Fiat 500 jest nostalgicznym powrotem do przeszłości. Swoją obecną stylistyką „500-ka” dość mocno nawiązuje do pierwowzoru, choć w porównaniu z nim jest niezwykle nowoczesną i dużo większą konstrukcją. Dostępny w kilku wersjach nadwoziowych, od 2020 r. Fiat 500 oferowany jest również z czysto elektrycznym napędem.
Fiat 500 jest jednym z najciekawszych retro-modeli i w przeciwieństwie do innych tego typu konstrukcji nie zatracił całkowicie ducha oryginału
Nostalgiczny charakter i chęć zbliżenia się do pierwowzoru mają bezpośrednie przełożenie na walory praktyczne (a raczej ich brak) „500-ki”
Obecnie do napędu auta wykorzystywany jest wyłącznie litrowa jednostka benzynowa, wybierać można natomiast pomiędzy kilkoma wersjami wyposażenia
Fiat 500 - historia modelu
Pierwszy Fiat 500 zadebiutował w 1957 r. i był produkowany przez blisko 20 lat (do 1975 r.). Historię modelu, którego nazwa odnosiła się do pojemności silnika napędzającego auto, zakończyło wprowadzenie w 1972 r. doskonale znanego w Polsce Fiata 126.
Foto: Auto Świat
Fiat 500
Włosi dostrzegli jednak potencjał, jaki niosła za sobą nostalgia do oferowanych niegdyś modeli. Fiat poszedł tą samą drogą, którą wcześniej za pośrednictwem Mini utorowało BMW, i w 2007 r. przedstawił światu nowe wcielenie modelu 500. Chociaż samochód ewidentnie zachował główne rozwiązania stylistyczne swojego pierwowzoru, to był w porównaniu z nim na wskroś nowoczesną konstrukcją.
Fiat 500
Stworzony na platformie Pandy II z 2003 r., Fiat 500 początkowo oferowany był jako 3-drzwiowy hatchback. Auto zdobyło tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2008 i już w roku swojego debiutu (2007 r.) została zaprezentowana również wersja Abarth. Dwa lata po wprowadzeniu modelu do sprzedaży Włosi zaoferowali 2-drzwiowy kabriolet (Fiat 500C) z odsuwanym, płóciennym dachem, chowanym za tylnymi siedzeniami. Z czasem do gamy dołączyły również modele z „500-ką” w nazwie, tj. 500L (2012 r.) oraz 500X (2014 r.), które w rzeczywistości są odrębnymi konstrukcjami. Pierwsza została zbudowana na bazie Punto, druga jest bliźniakiem Jeepa Renegade. Ostatnią nowością jest w pełni elektryczny nowy Fiat 500, również będący oddzielną konstrukcją.
Foto: Auto Świat
Genewa 2009: Fiat 500C
Fiat 500 - model z XXI wieku
To, co możemy odnotować już na pierwszy rzut oka to fakt, że nowy Fiat 500 wymiarami nadwozia znacząco przerósł oryginał. Długość wzrosła z 2970 mm do obecnych 3571 mm, szerokość z 1320 mm do aż 1627 mm, a wysokość z 1325 mm do 1488 mm. Gdy dodamy do tego zwiększenia rozstawu osi z 1840 mm do 2300 mm zyskujemy odpowiedź, jak bardzo wersja z XXI wieku jest różna od modelu sprzed ponad 30 lat.
Foto: Auto Świat
Fiat 500 wczoraj i dziś
Foto: Auto Świat
Fiat 500 wczoraj i dziś
Oczywiście zwiększenie wymiarów przełożyło się na ilość miejsca we wnętrzu Fiata 500, choć część przestrzeni zajęły rozwiązania obowiązkowe w przypadku dzisiejszych aut. Dużo wygodniejsze fotele, przeniesienie silnika pod przednią maskę (w pierwszym Fiacie 500 silnik montowany był z tyłu), zastosowanie zabezpieczeń chroniących w razie wypadku, ale też wprowadzenie rozbudowanej (choć nadal dość skromnej) konsoli centralnej to tylko część wprowadzonych zmian. Kolejnymi było m.in. wprowadzenie nowych wersji nadwoziowych, a przede wszystkim zastosowanie nowoczesnych silników.
Foto: Krzysztof Słomski / Auto Świat
Fiat 500C Dolcevita
Fiat 500 - wnętrze nawiązujące do oryginału
Projektanci starali się, aby dzisiejsi użytkownicy mogli choć w minimalnym stopniu poczuć ducha oryginału. I faktycznie, duże, płaskie powierzchnie deski rozdzielczej z okrągłym zegarem za kierownicą przywodzą na myśl „500-kę” z ubiegłego wieku. Nie zabrakło jednak nowoczesnych akcentów, np. cyfrowego wyświetlacza w niektórych wersjach.
Foto: Krzysztof Słomski / Auto Świat
Fiat 500C Dolcevita
Pod względem ilości miejsca o komforcie podczas podróży mogą mówić jedynie osoby jadące na przednich fotelach, na których siedzi się dość wysoko - to poprawia widoczność z miejsca kierowcy. I jeśli z przodu usiądą wysocy pasażerowie, wtedy na tylnych miejscach o jakiejkolwiek wygodzie mogą mówić jedynie dzieci. Ale nie oszukujmy się, Fiat 500 jest modelem, od którego nabywcy wcale nie oczekują praktycznych walorów i nie będą przewozili chociażby dużej ilości bagażu (te i tak by się nie zmieściły, bo bagażnik nominalnie mieści 185 l).
Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Fiat 500 Hybrid Launch Edition
Fiat 500 - wyposażenie - sześć wersji do wyboru
Klienci decydujący się na nowoczesnego włoskiego klasyka mają do wyboru dość bogatą paletę wersji wyposażeniowych - tych jest sześć, tj. Cult, Connect, Dolcevita, Hey Google, seria specjalna (Red) oraz Sport.
Do standardowego wyposażenia podstawowej linii Cult należą m.in. przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, kolanowy airbag dla kierowcy, klimatyzacja manualna, elektrycznie sterowane szyby w drzwiach, regulowane elektrycznie lusterka boczna (w czarnym kolorze) z czujnikiem temperatury i kierownica ze sterowaniem multimediami.
Wersja Connect jest bogatsza m.in. o tempomat, fotel kierowcy z regulacją wysokości siedziska, światła przeciwmgielne, kierownicę soft-touch ze sterowaniem systemem multimedialnym Uconnect i 15-calowe felgi aluminiowe. Ponadto użytkownicy mogą korzystać np. z funkcji Android Auto/Apple CarPlay. Głównymi wyróżnikami wersji Dolcevita są 14-ramienne felgi aluminiowe 15" i chromowania zewnętrzne, takie same jak w linii (Red), a ponadto szklany panoramiczny stały dach z roletą przeciwsłoneczną (hatchback), który znajdziemy również w wersjach (Red) oraz Sport.
Dla linii Hey Google Fiat zarezerwował elementy designu Hey Google, z kolei dla wersji Sport 7-calowy elektroniczny wyświetlacz zegarów i komputera pokładowego oraz obudowy lusterek bocznych w kolorze ciemnoszarym. Topowa odmiana seryjnie wyposażana jest również w 1-strefową klimatyzację automatyczną (za dopłatą w pozostałych wersjach, niedostępna w Cult), a także podgrzewane lusterka boczne (za dopłatą w innych wersjach).
Fiat 500 - silnik - tylko jeden motor
W obecnym Fiacie 500 gamę silników ograniczono do jednej jednostki napędowej, tj. 1.0 Hybrid. To 3-cylindrowy motor benzynowy, który z pojemności jednego litra uzyskuje moc 51 kW (70 KM). Włoscy projektanci dodatkowo zastosowali również tzw. rozrusznik-generator (BSG), który zamienia całą konstrukcję w miękką hybrydę. Auto co prawda nie może poruszać się w trybie elektrycznym, ale w określonych warunkach samochód może „żeglować” bez udziału silnika spalinowego.
Foto: Andrzej Kondratczyk / Auto Świat
Fiat 500 Hybrid Launch Edition
Mimo stosunkowo niedużej masy własnej, wynoszącej 980 kg, silnik Fiata 500 zapewnia jedynie przyzwoite osiągi. Samochód rozpędza się do 167 km/h i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 13,8 sekundy. Jednostka benzynowa współpracuje z 6-biegową przekładnią manualną, która przekazuje napęd na przednie koła. Pozytywnym aspektem zastosowania niedużego silnika jest stosunkowo nieduże zapotrzebowanie na paliwo - hatchback zużywa średnio 4,9-5,2 l na 100 km, kabriolet minimalnie więcej 5,0-5,2 l/100 km.
Fiat 500 - finansowanie
Decydując się na Fiata 500 klienci indywidualni mogą skorzystać z kilku dostępnych rodzajów kredytów. W przypadku klientów firmowych dodatkowo dochodzą opcje leasingu.
Standardowy kredyt zawiera się na okres od 6 miesięcy do 8 lat i pozostawia dowolność w odniesieniu do wpłaty własnej, o ile bank udzielający kredytu uzna, że klient ma wystarczającą zdolność kredytową.
Kredyt z ratą balonową jest droższą opcją od standardowego kredytu i oznacza, że klient spłaca część wartości auta w comiesięcznych ratach i całą pozostałą kwotę w ostatniej racie, tzw. balonowej. Ta forma kredytowania przypomina leasing z opcją wykupu pojazdu.
Kredyt 50/50 (lub 4 ✕ 25 bądź 3 ✕ 33) - w tym przypadku kredyt jest nieoprocentowany, ale klient płaci prowizję dla banku. Pierwsza rata wpłacana jest na początku, kolejna/kolejne po roku, dwóch lub trzech latach.
Kredyt 0 jest najkorzystniejszą formą kredytowania, ale dostępny jest dla wybranych modeli - przykładowo nie można z niego skorzystać, gdy kupowane auto objęte jest już inną promocją. W tym produkcie klient wpłaca 50 proc. wartości auta, a pozostałą część spłaca w równych ratach przez maksymalnie 36 miesięcy. Atutem kredytu jest brak prowizji i oprocentowania, jedynym wymogiem jest zawarcie umowy ubezpieczenia GAP.
Fiat 500 - cena - ponad 50 tys. zł za miejskie auto
Dobrą informacją dla osób zainteresowanych Fiatem 500 jest to, że zakup auta nie musi wiązać się z wydatkiem przekraczającym 100 tys. zł. Bazowa wersja Cult kosztuje 53 900 zł, Connect i Dolcevita są droższe o 5500 zł, a za Hey Google Fiat życzy sobie 62 800 zł. Topowymi odmianami są (Red) i Sport, na które trzeba wyłożyć odpowiednio 64 100 zł i 64 400 zł. Kabriolet, Fiat 500C, jest droższy o 9 tys. zł od hatchbacka, a do tego auta z otwieranym dachem nie kupimy w wersji Hey Google.
Fiat 500 - naszym zdaniem
Nieduży Fiat 500 to ciekawa propozycja dla osób, które chcą wyróżnić się z tłumu i nie oczekują przy tym spektakularnych osiągów ani przestronnego nadwozia. „500-ka” bardzo dobrze sprawdza się w roli typowo miejskiego samochodu, który zmieści się w wąskich uliczkach, nie wymaga dużej ilości wolnego miejsca do parkowania i nie zrujnuje budżetu właściciela opłatami ubezpieczeniowymi (silnik 1.0) i wydatkami na paliwo. Jeśli dodamy do tego nostalgiczny charakter konstrukcji, może okazać się, że będzie to najlepsza propozycja dla miłośników dawnych modeli, którzy jednak nie chcą rezygnować z nowoczesnych rozwiązań. Jest też i druga strona medalu. Wyłącznie jedno źródło napędu, mały bagażnik i niezbyt przestronne wnętrze, w szczególności na tylnych siedzeniach mogą skutecznie ostudzić zapał nawet wielu potencjalnych klientów.