Jeśli na charakterystycznej osłonie chłodnicy BMW znajdziesz literę M, to w zasadzie wiesz już wszystko: masz przed sobą jedno najbardziej sportowych aut w gamie tej niemieckiej firmy.
Dział BMW M powstał 50 lat temu, w 1972 r., jako BMW Motorsport. Jak sama nazwa wskazuje, powołano go z myślą o konstruowaniu samochodów do sportów motorowych. Niemniej to szosowe modele stały się jego wizytówką.
Zaczęło się od mocnego akordu, czyli pierwszego supersamochodu w historii BMW. Kolejnymi autami z serii M producent udowadniał, że sportową formułę da się zawrzeć w bardzo praktycznych formach SUV-a, hatchbacka, kombi i sedana – nawet jeśli w owym sedanie znajdowało się V10.
Z pewnością każdy ma swoje ukochane BMW M. Wybór siedmiu najważniejszych modeli w historii tej serii nie był więc łatwy. Co nie oznacza, że nie trzeba próbować. Jesteś gotowy na wielkie emocje i wspaniałe wspomnienia?
BMW M1 (E26; 1978-1981)
Pierwsze seryjne BMW, którego silnik umieszczono między kabiną pasażerską a tylną osią, czyli tak, jak przystało na supersamochód. Przepiękną linię BMW M1 zaprojektował słynny Giorgio Giugiaro. Auto było bardzo niskie, mierzyło jedynie 114 cm wysokości.
Pierwsze drogowe dzieło z serii M miało modne wówczas chowane reflektory oraz silnik o pojemności 3453 cm sześc. z czterema zaworami na każdy z sześciu cylindrów. Samochód rozwijał 277 KM, przyspieszał od 0 do 100 km/h w 5,6 s i rozpędzał się do maksymalnych 262 km/h.
BMW M1 pozostało marzeniem także z powodu swojej elitarności. Sprzedano bowiem jedynie 453 sztuki tego superauta.
BMW M5 (E28; 1984-1987)
Pierwsza generacja M5 miała ten sam silnik co BMW M1 – tyle że jeszcze mocniejszy. 6-cylindrowa jednostka w znacznie mniej rzucającym się w oczy sedanie rozwijała już 286 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwało 6,5 s.
Pierwsze M5 wprowadziło zasadę, której samochody z serii M trzymają się do dziś. Design ma być ponadczasowy, a optyczny tuning związany z wyjątkowymi osiągami – dyskretny, wyważony i z klasą.
BMW M5 z serii E28 budowano ręcznie. Dziś to rarytas, powstało bowiem około 2,2 tys. sztuk tego modelu.
BMW M3 (E30; 1986-1991)
Pierwsze seryjne 4-cylindrowe BMW z serii M też miało geny modelu M1 – w tym przypadku oba samochody dzieliły głowicę silnika.
BMW M3 było pierwszym autem tej firmy, którego wyczynową wersję konstruowano równolegle z szosową. Po prawdzie producentowi bardziej zależało na tej pierwszej i właśnie na tym polega legenda oraz fenomen M3 E30.
Aby startować w wyścigach, BMW musiało wyprodukować 5000 sztuk drogowych M3 w ciągu roku. Zainteresowanie było znacznie większe. Do tego stopnia, że ogółem powstało prawie 18 tys. M3 E30 w wersjach o mocy od 195 do 238 KM.
BMW M3 CSL (E46; 2002-2003)
Wyjątkowe M3 – najmocniejsze w gamie BMW serii 3 E46, z dachem, centralnym tunelem i panelami drzwi z tworzywa wzmocnionego karbonem, a także pierwszy raz z literami CSL w nazwie.
CSL, czyli Coupe Sport Lightweight. I rzeczywiście, wersja CSL była aż o 110 kg lżejsza od podstawowego M3, ważąc jedynie 1385 kg. 6-cylindrowy silnik 3.2 rozwijał 360 KM, o 17 KM więcej niż w standardowym M3 E46. Ponadto CSL było pierwszym BMW M3, które od 0 do 100 km/h przyspieszało w mniej niż pięć sekund (dokładnie 4,9 s).
BMW M3 CSL produkowano krótko i w krótkiej serii. Powstało jedynie 1383 sztuk.
BMW M6 (E63; 2005-2010)
Jak tu o nim nie marzyć? M6 z serii E63 było pierwszym seryjnym coupe BMW z silnikiem V10.
5-litrowa jednostka rozwijała 507 KM. To była bardzo wysokoobrotowa konstrukcja, maksymalne 520 Nm osiągała dopiero przy 6100 obr./min. Nie trwało to długo, przeciwnie, przyspieszenie 0-100 km/h zajmowało 4,6 s.
BMW M6 było też bardzo opływowe (współczynnik Cx wynosił 0,32), a karbonowy dach obniżał środek ciężkości, co jeszcze poprawiało właściwości jezdne tej bestii.
BMW X5 M (E70; 2009-2013)
To od tego modelu zaczęła się era SUV-ów z serii M. Turbodoładowanie połączone z wysoką pojemnością zrobiły swoje: maksymalny moment obrotowy wynoszący aż 680 Nm auto rozwijało już przy 1500 obr./min!
Na dodatek 4,4-litrowe V8 miało 555 KM, dzięki czemu 2305 kg masy własnej nie przeszkadzało w przyspieszaniu od 0 do 100 km/h, które trwało zaledwie 4,7 s.
BMW serii 1 M Coupe (E82; 2011-2012)
Pierwsze kompaktowe BMW z serii M miało jeszcze wyższą moc jednostkową niż 10-cylindrowe M6 E63. BMW 1 M Coupe z litra pojemności wyciskało bowiem aż 114,1 KM, o 12,7 KM więcej niż M6.
Z gamy serii 1 dla wersji M wybrano nadwozie coupe. Ten 4,38-metrowy samochód miał aż 19-calowe obręcze kół. 6-cylindrowy turbodoładowany silnik 3.0 rozwijał maksymalne 450 Nm już przy 1500 obr./min, przy czym funkcja overboost dorzucała na chwilę dodatkowe 50 Nm. 340-konne auto przyspieszało od 0 do 100 km/h w 4,9 s.
Dokładnie tak: kompaktowy samochód z serii M był równie dynamiczny co topowy model klasy średniej BMW M starszy o jedynie osiem lat. To najlepiej pokazuje, jak błyskawicznie rozwija się technologia BMW M!