O impedancji głośników zwykle przypominamy sobie wówczas, gdy trzeba zmienić dotychczas zainstalowane modele. Problemu zwykle nie ma, gdy głośniki są w wersjach 4 omowych. Takich bowiem jest najwięcej w sklepach i najłatwiej dobrać nowy sprzęt. A co w sytuacji, gdy potrzebne są głośniki o niższej impedancji? Cóż, nowości jest jak na lekarstwo a wybór sprzętu w sklepach: znacznie mniejszy niż wersji 4 omowych. Oto jedna z nowości: seria L2 marki Powerbass.
Popularny standardZestawy głośników firmuje amerykańska marka Powerbass. Choć to stosunkowo młoda firma, to jednak podkreśla, że pracuje dla niej zespół z ponad 20 letnim doświadczeniem. To co nie budzi wątpliwości: Powerbass jak wiele innych marek car audio korzysta z fabryk w Azji. To żaden dyshonor. To prostu powszechna praktyka w obecnych czasach.
Na serię głośników o obniżonej impedancji składa się kilka modeli, dzięki czemu łatwiej dobrać właściwy do wybranego samochodu. Rozmiary? Powszechnie obowiązujący standard: owalne (4x6”, 6x8”, 6x9”) i klasyczne 13 cm, 16,5 cm. Jest nawet coś nietypowego: głośniki 7 calowe (17,7 cm).
Popularna technikaPod względem techniki nowa seria Powerbass to typowy standard. Kosze wytłaczane są ze stali. Membrana to niezwykle popularny polipropylen, czyli innymi słowy tworzywo sztuczne odporne na wilgoć. Górne zawieszenie wykonane jest z gumy butylowej, więc w teorii powinno wystarczyć na dłużej niż typowe pianki. Powerbass chwali się, że stosuje większe magnesy i cewki, by lepiej wykorzystać możliwości wzmacniacza instalowanego w samochodzie.
Samochody z głośnikami 2 omowymiZ instalacji o obniżonej impedancji słynie przede wszystkim Bose. Firma dostarcza nagłośnienie do samochodów wielu marek. Wśród nich są Audi, Alfa Romeo, Chevrolet, Mazda, Nissan, Mercedes, Saab, Renault, Seat, Opel/Vauxhall. Sprzęt Bose można także znaleźć w niektórych Hondach, Saabach a nawet Porsche.
Czy głośniki 2 omowe są drogie?Nie. Przynajmniej w przypadku opisywanej serii głośników nie trzeba bać się absurdalnie wysokich kosztów. Ceny zaczynają się od 189 zł za modele owalne 4x6 cala L2-462 i współosiowe 13 cm L2-522. 30 zł więcej trzeba przeznaczyć na głośniki koaksjalne L2-652 w popularnym rozmiarze 16’5 cm. Najwięcej kosztuje zaś gotowy zestaw dwudrożny L2-6C: 389 zł. Kto jest chętny?
Głośniki Powerbass L2-422 czyli zestaw w rozmiarze 4x6 cali. Obecnie mniej popularny, ale kiedyś stosowany w samochodach Fiata (Tipo, Doblo), Nissana (Primera, Almera, Terrano) a także w Seatach i VW z lat 90.
Ktoś jeszcze szuka głośników w rozmiarze 13 cm? Z pewnością można je dopasować do Renault, które namiętnie stosuje nieduże głośniki. 13 cm Powerbass L2-522 to wydatek 189 zł.
Głośniki koaksjalne Powerbass L2-652. Modele ze stalowymi koszami i powiększonymi układami magnetycznymi. Membrany wykonane są z polipropylenu, który jest odporny na wilgoć ale nie lubi bardzo wysokiej temperatury. Cena za komplet: 219 zł.