- W 2020 r. dokonano zmian kategorii dróg krajowych: DK5, DK6, DK10, DK20, DK28, DK73
- Zgodnie z obowiązującymi przepisami drogi krajowe stanowią własność Skarbu Państwa, pozostałe (wojewódzkie, powiatowe i gminne) należą do samorządów
W zeszłym 2020 r. ponad 70 km tras w Polsce pozbawiono kategorii dróg krajowych. Fizycznie jednak nie zniknęły i nie zostały wyłączone z użytkowania. Zgodnie z przepisami ustawy o drogach publicznych dotychczasowe drogi krajowe przemianowano na wojewódzkie.
Zmiany objęły odcinki w ciągu dróg krajowych o numerach DK5 (październik i grudzień 2020 r.), DK6 (marzec 2020 r.), DK10 (grudzień 2020 r.), DK20 (czerwiec 2020 r.), DK28 (styczeń 2020 r.), DK73 (wrzesień 2020 r.).
Drogami wojewódzkimi stały się zatem poniższe trasy, które przeszły na własność samorządów.
- DK5 – odcinki o długości 15,3 km, 10,4 km, 7,6 km i 5 km w pobliżu Bydgoszczy;
- DK6 – okolice Koszalina o długości 2,2 km;
- DK10 – odcinek o długości 17 km w pobliżu miasta Wałcz;
- DK20 – obwodnica Węgorzyna (2 km długości);
- DK28 – długość 5,7 km w Sanoku;
- DK73 - długość 5 km w pobliżu Dąbrowy Tarnowskiej.
GDDKiA wyjaśnia, że zmiana kategorii trasy nie zawsze wiąże się z udostępnieniem drogi kierowcom. Tak jest choćby w przypadku przełożenia ruchu na nowy odcinek w ramach tzw. czasowej organizacji (zanim jeszcze drogowcy uzyskają pozwolenie na użytkowanie).