Zmienia ono dotychczasowe przepisy, dotyczące minimalnych przerw oraz dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku dla przewoźników drogowych i ich kierowców, które nie rozróżniały przewozu rzeczy od osób, oraz tego, czy jest on wykonywany regularnie czy okazjonalnie. W końcu to się zmieniło.
Okazjonalne drogowe przewozy osób (np. wycieczka szkolna autokarem) mają zupełnie inną specyfikę niż przewozy cykliczne oraz regularne transporty towarów. Są sezonowe, mają różną intensywność uzależnioną od programu turystycznego potrzeb pasażerów (m.in. różny czas przejazdu, inne odległości, zmiany trasy itd.). W związku z tym postanowiono stworzyć bardziej elastyczne wytyczne do tego rodzaju przejazdów, jednak bez negatywnego wpływu na bezpieczeństwo. Szczegóły poniżej.
Do art. 7 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 dodano następujący akapit:
W przypadku kierowcy wykonującego okazjonalne przewozy osób przerwę, o której mowa w akapicie pierwszym (45 minut po 4,5 godz. prowadzenia pojazdu — przyp. red.), można również zastąpić dwiema przerwami, z których każda musi mieć długość co najmniej 15 minut, rozłożonymi w okresie prowadzenia pojazdu, o którym mowa w akapicie pierwszym, w taki sposób, aby zachować zgodność z przepisami akapitu pierwszego.
W art. 8 dodano ustęp 2a:
Pod warunkiem że nie zagraża to bezpieczeństwu ruchu drogowego ani warunkom pracy kierowcy, kierowca wykonujący pojedynczy okazjonalny przewóz osób trwający co najmniej sześć kolejnych okresów 24-godzinnych może odstąpić od ust. 2 akapit pierwszy (w każdym 24-godzinnym okresie po upływie poprzedniego dziennego okresu odpoczynku lub tygodniowego okresu odpoczynku kierowca musi wykorzystać kolejny dzienny okres odpoczynku — przyp. red.), korzystając raz z dziennego okresu odpoczynku w ciągu maksymalnie 25 godzin po zakończeniu poprzedniego dziennego okresu odpoczynku lub tygodniowego okresu odpoczynku, pod warunkiem że łączny skumulowany czas prowadzenia pojazdu w danym dniu nie przekracza siedmiu godzin. Zgodnie z tymi samymi warunkami odstępstwo to może być wykorzystane dwukrotnie w ramach pojedynczego okazjonalnego przewozu osób trwającego co najmniej osiem kolejnych okresów 24-godzinnych. Korzystanie z tego odstępstwa pozostaje bez uszczerbku dla maksymalnego wymiaru czasu pracy na podstawie mającego zastosowanie prawa.
Ponadto (nowy ust. 6a art. 8):
W drodze odstępstwa od ust. 6 kierowca wykonujący pojedynczy okazjonalny przewóz osób może odroczyć tygodniowy okres odpoczynku o maksimum 12 kolejnych okresów 24-godzinnych po poprzednim regularnym tygodniowym okresie odpoczynku.
Kierowca musi być w stanie uzasadnić korzystanie z odstępstw, posiadając w pojeździe wypełniony formularza przejazdu.
Niestosowanie się do przepisów będzie zagrożone karą nakładaną przez odpowiednie służby państwa członkowskiego UE, na terytorium którego ujawniono naruszenie. Dotyczy to również sytuacji, gdy nie nałożono jeszcze kary, a naruszenie miało miejsce na terytorium innego państwa członkowskiego lub państwa trzeciego.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1258 opublikowano 2 maja br., zaczęło obowiązywać po 20 dniach.