Auto Świat Wiadomości Aktualności Ta technologia miała pomóc kierowcom. Na testach samochód poszedł na czołówkę i uderzył w rowerzystę. Pięć razy

Ta technologia miała pomóc kierowcom. Na testach samochód poszedł na czołówkę i uderzył w rowerzystę. Pięć razy

Autor Sylwia Czerniak
Sylwia Czerniak

Branża motoryzacyjna od lat pracuje nad stworzeniem autonomicznych samochodów. Po testach przeprowadzonych przez American Automobile Association można jednak stwierdzić, że przełom nie czeka tuż za rogiem, lecz jest daleką pieśnią przyszłości. Najgorzej z testowanych maszyn z ADAS wypadł Subaru Forester, który nie zatrzymał się i wjechał w manekina rowerzystę. Swój "wyczyn" powtórzył pięć razy.

Testy AAA pokazały niedoskonałości systemów ADAS stosowanych w trzech modelach od Tesli, Subaru i Hyundaia
letspicsit / Shuterstock
Testy AAA pokazały niedoskonałości systemów ADAS stosowanych w trzech modelach od Tesli, Subaru i Hyundaia
  • AAA przetestowała trzy wyposażone w technologię ADAS samochody od Tesli, Hyundaia i Subaru w zderzeniach z atrapami samochodów i manekinami rowerzystami i oceniła, że żaden z nich nie może być nazwany autem autonomicznym
  • Żadne z testowanych aut nie przeszło próby zderzenia czołowego. Jedynie Tesla Model 3 wykryła zbliżające się niebezpieczeństwo, jednak nie wyhamowała na tyle solidnie, by nie dopuścić do kolizji
  • Na plus wyszły jednak systemy zapobiegające kolizjom z pojazdami i "rowerzystami", którzy poruszali się w tym samym kierunku, co testowane wozy
  • Więcej takich historii znajdziesz na stronie głównej Onetu

AAA przetestowało trzy modele samochodów z automatycznym systemem wspomagania kierowcy (Automated Driver Assistance Systems, ADAS) sygnowanych przez Teslę, Hyundaia i Subaru, które wypadło najgorzej. Technologia EyeSight, zainstalowana w Subaru Forester, aż pięciokrotnie nie zareagowała na manekina, który symulował rowerzystę. Subaru Forester z EyeSight nie wykryło również atrapy samochodu i nie spowolniło, by uniknąć zderzenia się z nim podczas symulowanego zderzenia czołowego, o czym doniósł Reuters.

Lepiej od Subaru z zadaniem poradziła sobie Tesla Model 3 i Hyundai Santa Fe, które zarówno wykryły "rowerzystę", jak i zahamowały, by nie dopuścić do kolizji. Na obronę Subaru Forestera można powiedzieć jednak, że podobnie, jak auta od Tesli i Huyndaia, uniknął zderzenia z atrapą samochodu i "manekinem rowerzystą, które poruszały się w tym samym kierunku co on.

Żaden z testowanych przez AAA samochodów z ADAS nie przeszedł testu na zderzenie czołowe

Głos w tej sprawie zabrał rzecznik Subaru, Dominick Infante, który przyznał, że przedstawiciele marki przyjrzą się bacznie testom AAA, by przeanalizować problem i podkreślił, że technologia EyeSight używana w Foresterze z roku 2022, została ulepszona.

EyeSight w swej pracy wykorzystuje umieszczone na przedzie pojazdu kamery, które monitorują drogę i wyświetlacz umieszczony na desce rozdzielczej, na którym wyświetlane są informacje o przeszkodach, lub ostrzeżenia, gdy kierowca zaczyna zbaczać ze swojego pasa. System posiada również funkcję automatycznego hamowania, gdy na drodze zostaną zauważone przeszkody i kontroluje przepustnicę. W niektórych modelach Subaru EyeSight pomaga również wyliczyć odległość do pojazdu przed maską auta, które w nie wyposażono, dzięki czemu dopasowuje prędkość, by umożliwić bezpieczną jazdę, co wyjaśnił serwis Road.cc.

Resztę artykułu znajdziesz pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

AAA po testach wywnioskowało, że obecnie stosowane technologie wspomagania jazdy nie spełniają wymogów prawdziwej autonomicznej jazdy. Żadnemu z testowanych aut nie udało się bowiem uniknąć zderzenia czołowego z atrapami pojazdów. W testach AAA każdy z samochodów wziął udział w czterech scenariuszach kolizji: wyprzedzanie atrapy samochodu jadącego w tym samym kierunku co pojazd testowy, wyprzedzanie rowerzysty manekina jadącego w tym samym kierunku, uniknięcie zderzenia czołowego z atrapą samochodu, który poruszał się z prędkością 40 km/godz. i uniknięcie zderzenia z manekinem rowerzystą, który przecinał ścieżkę pojazdu.

Co istotne, Hyundai i Subaru nie wykryły oraz nie zareagowały na atrapę pojazdu podczas symulowanego zderzenia czołowego, a Tesla Model 3 wykrył zbliżający się pojazd i zwolnił do 5 km/godz., ale również nie był w stanie uniknąć zderzenia.

Tesla nie skomentowała wyników testów AAA, a Hyundai powiedział, że "przegląda wyniki raportu AAA w ramach stałego zaangażowania w bezpieczeństwo klientów".

Źródło: Reuters, Road.cc

Autor Sylwia Czerniak
Sylwia Czerniak
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków