• Fiat 500 jest jednym z najciekawszych retro-modeli i w przeciwieństwie do innych tego typu konstrukcji nie zatracił całkowicie ducha oryginału
  • Nostalgiczny charakter i chęć zbliżenia się do pierwowzoru mają bezpośrednie przełożenie na walory praktyczne (a raczej ich brak) „500-ki”
  • Obecnie do napędu auta wykorzystywany jest wyłącznie litrowa jednostka benzynowa, wybierać można natomiast pomiędzy kilkoma wersjami wyposażenia

Fiat 500 - historia modelu

Pierwszy Fiat 500 zadebiutował w 1957 r. i był produkowany przez blisko 20 lat (do 1975 r.). Historię modelu, którego nazwa odnosiła się do pojemności silnika napędzającego auto, zakończyło wprowadzenie w 1972 r. doskonale znanego w Polsce Fiata 126.

Fiat 500 Foto: Auto Świat
Fiat 500

Włosi dostrzegli jednak potencjał, jaki niosła za sobą nostalgia do oferowanych niegdyś modeli. Fiat poszedł tą samą drogą, którą wcześniej za pośrednictwem Mini utorowało BMW, i w 2007 r. przedstawił światu nowe wcielenie modelu 500. Chociaż samochód ewidentnie zachował główne rozwiązania stylistyczne swojego pierwowzoru, to był w porównaniu z nim na wskroś nowoczesną konstrukcją.

Fiat 500
Fiat 500

Stworzony na platformie Pandy II z 2003 r., Fiat 500 początkowo oferowany był jako 3-drzwiowy hatchback. Auto zdobyło tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2008 i już w roku swojego debiutu (2007 r.) została zaprezentowana również wersja Abarth. Dwa lata po wprowadzeniu modelu do sprzedaży Włosi zaoferowali 2-drzwiowy kabriolet (Fiat 500C) z odsuwanym, płóciennym dachem, chowanym za tylnymi siedzeniami. Z czasem do gamy dołączyły również modele z „500-ką” w nazwie, tj. 500L (2012 r.) oraz 500X (2014 r.), które w rzeczywistości są odrębnymi konstrukcjami. Pierwsza została zbudowana na bazie Punto, druga jest bliźniakiem Jeepa Renegade. Ostatnią nowością jest w pełni elektryczny nowy Fiat 500, również będący oddzielną konstrukcją.

Genewa 2009: Fiat 500C Foto: Auto Świat
Genewa 2009: Fiat 500C

Fiat 500 - model z XXI wieku