A rozmach, z jakim prezentowano nowe modele, wskazywał, że ten rok także chcą zaliczyć do udanych. Najwięksi pokazali, że w USA oni dyktują warunki. Każdy, kto chce tam odnieść sukces, musi zrobić coś na miarę i wzór amerykański.
Truck przepustką
To co jest przepustką do amerykańskiego rynku, łatwo zauważyć na autostradach i ulicach. To samochód w wersji truck, zwany u nas pikapem, lider sprzedaży w Stanach. Najlepiej gdy ma silnik V8 o pojemności 5 l i moc ze 400 KM. Nie jest ważne, ile spala, bo benzyna w USA jest dwa razy tańsza niż u nas - galon (ok. 3,8 l) kosztuje 1,2-1,3 USD.Tym oczekiwaniom klientów poddają się kolejne firmy.
W tym roku wyzwanie podjął Volkswagen prezentując concept AAC (Advanced Activity Concept) z silnikiem turbodieslowskim V10 z bezpośrednim wtryskiem paliwa o poj. 5,0 l i mocy 313 KM. Amerykańskie koncerny nie oddadzą łatwo pola konkurentom. Daimler-Chrysler pokazał concept pod nazwą Dodge MAXXcab. Nie tylko przestrzeń pasażerska jest w nim dłuższa niż bagażowa, ale poziom wyposażenia m.in. z systemem Infotronic (laptop, wideo) przewyższa niejedną komfortową limuzynę. Dodge wyposażony będzie w silnik V8 o poj. 4,7 l pozwalający osiągać do 185 km/h i przyspieszać do 100 km/h w 7,7 s! GM zaprezentował Chevroleta Avalanche, który wchodzi do produkcji, oraz modele studyjne GMC Terradyne i Chevrolet SSR (więcej na stronie 10-11), a Ford model Equator.
Vany w modzie
Dynamicznie rozwijającym się segmentem rynku są minivany. W Ameryce Północnej sprzedało się w 1999 r. 1,5 mln minivanów, w Europie 400 tys. ( w 1996 r. 175 tys.). Czwarta generacja Voyagera zaprezentowana w Detroit wejdzie na europejski rynek w pierwszej połowie 2001 r. W ostatnim roku sprzedano go w 70 krajach w ilości ponad 600 tys. sztuk. Voyager ma odnieść sukces dzięki nowemu designowi, jakości i funkcjonalności. Ma być też bezpieczniejszy, dynamiczniejszy, szybszy i bardziej komfortowy. Otrzyma też nowy 2,5-litrowy silnik turbodieslowski z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Common Rail o mocy 140 KM. Lista wyposażenia seryjnego jest bardzo długa. Ponadto po raz pierwszy zastosowano w tego rodzaju samochodzie m.in. elektrycznie otwieraną tylną klapę. Startuje PT Cruiser Ofertę rynkową Daimlera-Chryslera uzupełnia samochód o nazwie 2001 PT Cruiser, dość tani jak na USA, bo w cenie 16 tys. dolarów. W przyszłości seryjnie montowane będą m.in. dwie poduszki powietrzne, klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby przednie. Do wyboru będzie pięciobiegowa manualna skrzynia biegów lub czterostopniowy automat.Będzie on produkowany od czwartego kwartału br. w zakładach Toluca w Meksyku. Cena wersji podstawowej wynosić ma 16 tys. dolarów. Jak na USA jest to auto małe, gdyż ma niewiele ponad 4 m długości, i relatywnie tanie.
W Polsce najprawdopodobniej nie będzie sprzedawane z tej racji, że byłoby za drogie po doliczeniu cła, podatku akcyzowego i VAT-u. Dynamiczne SUV-yW Ameryce narodził się też pojazd nazywany SUV (Sport Utility Vehicle - pojazd sportowo-użyteczny). W uproszczeniu jest to samochód dla ludzi mówiących w piątek, że udają się w niedostępny teren, choć wiedzą, że w poniedziałek rano muszą być w swoim klimatyzowanym biurze. Musi więc być to samochód z napędem na cztery koła, na wypadek gdyby zjechali z utwardzonej drogi, z klimatyzacją, do której są przyzwyczajeni w biurze i domu, przestronny, aby można zabrać ze sobą rodzinę, psa i wędkę, wyposażony w telefon, gdyż nie można tracić kontaktu z szefem, i szybki - bo tak czy inaczej trzeba na czas wrócić do pracy.W tym segmencie trwa chyba obecnie największa konkurencja. Toyota ma tutaj swoje RAV4, Honda CR-V.