Auto Świat Wiadomości Multimedia Cyfrowe radio DAB+ w Polsce: test

Cyfrowe radio DAB+ w Polsce: test

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Po cyfryzacji telewizji pora na analogowe radio. W Polsce już można korzystać z cyfrowego radia DAB+. Ale zmiana na DAB+ w samochodzie nie będzie łatwa. Czy zatem ma sens? W teście tuner cyfrowy Alpine TUE-DAB1U

Na początek sprawdziliśmy oddzielny tuner DAB/DAB+ TUE-DAB1U, który pasuje do wielu radioodtwarzaczy marki Alpine.Żródło: Auto Świat

Na cyfryzację radia w Polsce czekamy od lat. Choć próbne emisje cyfrowego radia prowadzone są w Polsce od 2003 roku (wówczas jeszcze w standardzie T-DAB), to dopiero od października 2013 roku oficjalnie rozpoczęto stałe nadawanie programów w cyfrowej jakości. Czy to oznacza, że wkrótce nasze tradycyjne radioodbiorniki samochodowe staną się bezużyteczne? Wcale nie! Póki co wdrożenie DAB+ wcale nie oznacza wyłączenia dotychczasowego nadawania analogowego FM.

DAB+ w Fordzie, Oplu i VW

Jako pierwsze stałą emisję rozpoczęło Polskie Radio. Na początek w dwóch miastach: Warszawie i Katowicach. Dla potencjalnych słuchaczy oznacza to, że mogą słuchać cyfrowego radia w standardzie DAB+ w obrębie obu aglomeracji. Czyli co najmniej kilkanaście kilometrów od centrum. Czy to możliwe? Sprawdziliśmy w obrębie Warszawy. Fabryczne radio DAB+ w Hondzie CRV bez problemów radziło sobie z odbiorem nawet kilkanaście kilometrów od granic miasta. Wcześniej w trakcie próbnej wakacyjnej emisji sprawdzaliśmy odbiór DAB+ także w innych testowych samochodach: Fordzie Kuga, Oplu Adam i VW Touareg. Zasięg także był satysfakcjonujący. A co w sytuacji, gdy jeździmy starszym samochodem bez odbiornika DAB+? Zawsze można dokupić oddzielny tuner i podłączyć do dotychczas używanego sprzętu. I niestety jak zalecają producenci: dokupić nową antenę. Czy to aby nie naciąganie?

Testujemy Alpine

Na początek sprawdziliśmy oddzielny tuner DAB/DAB+ TUE-DAB1U, który pasuje do wielu radioodtwarzaczy marki Alpine. Podłączyliśmy go do stacji multimedialnej razem z dodatkową opcjonalną anteną KAE-220DA ze wzmacniaczem. Tuner podobnie jak inne odbiorniki cyfrowe wyposażony jest w miniaturowe złącze antenowe typu SMB jak w tunerach telewizyjnych DVB-T. To pierwsze utrudnienie, dla tych, którzy chcieliby podłączyć tuner do zwykłej anteny. Drugie: samochodowe anteny DAB zwykle wymagają wzmacniacza (szczególnie instalowane na szybie). Kto nie posiada wzmacniacza w samochodzie zapewne będzie zmuszony i tak dokupić nową antenę. Niemniej według instalatorów z warsztatów car audio jeśli już wymiana anteny jest konieczna (wbrew pozorom to nie jest takie oczywiste), to warto rozważyć antenę mocowaną na dachu. Zwykle występuje ona z dwoma kablami: tradycyjnym wtykiem antenowym DIN (męskim) i mniejszym SMB lub MCX, by podłączyć antenę do dwóch gniazd w odbiorniku.

Antena do szyby? Słaby pomysł

Antena wewnętrzna przyczepiana do szyby to przynajmniej w przypadku Alpine dość słabe rozwiązanie. Problemy z odbiorem występują nawet w granicach miasta i narastają im bardziej oddalamy się od Warszawy. Już wysokie budynki w okolicach redakcji znacząco utrudniały odbiór. Przy cyfrowej emisji oznacza to przerwy w odsłuchu a nie szumy jak w zwykłych radioodbiornikach. Oczywiście najlepszy odbiór, był w miejscach, gdzie nie brakowało wolnej przestrzeni, lub stosunkowo niskiej zabudowy. Wówczas jakość odbioru była bardzo dobra a wskazywana siła sygnału zwykle maksymalna. Niemniej problemy z odbiorem powinny powstrzymywać przed wydaniem ok. 150 zł na antenę wewnętrzną. A czy z uniwersalną zewnętrzną anteną będzie lepiej? Będziemy dalej wnikliwie sprawdzać.Tomasz Okurowski

6 etapów cyfryzacji radia w PolsceOd 1 sierpnia 2014: Gdańsk, Kielce, Kraków, Wrocław, Szczecin.Od 1 października 2014: Łódź, Opole, PoznańOd 1 stycznia 2015: Bydgoszcz, Koszalin, Olsztyn, Zielona GóraOd 1 kwietnia 2015: Białystok, Lublin, RzeszówOd 1 lipca 2016: Giżycko, Kalisz, Płock, SiedlceOd 1 grudnia 2020: pozostałe miasta

Programy w DAB+PR Jedynka, PR Dwójka, PR Trójka, PR Czwórka, Polskie Radio 24, Radio Rytm, Radio Katowice, RDC

DAB w pytaniach i odpowiedziachCzy stare odbiorniki DAB mogą odbierać cyfrowe radio w Polsce?Niestety nie. Sprzęt starej generacji DAB nie jest kompatybilny z technologią DAB+

Czy są uniwersalne samochodowe odbiorniki DAB+?Teoretycznie każde urządzenie z własnym pilotem można podłączyć w samochodzie.Niemniej, by zobaczyć menu i wskazania odbieranych stacji potrzebne jest radio z wejściem AUX: audio i video.

Jaki wtyk antenowy jest wymagany w przypadku DAB+?Niestety producenci anten samochodowych mogą stosować różne rodzaje wtyków. Stąd nie każda antena DAB+ będzie pasowała do danego radioodbiornika.

Ile kosztuje zestaw do odbioru DAB+?Antena: od kilkudziesięciu złotych wzwyż. Odbiornik: w przypadku renomowanych firm car audio powyżej 500 zł.

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków