• Wzrost cen paliwa w krótkim czasie przełożył się bezpośrednio na większą liczbę miejsc pasażerskich udostępnianych na platformie i w aplikacji mobilnej BlaBlaCar Polska
  • Pasażerowie korzystają za to chętniej z carpoolingu po podwyżkach na kolei, które skłoniły ich do szukania bardziej ekonomicznych alternatyw
  • Przejazdy carpoolingowe mają szansę pomóc walczyć z wykluczeniem transportowym mieszkańców małych miasteczek
  • Więcej takich historii znajdziesz na stronie głównej Onetu

Wzrost cen paliwa i inflacja, która sprawiła, że podniesieniu uległy również ceny usług w warsztatach samochodowych, sprawiły, że kierowcy coraz częściej są zmuszeni ciąć koszta. Wielu z nich zmieniło swoje nawyki podróżowania i przesiadło się do komunikacji miejskiej, lub postawiło na kolej, inni, zwłaszcza jeśli wybierają się w dłuższe trasy, zainteresowali się przejazdami współdzielonymi.

Korelację pomiędzy wzrostem cen paliwa a liczbą udostępnianych siedzeń pasażerskich wyraźnie pokazują dane przedstawione przez BlaBlaCar Polska, które przytoczył serwis WP "Autokult". Zgodnie z udostępnionymi informacjami tak kierowcy, jak i pasażerowie zakładają tygodniowo ok. 9 tys. kont na tej platformie, a liczba rejestracji nowych użytkowników wzrosła o 40 proc. w zestawieniu rok do roku. Co ciekawe, w kwietniu kierowcy udostępnili 330 tys. foteli pasażerskich w swoich pojazdach i było to blisko 80. proc więcej niż w analogicznym okresie w minionym roku.

Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo:

Za wzrost zainteresowania carpoolingiem odpowiada nie tylko wzrost cen paliwa, ale i podróży kolejami

Zdaniem Olgierda Szyłejki, menadżera BlaBlaCar Polska, który rozmawiał z serwisem WP "Autokult", o wzroście zainteresowania carpoolingiem w ostatnim czasie przesądziły wspomniane już podwyżki cen paliw. Szyłejko zaznaczył przy tym, że co istotne, w przeszłości również dochodziło do wahań cen, jednak proces ten trwał dłużej i nie rosły one drastycznie w tak krótkim okresie. Jego firma obserwuje obecnie "moment szczytu", który standardowo notowano w przypadku długich świąt czy weekendów, gdy ludzie chętniej przemieszczaniem się.

Kierowcy korzystają więc chętniej z carpoolingu przez inflację i wzrost cen paliw. Dlaczego na taki sposób podróżowania decydują się pasażerowie? Podróżni mają wybierać carpooling również ze względu na czynnik ekonomiczny po wzroście cen biletów kolejowych, przejazdy współdzielone stały się tańszą alternatywą. Niebagatelną rolę w wyborze tego rodzaju przejazdu ma mieć również możliwość dotarcia do mniejszych miejscowości, gdzie niejednokrotnie nie docierają już koleje, czy popularne niegdyś "PKS-y".

W celu sprzężenia potrzeb pasażerów i kierowców BlaBlaCar Polska wprowadził system motywujący tych drugich do elastyczności. Jeśli miejscowość, do której chce dostać się pasażer, znajduje się kilka km od trasy, którą planuje jechać kierowca, by dostać się do docelowego miasta, to z ekonomicznego punktu widzenia, będzie dla niego korzystniejsze nadrobienie tych kilometrów i zarobienie dodatkowych pieniędzy niż tzw. wożenie powietrza. Pasażerowie, którzy dzięki tego typu modyfikacjom dotrą do wybranego przez siebie miasta, miasteczka czy wsi, w przyszłości będą również chętniej korzystać z carpoolingu, widząc w nim nie tylko szybką i wygodną alternatywę dla dotychczas wybieranych rozwiązań.

Podam przykład (opcji Boost). Kierowca dodaje przejazd z Warszawy do Lublina. Decyduje się skorzystać z funkcji Boost. Po drugiej stronie pasażer szuka oferty z miejscowości: Ryki (na trasie S17) do Lublina. Przy zapytaniu Ryki-Lublin ogłoszenie powyższego kierowcy wyświetli się pasażerowi. Po wysłaniu zapytania o rezerwację – powyższy kierowca otrzyma od nas zapytanie, czy chciałby dołożyć kilka minut do czasu przejazdu i pomóc pasażerowi. W zamian otrzyma za to kilkanaście dodatkowych złotych. Dzięki temu liczba potencjalnych tras ulega zwielokrotnieniu. To ważna funkcja, która pozwala także w jakimś stopniu przeciwdziałać wykluczeniu transportowemu z małych miast, znajdujących się wzdłuż większych szlaków powiedział o systemie motywacji kierowców dzięki funkcji Boost, Olgierd Szyłejko.

Jedną z podkreślanych na internetowych forach wad carpoolingu jest brak możliwości skontaktowania się z kierową inaczej niż za pomocą platformy lub aplikacji. Rozwiązanie to bywa bardzo frustrujące, zwłaszcza gdy po długim czasie oczekiwania odpowiedź, pasażer jej nie otrzymuje i albo musi od nowa szukać przejazdu, albo znacznie zmienić swoje plany, czy w najgorszym przypadku, zrezygnować z nich.

Szyłejko przyznał, że w przypadku BlaBlaCar Polska rozwiązanie to zostało wprowadzone, by platforma nie stała się tablicą z ogłoszeniami oraz, by zadbać o bezpieczeństwo i komfort tak pasażerów, jak i kierowców. Jeśli pasażer otrzymywałby numer kontaktowy do kierowcy od razu, to firma straciłaby kontrolę nad jakością usługi, która świadczona jest za jej pośrednictwem nie wiadomo byłoby, które z przejazdów faktycznie się odbyły, ile miejsc wolnych w pojeździe można zaoferować innym podróżnym. Problematyczne byłoby również wystawianie opinii i wspomaganie tak kierowców, jak i pasażerów w przypadku wystąpienia problemów przez zespół wsparcia.

Źródło: WP Autokult