Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Te dwie chińskie marki mogą się pojawić w Polsce. Samochód jednej z nich mierzy w bardzo szybkie Porsche [NASZ NEWS]

Te dwie chińskie marki mogą się pojawić w Polsce. Samochód jednej z nich mierzy w bardzo szybkie Porsche [NASZ NEWS]

Wygląda na to, że lawina debiutów chińskich marek motoryzacyjnych nie skończy się w Polsce w 2024 r. Jak się nieoficjalnie dowiedziałem, wkrótce mogą się u nas pojawić dwaj kolejni gracze — i to z tego samego koncernu. Jeden z nich zaatakuje segment premium, drugi zaoferuje jedne z najtańszych SUV-ów w swoich klasach. Oto szczegóły.

Exlantix ESŹródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz
  • Koncern Chery znany jest w Polsce z dwóch marek: Omoda i Jaecoo. Na razie
  • W 2025 r. mogą się bowiem pojawić dwie kolejne

W czerwcu 2024 r. Polska została czwartym państwem w Europie, w której zadebiutował potężny chiński koncern Chery: od 21 lat z rzędu największy tamtejszy eksporter samochodów osobowych i jednocześnie czwarty chiński gracz pod względem sprzedaży aut pod własnymi markami w 2023 r. Markami, bo Chery ma ich całkiem sporo. Dwie są już w Polsce: to Omoda i pozycjonowane nieco wyżej Jaecoo. Dwie kolejne czekają w kolejce.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jak się nieoficjalnie dowiedziałem, mogą się one pojawić w 2025 r.: jedna z nich uplasuje się poniżej Omody, druga — na samym topie, a jeden z jej modeli będzie rywalizował z Porsche Taycanem.

Przeczytaj także: Jeździłem chińskim SUV-em, który chce pokonać Toyotę RAV4 jej własną bronią

Dwie nowe chińskie marki w Polsce: jakie modele wchodzą w grę

Chery Tiggo 8
Chery Tiggo 8Źródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Pierwszą z nich jest Chery, czyli tzw. imienna marka całego koncernu. Chery może się pojawić w Polsce już wiosną 2025 r. i skupi się na SUV-ach. Najprawdopodobniej chodzi o dwa modele: Chery Tiggo 8 i Chery Tiggo 9.

Przeczytaj także: Polacy powiedzieli nam, jakie przebiegi tak naprawdę mają ich auta

Chery Tiggo 8 to SUV klasy średniej i jednocześnie najlepiej sprzedający się model tej marki w Chinach w 2023 r. W dostępnej tam odmianie Plus (w wersji po tegorocznej restylizacji) mierzy 471,5 cm długości, 186 cm szerokości i 174,7 cm wysokości. Rozstaw osi to aż 271 cm. Na chińskim rynku samochód jest dostępny w wersjach z dwoma i trzema rzędami siedzeń, przy czym w pierwszym przypadku pojemność bagażnika wynosi od 889 do 1930 l. Ekran w środkowej konsoli też jest wielki: ma 15,6 cala przekątnej. W Państwie Środka Chery Tiggo 8 Plus jest dostępne w wersji spalinowej (1.6 turbo; 197 KM) i hybrydowej.

Chery Tiggo 9
Chery Tiggo 9Źródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Jeszcze większe Chery Tiggo 9 ma z kolei 482 cm długości, aż 193 cm szerokości i 171,2 cm wysokości (rozstaw osi: 282 cm). W ofercie również są wersje z dwoma i trzema rzędami siedzeń, a pojemność bagażnika w tej pierwszej wynosi od 717 do 2021 l. W gamie Chery Tiggo 9 znalazł się napęd spalinowy (silnik 2.0 turbo; 261 KM) i hybrydowy (wszystkie dane wszystkich wymienionych w tekście modeli dotyczą wersji na rynek chiński).

W Polsce SUV-y Chery byłyby jeszcze tańsze od porównywalnej wielkości modeli Omody, co oznacza jedne z najlepszych cen w swojej klasie.

Chiński rywal Porsche Taycana

Exlantix ES
Exlantix ESŹródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

O ile pojawienie się w Polsce marki Chery jest praktycznie przesądzone, o tyle debiut Exlantixa jest nadal rozważany, ale jedno świadczy o tym, że to naprawdę poważne rozważania.

Przeczytaj także: Najgorsze auta zdaniem Polaków. W TOP 10 przynajmniej trzy zaskoczenia [RANKING]

Otóż Chery powołało nową markę (czyli Exlantix), ponieważ nazwa jej innej marki (czyli Exeed) nie mogłaby zaistnieć w Europie z prostej przyczyny: prawa do tej nazwy na Starym Kontynencie ma już Kia oferująca model XCeed. Skoro więc Chińczycy zadali sobie trud stworzenia marki Exlantix, to chyba nie po to, żeby pozostała ona poza Europą.

Jeśli Exlantix pojawi się w Polsce, to prawdopodobnie wystartuje z dwoma modelami: ET i ES.

Exlantix ET
Exlantix ETŹródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Exlantix ET to SUV klasy wyższej o długości 498 cm, szerokości 197,5 cm i wysokości 169,8 cm. Auto ma ogromny szklany dach (aż 2,38 m kw. powierzchni), można je też wyposażyć w system audio z 23 głośnikami. W gamie SUV-a ET znalazły się trzy wersje:

  • elektryczna o mocy 313 KM (0-100 km/h w 6,7 s);
  • elektryczna o mocy 480 KM (0-100 km/h w 4,7 s);
  • elektryczna o mocy 462 KM z range extenderem (silnik spalinowy napędza albo generator prądu, albo bezpośrednio jednostkę elektryczną; 0-100 km/h w 4,9 s)

Najbardziej niesamowity jest Exlantix ES. Jego przepiękne nadwozie ma 494,5 cm długości, 197,8 cm szerokości i 148 cm wysokości, a współczynnik oporu powietrza Cx to zaledwie 0,205. Elektryczna wersja Exlantixa ES przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,7 s i rozwija 480 KM. Jest więc mocniejsza nie tylko od bazowej odmiany elektrycznego Porsche Taycana (408 KM lub 435 KM z Performance Battery Plus; 0-100 km/h w 4,8 s), ale także od Taycana 4S ze standardowym akumulatorem trakcyjnym (462 KM i 0-100 km/h w 3,7 s).

Exlantix ES ma również elektryczny wariant z range extenderem (469 KM; przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,4 s).

Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków