Co składa się na instalację gazową? Największym elementem jest zbiornik na gaz. Może mieć kształt walca lub owalny. Pierwszy - o dużo większej pojemności, montowany jest w bagażniku, drugi w miejscu na koło zapasowe.

Inne najważniejsze elementy instalacji to:

- parownik - służy do rozprężenia gazu ze stanu ciekłego w stan lotny,

- mieszalnik (mikser) - służy do wymieszania gazu z powietrzem w odpowiednich proporcjach i podaje taką mieszankę do silnika,

- komputer instalacji - steruje dawką gazu i doborem odpowiedniej mieszanki gazu i powietrza,

- elektrozawór - oczyszcza i przesyła gaz do reduktora, spełnia także rolę zaworu bezpieczeństwa,

- emulator - gdy silnik pracuje na gazie, emulator wysyła sygnały do komputera samochodowego symulujące prace wtryskiwaczy,

- wiązki przewodów.

Przed zamontowaniem instalacji gazowej właściciel samochodu musi zdecydować, gdzie umieścić zbiornik, a także, gdzie zainstalować przełącznik pracy gaz-benzyna oraz zawór tankowania. Przełącznik, umieszczany we wnętrzu auta, powinien znaleźć się w zasięgu ręki kierowcy i w widocznym miejscu.

Wlew gazu umieszczany jest najczęściej w tylnym zderzaku samochodu. Jest tam wprawdzie widoczny, ale takie miejsce zapewnia łatwy dostęp do wlewu i nic w aucie nie rdzewieje. Minusem takiego rozwiązania jest tylko dziura po demontażu instalacji gazowej.

Innym dobrym miejscem jest umieszczenie wlewu pod zderzakiem. Wówczas prawie go nie widać, jednak nie może być usytuowany zbyt nisko, bo utrudnia to tankowanie. Najbardziej wyrafinowanym miejscem jest lokalizacja obok wlewu paliwa. Zasłania go wtedy klapka, ale do tankowania gazu trzeba używać dokręcanej końcówki.

Pożytek z gazu w samochodzie będzie tylko przy prawidłowej eksploatacji pojazdu. Najważniejsze są jego regularne przeglądy (obowiązkowe raz do roku). Należy pamiętać o filtrze powietrza i gazu, wymianie świec zapłonowych, regulacji instalacji pod kątem składu mieszanki. Za bogata zwiększa zużycie paliwa i grozi uszkodzeniem katalizatora. Zbyt uboga powoduje wzrost temperatury w komorze spalania, wypalenie gniazd zaworowych oraz zaworów.

Jazda na gazie nie zwalnia kierowcy z tankowania benzyny. Nie wolno jeździć z pustym zbiornikiem. Benzyna jest potrzebna do rozruchu silnika oraz smarowania i chłodzenia układu zasilania.

Tankowania gazu najlepiej dokonywać na sprawdzonej stacji paliw. Chodzi nie tylko o jakość gazu, ale także o solidność dystrybutora. Zbiornik napełnia się zawsze w 80% z racji rozszerzania się objętości gazu. Jeżeli więc samochód zostanie zatankowany powyżej tej wartości, jest to sygnał o zbyt późnym reagowaniu zaworu bezpieczeństwa lub oszustwie przy nalewaniu.

I jeszcze jedna uwaga związana z eksploatacją "zagazowanego" samochodu. Choć w Europie LPG jest stosowane z bardzo wielu krajach, nie ma jednolitego systemu zaworów do tankowania. Wybierając się za granicę, należy sprawdzić, jakie końcówki wlewu do tankowania używane są w danym kraju. Stosuje się trzy typy końcówek wlewu - włoski (Italian dish), holenderski (Dutch bayonet) i belgijski (ACME thread). Aby przystosować wlew we własnym samochodzie do innego typu pistoletu, trzeba nałożyć na końcówkę wlewu "przejściówkę".

Włoski typ końcówki wlewu, oprócz Polski, jest stosowany w następujących krajach: Włochy, Francja, Szwajcaria, Czechy, Słowacja, Hiszpania oraz Niemcy. Wyjeżdżając tam, nie musimy używać redukcji wlewu. W Niemczech spotyka się również typ belgijski, używany w Belgii. Typ holenderski stosuje Holandia, Anglia i kraje skandynawskie.