W ramach inwestycji drogowej realizowanej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) firma Skanska została wybrana do budowy 2,1 km odcinka nowej drogi krajowej nr 28, która ma poprawić płynność ruchu wokół małopolskiego miasta Zator. Inwestycja ta, warta 78,6 mln zł, zostanie zrealizowana przy wykorzystaniu innowacyjnej metodyki BIM, co stanowi przełom w zarządzaniu informacją na etapie projektowania, realizacji oraz późniejszego utrzymania infrastruktury drogowej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:

Obwodnica Zatora. Wybór wykonawcy w nowatorskim trybie

Skanska została wyłoniona w dialogu konkurencyjnym, który jest alternatywą dla tradycyjnych przetargów i pozwala na lepsze dostosowanie warunków kontraktu do specyfiki projektu. W dialogu tym wzięły udział trzy firmy, a ostateczny wybór wykonawcy opierał się na kryteriach takich jak: zakres zastosowania BIM (40 pkt), cena (35 pkt), przedłużenie okresu gwarancji jakości (20 pkt) oraz zagospodarowanie destruktu asfaltowego (5 pkt). Skanska zdobyła najwięcej punktów (90), wyprzedzając Mostostal Warszawa (70 pkt) oraz konsorcjum Strabag (84,94 pkt).

BIM, czyli Building Information Modeling, to nowoczesne podejście do zarządzania projektami budowlanymi, które pozwala na stworzenie trójwymiarowych, cyfrowych modeli obiektów oraz centralizację informacji. Dzięki temu możliwe jest efektywne zarządzanie procesem budowy i późniejszą eksploatacją. Obwodnica Zatora będzie pierwszym takim projektem w małopolskim oddziale GDDKiA, gdzie zastosowany zostanie również Elektroniczny Dziennik Budowy, eliminując potrzebę papierowej dokumentacji.

Przeczytaj także: Odkryto duże złoże ropy naftowej w zachodniej Polsce. Orlen szacuje złoże na ponad 500 tys. ton

Obwodnica Zatora ze szczegółami

Nowy odcinek drogi krajowej nr 28 o klasyfikacji GP (główna ruchu przyspieszonego) będzie posiadał po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Projekt obejmuje także rozbudowę istniejących dróg oraz budowę nowych tras gminnych. Prace dotyczyć będą również modernizacji infrastruktury technicznej oraz poprawy warunków dla pieszych i rowerzystów dzięki budowie przejść podziemnych.

Projekt obwodnicy Zatora uwzględnia liczne rozwiązania proekologiczne, takie jak przejścia dla zwierząt, przepusty, stawy kompensacyjne oraz ekrany akustyczne, mające na celu ochronę lokalnego ekosystemu.

Przeczytano także: Rekordowy odcinkowy pomiar prędkości działa na A4. Niższe ograniczenie

Kiedy kierowcy pojadą obwodnicą Zatora?

Budowa obwodnicy Zatora wpisuje się w Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Przewidywany czas realizacji to lata 2025-2027, co oznacza, że mieszkańcy Zatora i okolic będą mogli cieszyć się nową infrastrukturą drogową w ciągu najbliższych kilku lat.

Dzięki zaangażowaniu wszystkich stron oraz innowacyjnym rozwiązaniom, jakie zostaną wprowadzone, obwodnica Zatora ma szansę stać się wzorcem dla przyszłych inwestycji drogowych w Polsce.