- Paliwo E10 może prowadzić do korozji i nieszczelności w starszych układach paliwowych, szczególnie przy długotrwałym użytkowaniu
- Starsze pojazdy mogą wymagać modyfikacji układu paliwowego, aby bezpiecznie korzystać z paliwa E10
- Nowoczesne samochody lepiej radzą sobie z E10 dzięki zaawansowanym sterownikom i systemom spalania
Adam Lehnort z sieci warsztatów ProfiAuto podkreśla, że jednorazowe użycie benzyny E10 w aucie z "listy ryzyka" raczej nie powoduje problemów, natomiast długotrwałe stosowanie może prowadzić do korozji czy nieszczelności, szczególnie w autach z wyeksploatowanymi układami paliwowymi.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoDo jakich samochodów nie tankować benzyny E10?
Wielu kierowców obawia się, jak ich starsze pojazdy poradzą sobie z większą zawartością alkoholu w paliwie. Etanol zawarty w E10 może negatywnie działać na układy paliwowe, zwłaszcza pod dużym ciśnieniem. Mechanicy zwracają jednak uwagę, że odpowiednie modyfikacje nawet starych silników, takie jak np. wymiana niektórych części układu paliwowego, mogą pozwolić na korzystanie z nowego paliwa bez obaw o awarię. Konieczna jest jednak konsultacja z doświadczonym warsztatem.
Dla samochodów sporadycznie użytkowanych, które bywają tankowane co kilka miesięcy, ryzyko problemów jest większe. Stosowanie benzyny E10 w tych pojazdach bez sprawdzenia układu paliwowego może prowadzić do korozji i osadów. Mechanicy zalecają czyszczenie zbiornika paliwa oraz kontrolę przewodów i filtrów paliwowych.
Co trzeba wiedzieć o benzynie E10?
Benzyna E10, zawierająca do 10 proc. biokomponentów, zastąpiła popularną E5 na stacjach benzynowych w Polsce już na początku 2024 r. Proces ten wpisał się w unijne przepisy mające na celu ograniczenie zależności od paliw kopalnych.
Biokomponenty w paliwach powstają z biomasy, takiej jak zboża, kukurydza czy buraki cukrowe. Benzyna E10, która zawiera biokomponenty w większym procencie niż benzyna E5, ma przyczynić się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Jednocześnie produkcja samego bioetanolu, używanego w E10, wiąże się z emisją zanieczyszczeń, co powoduje, że efekty ekologiczne są często kwestionowane.
Kwestie ekonomiczne także budzą wątpliwości — biokomponenty są inaczej opodatkowane, co sprawia, że paliwo z ich wyższą zawartością może być tańsze dla kierowców. Jednak organizacje ekologiczne ostrzegają, że zwiększony popyt na produkty rolne, wykorzystywane do produkcji biopaliw, może prowadzić do wzrostu cen żywności. Jak zauważają eksperci, wycinanie lasów w celu rozszerzania upraw roślin na biokomponenty prowadzi do degradacji środowiska. Ekologiczne korzyści biopaliw wydają się zatem niejednoznaczne.
Jak benzyna E10 wpływa na samochód?
E10 posiada swoje plusy i minusy, które warto rozważyć przed zmianą paliwa. Podwyższona liczba oktanowa dzięki bioetanolowi sprzyja efektywności spalania, ale jednocześnie takie paliwo jest mniej trwałe i łatwiej pochłania wodę z otoczenia, co może przyczyniać się do korozji metalowych komponentów układu paliwowego oraz uszkadza części wykonane z gumy lub tworzyw sztucznych. Szczególnie narażone na negatywne skutki są starsze modele samochodów, które nie były projektowane z myślą o biopaliwach.
Nowoczesne samochody, wyposażone w czujniki spalania i zaawansowane sterowniki, mogą lepiej wykorzystywać wysoką liczbę oktanową E10, kompensując jej niższą wartość opałową. Jednak w przypadku starszych konstrukcji ryzyko awarii jest realne, szczególnie przy długotrwałym przechowywaniu paliwa w baku.
Których samochodów nie można tankować benzyną E10 - lista modeli i silników
Zdecydowana większość samochodów wyprodukowanych po 2010 r. jest przystosowana do tankowania paliwem E10, co potwierdzają oznaczenia pod klapką wlewu paliwa. Auta europejskie na ogół radzą sobie z nowym paliwem, jednak niektóre modele, zwłaszcza starsze, mogą mieć problemy. Organizacja DAT, opierając się na danych z niemieckiego rynku, ostrzega przed stosowaniem E10 w samochodach takich jak:
- Mitsubishi z silnikami GDi,
- Audi i Volkswagen z silnikami FSI i niektórymi TSI,
- klasyczne Mercedesy z układem K-Jetronic,
- starsze Fordy z wtryskiem bezpośrednim,
- Hondy z silnikami gaźnikowymi.