Auto Świat Wiadomości Aktualności Wielka i ekspresowa budowa nad Narwią. Rośnie most trasy Via Baltica [WIDEO]

Wielka i ekspresowa budowa nad Narwią. Rośnie most trasy Via Baltica [WIDEO]

Trwają intensywne prace na budowie drogi S61, czyli trasie Via Baltica łączącej Polskę z Litwą. W tym roku do użytku oddano blisko 50 km ekspresówki, brakuje jednego odcinka na wysokości Łomży. Jego kluczowym elementem będą most i estakady nad Narwią o długości ok. 1,2 km.

Budowa mostu i estakad nad doliną Narwi
GDDKiA
Budowa mostu i estakad nad doliną Narwi

Blisko 13-kilomterowy odcinek S61 powstanie od węzła Łomża Zachód do istniejącego już węzła Kolno. Niemal jedna dziesiąta przypada na most przez dolinę Narwi (1205 m). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) pokazała stan budowy przeprawy z października i wyjaśniła technologie, w jakich jest budowana.

Droga S61: most i estakady budowane według trzech metod

Dwujezdniowy most będzie składał się z 22 przęseł ustawionych na 21 podporach i dwóch przyczółkach. Dzięki niemu droga ekspresowa bezkolizyjnie będzie przebiegać nad doliną Narwi i samą rzeką. Pod estakadami znajdą się przejścia dla zwierząt oraz drogi lokalne, w tym przejazd techniczny na wał przeciwpowodziowy.

GDDKiA wyjaśniła, że ze względu na krótki okres budowy i samą konstrukcję przeprawy do realizacji wykorzystywane są trzy różne technologie:

  • nasuwania podłużnego – zalewowa lewobrzeżna część mostu o długości 664 m;
  • nawisowa – część nurtowa mostu o długości 458 m;
  • na rusztowaniach stacjonarnych – zalewowa prawobrzeżna część mostu o długości 83 m.

Jak wygląda cykl nasuwania, można zobaczyć na powyższym nagraniu. Dzięki tej metodzie obiekt wydłuża się o niecałe 21 m tygodniowo.

Droga S61 ma być przejezdna już w 2024 r.

GDDKiA podała, że zaawansowanie prac na całej obwodnicy Łomży w ramach trasy S61 wynosi już ponad 46 proc. Przejezdność po jednej jezdni ma nastąpić w 2024 r., a cała droga ma być gotowa w połowie 2025 r.

Całkowita wartość inwestycji wynosi 804,79 mln zł, z czego sam koszt budowy to ponad 713 mln zł. Unijne dofinansowanie stanowi 518,08 mln zł.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków