W Niemczech uhonorowano rozwiązania z zakresu telematyki a także zaawansowanych technologii, które wspomagają kierowcę. Redakcje Auto Bild oraz Computer Bild pokusiły się nawet o wybranie najlepszego samochodu:  Best Connected Car of the Year. Niezależnie jednak od kategorii, sympatii związanych z danymi markami czy krajem pochodzenia a także wyboru samochodu jedno nie ulega wątpliwości. Elektronika staje się nieodzowną częścią współczesnych aut. I w coraz większym stopniu wyręcza kierowcę z wielu czynności. I to w takim stopniu o jakim się nie śniło nawet stosunkowo niedawno u schyłku PRL i rodzimej motoryzacji z Polonezem na czele.

Samochody z dostępem do internetu? Wbrew pozorom dostęp do sieci nie ogranicza się jedynie do przeglądarki internetowej z której można korzystać w trakcie postoju. Foto: ACZ / Auto Świat
Samochody z dostępem do internetu? Wbrew pozorom dostęp do sieci nie ogranicza się jedynie do przeglądarki internetowej z której można korzystać w trakcie postoju.

Czy jeszcze niemal dwie dekady temu komukolwiek śnił się powszechny dostęp do internetu w samochodzie? I niemal nieograniczony dostęp do różnorodnych funkcjonalności dzięki połączeniu z siecią? We współczesnych samochodach nie wystarczy już bardziej zaawansowane połączenie z telefonem poprzez Bluetooth. Coraz większego znaczenia nabiera rozszerzona współpraca ze smartfonami, kompatybilność z aplikacjami a także samo połączenie z internetem. Samochody powoli zmieniają się w terminale do łączności z siecią. A jeśli spełnią się wizje gigantów takich jak Apple czy Google samochód będzie kolejną kategorią urządzenia do łączności z usługami sieciowymi. A to może się wiązać z kolejnym zajęciem dla programistów. Niewykluczone, że specjalnie na potrzeby aut mogą być tworzone odpowiednio dostosowane serwisy internetowe, portale czy nawet serwisy społecznościowe.

W konkursie Auto Bild i Computer Bild uhonorowano najwięcej samochodów i rozwiązań w niemieckich autach. Czy to tylko przejaw lokalnego patriotyzmu, szczególnego przywiązania do rodzimych marek, czy też sygnał dla producentów z innych krajów, że ich rozwiązania są mniej atrakcyjne dla konsumentów? Można spędzić wiele godzin na dyskusji. Niemniej nie trudno o wrażenie, że coraz większego znaczenia nabiera elektroniczna strona auta względem mechanicznej. Niewykluczone, że dla nowych pokoleń kierowców większe znaczenie będzie miał pakiet usług i rozwiązań telematycznych aniżeli silnik, moc, zawieszenie, układ kierowniczy czy typowe wyposażenie.

Wśród nagrodzonych najbardziej triumfuje Audi. Najlepiej skomunikowanym samochodem okazał się nowy Audi TT. Ponadto firma z Ingolstadt zdobyła pierwsze miejsca w kategoriach takich jak nawigacja, internet oraz systemy rozrywki (entertainment). Przewaga dzięki technice? Jedno nie ulega wątpliwości: rozwiązania Audi bardziej doceniono niż projekty BMW, Mercedesa czy Volvo.

Audi TT: najlepiej skomunikowany samochód wg Auto Bild i Computer Bild
Audi TT: najlepiej skomunikowany samochód wg Auto Bild i Computer Bild

W kategorii najlepiej skomunikowanego samochodu Audi wygrało z Mercedesem klasy C (pochwalono system multimedialny z danymi od TomTom oraz rozwiązania takie jak kamera i inne systemy wspomagające kierowcę) oraz BMW 2 Active Tourer (pakiet usług ConnectedDrive). W Audi wyróżniono takie funkcje i rozwiązania jak dostęp do map Google, cyfrowe wskaźniki, informacje aktualizowane on-line oraz szybki internet LTE.

Najlepszy system nawigacyjny? Znów Audi. M.in. za rozwiązanie Audi Connect z wyszukiwaniem POI za pośrednictwem Google. Na drugim miejscu system w Mercedesie (wyszukiwanie Google, usługa Street View, dane o korkach aktualizowane on-line). A na trzecim VW Car-Net (także z usługami Google oraz technologią zaawansowanej współpracy ze smartfonem MirrorLink).

Audi od lat współpracuje z Google. Od kilku lat użytkownicy nawigacji MMI mogą korzystać m.in. z podglądu map ze zdjęciami Google Earth Foto: Auto Świat
Audi od lat współpracuje z Google. Od kilku lat użytkownicy nawigacji MMI mogą korzystać m.in. z podglądu map ze zdjęciami Google Earth

Wśród aplikacji wyróżniono Bosch MyDriveAssist (kamera w smartfonie do wykrywania i rozpoznawania znaków drogowych – wreszcie działa w Polsce), BMW ConnectedDrive (niezbędnik dla każdego użytkownika BMW) oraz Moovel (przydatne do planowania połączeń różnymi środkami transportu w Niemczech). Z ostatniej z wyróżnionych aplikacji niestety nie można jeszcze skorzystać w naszym kraju.

Bosch myDriveAssist
Bosch myDriveAssist

Najlepsze rozwiązanie umożliwiające korzystanie z internetu w samochodzie? Na podium Audi za rozwiązanie do zastosowania LTE (na początek w modelach S3, TT oraz A7 i A7). Przydatne nie tylko do tego, by używać Google Maps. Także do aktualizacji map w trybie online. Audi wyprzedziło VW (Car-Net) oraz Skodę (Smart Gate).

Wyróżniono także najlepsze systemy multimedialne (kategoria Entertainment). Na pierwszym miejscu Audi MMI w modelu TT (z integracją asystenta głosowego Apple Siri, pakietem Touch i wirtualnym kokpitem). Na drugim VW z technologią zaawansowanej współpracy z wybranymi smartfonami poprzez MirrorLink (dziwi o tyle, że konkurencja znacznie wyprzedziła VW pod względem adaptacji MirrorLink). Na trzecim miejscu zaś BMW online, czyli rozbudowany pakiet usług dostępnych po połączeniu z siecią.