Niedrogie głośniki samochodowe? Za kilkadziesiąt złotych? Zwykle kojarzyły się z produktami zupełnie nieznanych firm: zwykle z Chin. Albo z podróbkami znanych marek takich m.in. jak JVC czy Pioneer. Pora zmienić nastawienie. Bardzo tanie głośniki proponuje JVC. Niemniej coś za coś. Japońska marka odświeża technologię o której niemal zapomniano: głośniki dwustożkowe.

Głośniki dwustożkowe? Pewnie mało kto pamięta, że jeszcze ponad dekadę temu modele dwustożkowe cieszyły się sporą popularnością. Nie tylko ze względu na niską cenę. Także ze względu na markę. Mało kto zwracał uwagę na to w jaką technikę inwestuje. Ważne było to, że kupuje głośniki znanej marki. By dodatkowo wzbudzić zainteresowanie niektóre marki oferowały najtańsze modele dwustożkowe w komplecie z radiem. W latach 90 specjalne pakiety oferowało m.in. Sony: bardzo tanie radio i jeszcze tańsze głośniki. Wówczas szły jak woda. A dziś?

Głośniki dwustożkowe mogą się cieszyć skromną popularnością tylko ze względu na niską cenę. Pod względem jakości dźwięku ustępują innym rodzajom głośników: koaksjalnym czy zestawom komponentowym. Głośniki z charakterystycznym stożkiem w miejscu gdzie cewkę zasłania osłona przeciwpyłowa, umownie określane są mianem szerokopasmowych. Dodatkowy stożek pełni rolę taką samą jak klasyczny tweeter w zestawie koaksjalnym. Ma zapewnić możliwie jak najwięcej tonów wysokich. W praktyce jest niestety tylko przeciętnie.

Jeśli ktokolwiek zainwestuje w dwustożkowe głośniki powinien je instalować jedynie w tylnych drzwiach lub w ostateczności na półce. Na pewno jednak sprzęt nie zastąpi tradycyjnego zestawu komponentowego. Lepiej bowiem zainwestować w komplet z oddzielnymi głośnikami wysokotonowymi, by uzyskać znacznie lepszą scenę dźwiękową i bardziej zrównoważone i detaliczne brzmienie.

W przypadku nowych modeli JVC wybór jest dość spory, przez co głośniki będzie można dopasować do wielu samochodów. Do wyboru modele 10 cm, 13 cm i 16 cm. Sugerowane ceny od 79 zł wzwyż. Najdroższy model nie przekracza granicy 100 zł. Mimo niskiej ceny zastosowane materiały są zaskakująco dobre. Wprawdzie do zawieszenia membran użyto stosowanej dawno temu mieszanki płótna z kauczukiem, ale nie oszczędzano przesadnie. Membrany wykonywane są np. z włókna węglowego wzmocnionego miką (materiał mineralny). Czy sprawdzą się w dłuższej eksploatacji? Powinny.