter Solberg – 40 pkt.7.Xavier Pons – 32 pkt.8.Henning Solberg – 25 pkt.9.Toni Gardemeister – 20 pkt.;10.Chris Atkinson – 20 pkt.

Klasyfikacja Producentów:1.Ford – 195 pkt.;2.Kronos Citroen – 166 pkt.;3.Subaru - 1064.OMV Peugeot Norway – 88 pkt.;5.Stobart VK Ford M-Sport – 44 pkt.;6.Red Bul Skoda – 24 pkt.