Logo
WiadomościAktualności4,5 mld zł na polski samochód elektryczny. Kluczowy moment dla EMP

4,5 mld zł na polski samochód elektryczny. Kluczowy moment dla EMP

ElectroMobility Poland (EMP) szykuje się — kolejny już raz — do przełomowego momentu w historii polskiej elektromobilności. Jak poinformował prezes spółki Tomasz Kędzierski, kluczowa decyzja dotycząca finansowania budowy fabryki w Jaworznie ma zapaść już w październiku br. Stawką jest 4,5 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), które mogą otworzyć drogę do realizacji projektu polskiego samochodu elektrycznego.

W Jaworznie miała być produkowana Izera. Tej marki nie zobaczymy, ale fabryka samochodów może faktycznie powstanie
Paweł Pawlik / Onet
W Jaworznie miała być produkowana Izera. Tej marki nie zobaczymy, ale fabryka samochodów może faktycznie powstanie
  • ElectroMobility Poland czeka na decyzję o finansowaniu fabryki w Jaworznie, która da zielone światło dla projektu polskiego samochodu elektrycznego
  • Fabryka ma produkować do 150 tys. aut rocznie, a po rozbudowie nawet 300 tys.
  • EMP współpracuje z chińskimi firmami i planuje maksymalizację udziału lokalnych dostawców w produkcji do 80 proc.
  • Inwestycja ma stworzyć do 7 tys. miejsc pracy w fabryce i nawet 30 tys. w ekosystemie związanym z projektem

Jeśli uda się uzyskać finansowanie, projekt krajowej fabryki samochodów elektrycznych może stać się jednym z największych przedsięwzięć w polskiej motoryzacji. Wszystko zależy jednak od decyzji, które zapadną w najbliższych tygodniach. Już niebawem przekonamy się, czy Jaworzno stanie się centrum polskiej elektromobilności.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Czy polski samochód elektryczny będzie faktycznie polski?

Cała uwaga skupia się teraz na Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), który ocenia wniosek EMP o wsparcie finansowe. – Dobiega końca ocena techniczna i biznesowa. To moment decyzyjny dla polskiego państwa, czy i w jakiej formule chce realizować ten projekt – podkreśla Kędzierski. Jeśli decyzja Funduszu będzie pozytywna, umowa inwestycyjna może zostać podpisana jeszcze w tym roku, a w 2026 r. możliwe będzie zawarcie umowy joint venture z branżowym partnerem.

EMP, przypomina PAP, prowadzi zaawansowane rozmowy z czołowymi producentami motoryzacyjnymi specjalizującymi się w technologiach elektrycznych. – Z dwoma chińskimi firmami podpisaliśmy już memorandum of understanding – zdradza prezes spółki. Jak dodaje, kluczowe dla partnerów jest wsparcie projektu na poziomie polityczno-gospodarczym, co ma zagwarantować jego realizację niezależnie od sytuacji politycznej w Polsce.

Gdzie ma być produkowany polski samochód elektryczny i kiedy wyjedzie na drogi?

Według Kędzierskiego inwestycja w Jaworznie może ruszyć w ciągu dwóch miesięcy od uzyskania finansowania. – Mamy przygotowany teren, wyłonionego wykonawcę (polską firmę Mirbud), pozwolenie na budowę, a samorząd Jaworzna buduje infrastrukturę drogową i energetyczną – wylicza prezes EMP. Fabryka ma docelowo produkować do 150 tys. samochodów rocznie, a po rozbudowie nawet 300 tys. Pierwsze auta mogą opuścić zakład już dwa lata po rozpoczęciu budowy. To oznacza, że polskie auto elektryczne zobaczymy na drogach najwcześniej w 2028 r., choć bardziej realnym wydaje się być 2029 r.

Izera miała być pierwszym polskim samochodem elektrycznym. Ten projekt przeszedł do historii. Wkrótce dowiemy się, czy będzie nowe otwarcie
Izera miała być pierwszym polskim samochodem elektrycznym. Ten projekt przeszedł do historii. Wkrótce dowiemy się, czy będzie nowe otwarcieJacek Bonecki / Izera

Jednym z priorytetów projektu jest maksymalizacja udziału lokalnych dostawców w łańcuchu produkcyjnym – ma on wynieść nawet 80 proc. Na rozwój polskich dostawców przeznaczono 1,4 mld zł z KPO. Docelowo fabryka ma zatrudniać do 7 tys. osób, a w szeroko rozumianym ekosystemie związanym z projektem pracę może znaleźć nawet 30 tys. osób.

Nowa marka na horyzoncie efektem polsko-chińskiego dialogu

Prezes EMP zapowiedział, że do końca 2025 r. poznamy nazwę nowej marki, której współwłaścicielem będzie polska spółka. – Marka daje nam wpływ na produkt, co pozwala rozwijać technologię i zwiększać udział lokalnych komponentów – podkreśla Kędzierski.

Współpraca z Chinami nabiera tempa. Po wrześniowym spotkaniu ministrów spraw zagranicznych Polski i Chin, obie strony zadeklarowały chęć wspierania dużych projektów w sektorze elektromobilności. – To może być przełom dla naszej inwestycji – ocenia prezes EMP.

Kędzierski przyznaje jednak, że opóźnienia w finansowaniu wpłynęły na tempo realizacji projektu. – Straconego czasu nie da się nadrobić, dlatego w pierwszym etapie będziemy bazować na istniejącej gamie modelowej partnera – tłumaczy. To tylko potwierdza, że na prawdziwie polski samochód przyjdzie nam jeszcze poczekać.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji