"Roboty w tunelu zostały zakończone, ale cała inwestycja nie jest jeszcze zakończona, ponieważ trwa budowa dojazdu do portalu od strony południowej i prace wykończeniowe od strony północnej wjazdu do tunelu. Budowa tunelu się zakończyła, ale pozostaje sprawdzenie, czy wszystkie urządzenia wewnątrz działają prawidłowo" – przekazała PAP Mikrut.
- Przeczytaj także: Tak tanio już dawno nie podróżowałem. Ten sprzęt może być lepszy od samochodu i komunikacji miejskiej
Najwięcej pracy budowlańcy mają jeszcze przy południowym portalu, gdzie nie są jeszcze zakończone prace drogowe. Przy północnym portalu trwają natomiast prace wykończeniowe i porządkowe. Wewnątrz obydwu nitek tuneli sprawdzane jest działanie wszystkich systemów niezbędnych do prowadzenia ruchu, a także zainstalowanych urządzeń.
"Przewidujemy, że w połowie września rozpoczną się ćwiczenia służb ratowniczych, a na przełomie sierpnia i września rozpoczną się odbiory poszczególnych systemów, ponieważ każda instalacja wymaga oddzielnego odbioru" – wyjaśniła rzeczniczka.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Generalna Dyrekcja nie podaje konkretnej daty ostatecznego oddania tunelu dla kierowców, ponieważ nie wiadomo jak długo potrwają poszczególne odbiory techniczne. Wiadomo tylko, że będzie to czwarty kwartał bieżącego roku, czyli pomiędzy październikiem a grudniem.
Termin zakończenia budowy tunelu był kilkakrotnie przesuwany. Najpierw zapowiadano, że tunel będzie gotowy do końca 2021 r. Później termin zakończenia prac przy budowie tunelu wyznaczono na luty b.r. Kolejna data ukończenia robót została ustalona na koniec czerwca. O przesunięcie terminu wnioskował wykonawca, argumentując opóźnienia pandemią i absencją pracowników oraz niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi.
- Przeczytaj także: "Nie mamy pańskiego Golfa i co nam pan zrobi". Jak kupuje się nowe samochody w trudnych czasach
Tunel w ciągu drogi krajowej nr 7, czyli popularnej zakopianki, o długości 2,06 km jest drążony w masywie góry Mały Luboń w Beskidzie Wyspowym, pomiędzy miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała. Drążenie pierwszego tunelu rozpoczęło się 6 marca 2017 r. Koszt inwestycji to niemal miliard zł. Tunel buduje włoski koncern Webuild, który w styczniu przejął dotychczasowego wykonawcę tunelu, firmę Astaldi.
autor: Szymon Bafia