Auto Świat Wiadomości Aktualności Co w końcu z tą benzyną E10? Mechanicy powiedzieli, do jakich aut nie tankować nowego Pb95

Co w końcu z tą benzyną E10? Mechanicy powiedzieli, do jakich aut nie tankować nowego Pb95

Obecna już na stacjach 95-oktanowa benzyna E10 wciąż budzi wiele pytań i wątpliwości. Nie wszyscy mechanicy chcą o niej rozmawiać, bo nie chcą podpisywać się pod tezami o jej szkodliwości dla niektórych silników. Są na szczęście i tacy, którzy mówią wprost, dla kogo benzyna E10 może być słabym wyborem.

Paliwo E10 niektórym samochodom może zaszkodzić
Auto Świat
Paliwo E10 niektórym samochodom może zaszkodzić
  • Paliwo E10 może prowadzić do korozji i nieszczelności w starszych układach paliwowych, szczególnie przy długotrwałym użytkowaniu
  • Starsze pojazdy mogą wymagać modyfikacji układu paliwowego, aby bezpiecznie korzystać z paliwa E10
  • Nowoczesne samochody lepiej radzą sobie z E10 dzięki zaawansowanym sterownikom i systemom spalania

Adam Lehnort z sieci warsztatów ProfiAuto podkreśla, że jednorazowe użycie benzyny E10 w aucie z "listy ryzyka" raczej nie powoduje problemów, natomiast długotrwałe stosowanie może prowadzić do korozji czy nieszczelności, szczególnie w autach z wyeksploatowanymi układami paliwowymi.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Do jakich samochodów nie tankować benzyny E10?

Wielu kierowców obawia się, jak ich starsze pojazdy poradzą sobie z większą zawartością alkoholu w paliwie. Etanol zawarty w E10 może negatywnie działać na układy paliwowe, zwłaszcza pod dużym ciśnieniem. Mechanicy zwracają jednak uwagę, że odpowiednie modyfikacje nawet starych silników, takie jak np. wymiana niektórych części układu paliwowego, mogą pozwolić na korzystanie z nowego paliwa bez obaw o awarię. Konieczna jest jednak konsultacja z doświadczonym warsztatem.

Dla samochodów sporadycznie użytkowanych, które bywają tankowane co kilka miesięcy, ryzyko problemów jest większe. Stosowanie benzyny E10 w tych pojazdach bez sprawdzenia układu paliwowego może prowadzić do korozji i osadów. Mechanicy zalecają czyszczenie zbiornika paliwa oraz kontrolę przewodów i filtrów paliwowych.

Co trzeba wiedzieć o benzynie E10?

Benzyna E10, zawierająca do 10 proc. biokomponentów, zastąpiła popularną E5 na stacjach benzynowych w Polsce już na początku 2024 r. Proces ten wpisał się w unijne przepisy mające na celu ograniczenie zależności od paliw kopalnych.

Biokomponenty w paliwach powstają z biomasy, takiej jak zboża, kukurydza czy buraki cukrowe. Benzyna E10, która zawiera biokomponenty w większym procencie niż benzyna E5, ma przyczynić się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Jednocześnie produkcja samego bioetanolu, używanego w E10, wiąże się z emisją zanieczyszczeń, co powoduje, że efekty ekologiczne są często kwestionowane.

Kwestie ekonomiczne także budzą wątpliwości — biokomponenty są inaczej opodatkowane, co sprawia, że paliwo z ich wyższą zawartością może być tańsze dla kierowców. Jednak organizacje ekologiczne ostrzegają, że zwiększony popyt na produkty rolne, wykorzystywane do produkcji biopaliw, może prowadzić do wzrostu cen żywności. Jak zauważają eksperci, wycinanie lasów w celu rozszerzania upraw roślin na biokomponenty prowadzi do degradacji środowiska. Ekologiczne korzyści biopaliw wydają się zatem niejednoznaczne.

Argumenty ekologiczne przemawiające za wprowadzeniem paliwa E10 są łatwe do podważenia
Argumenty ekologiczne przemawiające za wprowadzeniem paliwa E10 są łatwe do podważeniaAuto Świat

Jak benzyna E10 wpływa na samochód?

E10 posiada swoje plusy i minusy, które warto rozważyć przed zmianą paliwa. Podwyższona liczba oktanowa dzięki bioetanolowi sprzyja efektywności spalania, ale jednocześnie takie paliwo jest mniej trwałe i łatwiej pochłania wodę z otoczenia, co może przyczyniać się do korozji metalowych komponentów układu paliwowego oraz uszkadza części wykonane z gumy lub tworzyw sztucznych. Szczególnie narażone na negatywne skutki są starsze modele samochodów, które nie były projektowane z myślą o biopaliwach.

Nowoczesne samochody, wyposażone w czujniki spalania i zaawansowane sterowniki, mogą lepiej wykorzystywać wysoką liczbę oktanową E10, kompensując jej niższą wartość opałową. Jednak w przypadku starszych konstrukcji ryzyko awarii jest realne, szczególnie przy długotrwałym przechowywaniu paliwa w baku.

Których samochodów nie można tankować benzyną E10 - lista modeli i silników

Zdecydowana większość samochodów wyprodukowanych po 2010 r. jest przystosowana do tankowania paliwem E10, co potwierdzają oznaczenia pod klapką wlewu paliwa. Auta europejskie na ogół radzą sobie z nowym paliwem, jednak niektóre modele, zwłaszcza starsze, mogą mieć problemy. Organizacja DAT, opierając się na danych z niemieckiego rynku, ostrzega przed stosowaniem E10 w samochodach takich jak:

  • Mitsubishi z silnikami GDi,
  • Audi i Volkswagen z silnikami FSI i niektórymi TSI,
  • klasyczne Mercedesy z układem K-Jetronic,
  • starsze Fordy z wtryskiem bezpośrednim,
  • Hondy z silnikami gaźnikowymi.
Czy paliwo E10 jest groźne dla silnika?
Czy paliwo E10 jest groźne dla silnika?Auto Świat
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków