Zwykły system audio do samochodu to już za mało. Dobrze pochwalić się współpracą z cenioną firmą. Stąd nie dziwi, że Peugeot w najnowszym modelu 308 także zdecydował się na podjęcie współpracy z branżą audio. Projekt nagłośnienia modelu 308 Francuzi powierzyli marce Denon. Co wyszło z kooperacji Francuzów z Japończykami?
34 000 godzin na projekt i strojenieNa początek trochę ciekawej statystyki. Denon oddelegował do nowego projektu zespół złożony z ponad 25 inżynierów. Nie wiemy ile osób tworzyło zespół Peugeota. Niemniej obie ekipy spotkały się ponad 100 razy. W sumie prace trwały ponad 34 000 godzin. Tyle czasu zajęło opracowanie systemu a potem jego strojenie. Pytanie czy rzeczywiście tak trudno było uzyskać optymalne brzmienie w Peugeocie, czy też oba zespoły wyjątkowo gorliwie przyłożyły się do pracy.
Bez głośnika centralnego!Co ciekawe mimo mody na głośniki centralne (umieszczone po środku deski rozdzielczej) Denon oparł się pokusie stworzenia modnego wielokanałowego systemu. Zamiast tego bardziej klasycznie: zestaw dwudrożny z przodu i podobny w tylnych drzwiach. W obu głośniki niskotonowe 165 mm. Denon nazwał je Coscone. Co w nich tak szczególnego, że zasługują na szczególną nazwę?
Firma chwali się, że głośniki mają niską wagę (zapewne kosz wykonano z tworzywa sztucznego) i wyróżniają się wysoką skutecznością (duży poziom głośności) i większym skokiem membrany. Teoretycznie zatem będzie można liczyć na lepsze tony niskie co jeszcze do niedawna było problemem w samochodach grupy PSA. A co z wysokimi? Z przodu jak i z tyłu montowane są głośniki wysokotonowe 25 mm z miękką kopułką (zapewne jedwab). Głośniki pracują nawet we własnych komorach. Przednie tweetery sterowane są przy użyciu aktywnych zwrotnic we wzmacniaczu. Dla tylnych: tradycyjne pasywne zwrotnice.
Subwoofer i wzmacniacz klasy DCudów nie ma. Bez subwoofera coraz trudniej obejść się w samochodzie. Stąd w bagażniku (tuż przy podłodze) zmieszczono głośnik z 8 kanałowym wzmacniaczem. Opcja zestawu Denona z subwooferem wiąże się z pewnym wyrzeczeniem. W bagażniku nie ma wówczas koła zapasowego a jest jedynie zestaw naprawczy.
Niestety obie firmy dyskretnie przemilczają dane nt. wielkości głośnika niskotonowego. Za to chętnie chwalą się mocą. Wbudowany głośnik niskotonowy to model o mocy 100 W. Zasilany jest podobnie jak pozostałe głośniki przez 8 kanałowy wzmacniacz cyfrowy klasy D. Wzmacniacz, który wzbogacono o procesor dźwięku. I dwie fabrycznie zaprogramowane charakterystyki dźwięku. Jakie?
Jedną z nich określono mianem audiofilskiej.Scenę i balans pomiędzy głośnikami ukierunkowano na kierowcę. W przypadku drugiej korekcji starano się zachować równowagę pomiędzy wszystkimi głośnikami, by każdy z pasażerów miał gwarancję podobnych wrażeń dźwiękowych. I to na miarę Hi-Fi.
Denon nie oparł się jednak modzie na gotowe charakterystyki dźwięku. Stąd wzorem innych systemów audio nie zabrakło ustawień optymalnych dla różnych gatunków muzyki. Do wyboru jest 5: klasyka, jazz i blues, rock i pop, techno oraz vocal.
Radio? Oczywiście multimedialnePóki co Denon dostępny jest jako opcja tylko w zestawieniu z multimedialnym radiem i ekranem dotykowym 9,7 cala. To zresztą nie jedyna opcja. W ramach dodatków jeszcze nawigacja z wbudowanym dyskiem twardym, którego 7 GB jest zarezerwowane na muzykę. Niestety to oznacza, że póki co z luksusowego systemu audio będzie można skorzystać tylko w przypadku zamówienia najdroższej wersji wyposażenia. Denon póki co nie stanie się zatem systemem audio dla przysłowiowych mas. Domyślamy się, że jednak nie zależy na tym ani Denonowi ani tym bardziej Peugeotowi.