Czy darmowa nawigacja w telefonie jest przydatna na co dzień? Przyjrzeliśmy się bliżej najświeższej odsłonie bezpłatnej nawigacji Nokia stosowanej w telefonach z systemem Windows Phone 8. W teście wykorzystaliśmy najnowszy model Lumia 820.
Użytkownicy telefonów z systemem Windows Phone 8 mogą korzystać z bezpłatnej nawigacji Nokia Drive, która wciąż występuje w próbnej wersji Beta (testowaliśmy odmianę 2.1.0.1451). W porównaniu ze starszymi telefonami z systemem Windows Phone 7,5 brakuje zatem niektórych funkcjonalności takich jak „moje dojazdy” czy wyświetlanie na mapie (w trybie prowadzenia do celu) informacji o korkach. Nie można również wyznaczać trasy z uwzględnieniem punktów pośrednich. Niemniej odmiana Beta może służyć jako pełnowartościowa nawigacja: można bowiem zaplanować trasę a także wpływać na sposób kalkulacji trasy. Aplikacja nawigacyjna jest w pełni porównywalna z niedrogimi przenośnymi nawigacjami samochodowymi.
Od czego zacząć?By rozpocząć korzystanie z nawigacji trzeba się przygotować. W telefonie konieczna jest instalacja map. Do wyboru jest ogromny katalog państw z różnych kontynentów i regionów (Afryka, Ameryka Północna, Południowa i Środkowa a także Australia, Azja, Oceania). Mapy można pobrać bezpłatnie. Najlepiej skorzystać z sieci Wi-Fi a nie z transferu danych wykupionego u operatora. Mapa Polski zajmuje ponad 237 MB. Mapa wszystkich regionów Niemiec zajmuje zaś ponad 1 GB.
Nawigacja: tryb online i offlineDzięki temu, że mapy przechowywane są w pamięci telefonu, nawigacja prowadzi niezależnie od dostępu do sieci. Można wprawdzie wybrać tryb online, ale jest on potrzebny do wyświetlania na mapie informacji o natężeniu ruchu (niestety tylko przy wyłączonej funkcji prowadzenia do celu). Ponadto dzięki połączeniu z siecią nawigacja wyszukuje adresy także po połączeniu z firmowymi serwerami. A to oznacza, że mamy większe prawdopodobieństwo znalezienia właściwego adresu lub miejsca POI. Co ważne od znalezienia adresu do wyznaczenia trasy nie mija zbyt wiele czasu. Aplikacja bardzo sprawnie wyznacza trasę, której przebieg można dokładnie przejrzeć.
Jaka trasa jest najlepsza?Nokia Drive w wersji 2.1.0.1451 umożliwia wybór kryteriów trasy, co jeszcze do niedawna nie było takie oczywiste w systemie Windows Phone. Do wyboru są trzy rodzaje tras: szybka, krótka i ekonomiczna. Ponadto można wybrać unikanie autostrad, dróg płatnych, promów, tuneli, odcinków gruntowych i transportu koleją (głównie chodzi o eurotunel).
Najbardziej optymalnym wyborem do podróżowania na co dzień wydaje się trasa szybka. Wówczas nawigacja prowadzi głównymi drogami z uwzględnieniem dogodnych skrótów. W przypadku trasy ekonomicznej droga zwykle wydłuża się, gdyż Nokia kieruje na obwodnice i prowadzi tak by unikać częstych zmian kierunku jazdy (np. skręty na skrzyżowaniach). Wariant ekonomiczny można zatem wybierać, gdy cenimy bardziej komfortową podróż (nie trzeba tak często hamować i przyśpieszać). Krótka zaś zwykle bywa tylko z nazwy, gdyż nawigacja dziwnie kalkuluje trasę. Przejazd z Warszawy do Szczecina wyznaczany jest przez Niemcy w ramach trasy krótkiej. Co ciekawe trasa szybsza jest o ponad 100 km krótsza i prowadzi tylko przez Polskę. W przypadku trasy krótkiej należy tez uważać na drogi gruntowe. Jeśli nawigacja uwzględnia je podczas kalkulacji trasy to wówczas podróż między dwoma dużymi miastami można odbyć także po drogach gruntowych.
Krok po krokuPod względem prowadzenia krok po kroku Nokia może uchodzić za wzór. Na ekranie wyświetlane są tylko kluczowe informacje. Przebieg drogi na mapie jest wyraźnie zaznaczony a wskazówki głosowe na tyle zrozumiałe, że bardzo trudno o pomyłkę podczas jazdy. Głosowe komendy wzbogacono o odległość do planowanego manewru oraz o informację o kolejnym manewrze, co ma duże znaczenie w miastach z gęstą siecią ulic a także na skomplikowanych węzłach drogowych. Nokia jednak nie uniknęła gadżetów. Na mapach dużych miast uwzględniono trójwymiarowe wizualizacje charakterystycznych obiektów i miejsc turystycznych. Można zatem zobaczyć np. słynny pałac w centrum Warszawy, Teatr Wielki, pomnik na Westerplatte czy molo w Sopocie.
Jakość mapMapy w testowanej wersji 8.0.48.113 udostępniono w grudniu, więc są dość świeże. Uwzględniono na nich najnowsze inwestycje drogowe takie jak odcinki dróg ekspresowych S8 (Oleśnica – Syców), S11 (Rokietnica – Złotkowo) czy S51 (wokół Olsztynka) a także obwodnice Jarosławia, Pabianic, Przemyśla i Żyrardowa. Na mapach widać także przebieg dróg w budowie (A4, S2 i S8 w Warszawie, S11 wokół Poznania). Niestety wybrane odcinki są nawet uwzględniane podczas wyznaczania trasy: A1 (w pobliżu Torunia), S2 (od ulicy Puławskiej w Warszawie). Co ciekawe nie wszystkie odcinki już oddane do ruchu są uwzględniane podczas kalkulacji tras. Problem dotyczy m.in. A4 od węzła Szarów czy A1 od Oskowic w stronę węzła Kowal.
Prócz sieci drogowej na mapach uwzględniono także plany dużych galerii handlowych. Dzięki temu wybierając się na zakupy nawigacja będzie przydatna nie tylko podczas jazdy samochodem ale także po wejściu na teren galerii.
Czy warto?Nawigacja w telefonach staje się coraz poważniejszą alternatywą dla popularnych przenośnych nawigacji samochodowych. Przyszłość należy bowiem do nawigacji pracujących w trybie on-line z dostępem do informacji o korkach. By uniknąć kosztów za granicą wystarczy mieć mapy w pamięci telefonu i wyłączyć transmisję danych. Choć Nokia Drive w wersji beta nie jest bez wad, to może z powodzeniem zastąpić tanią nawigację samochodową. Jest jednak jeden kluczowy warunek: przebieg wyznaczonych tras lepiej sprawdzić przed podróżą.
To nam się podoba- dostęp do bezpłatnych map wielu krajów świata- dostęp do map w trybie offline- bardzo łatwa i intuicyjna obsługa- plany centrów handlowych- możliwość podglądu mapy z natężeniem ruchu drogowego- szybkość wyznaczania trasy i rekalkulacji trasy- bogata baza adresów POI- szybkie wyznaczanie pozycji i dobry odbiór sygnału GPS przez telefon
To nam się nie podoba- brak wyznaczania trasy z uwzględnieniem punktów pośrednich- prowadzenie po odcinkach dróg, których jeszcze nie wybudowano- nawigacja pomija niektóre odcinki dróg oddane do ruchu w zeszłym roku- nielogiczna kalkulacja drogi w trybie trasy krótkiej- mapa korków niedostępna w trybie prowadzenia do celu- brak funkcji blokowania i pomijania wybranych odcinków dróg
Galeria zdjęć
Trasa S11 wokół Poznania. Podczas planowania trasy przejazdu Nokia uwzględnia także odcinek, który jest wciąż w budowie.
Rewelacyjne rozwiązanie Nokia miasto w obiektywie: wyszukiwanie obiektów POI z użyciem kamery wbudowanej w telefon. Baza POI jest bogata, ale nie jest jeszcze w pełni skompletowana.
Na mapach dużych miast uwzględniono trójwymiarowe wizualizacje charakterystycznych obiektów i miejsc turystycznych. Można zatem zobaczyć np. słynny pałac w centrum Warszawy czy Teatr Wielki.
Pod względem prowadzenia krok po kroku Nokia może uchodzić za wzór. Przebieg drogi na mapie jest wyraźnie zaznaczony a wskazówki głosowe na tyle zrozumiałe, że bardzo trudno o pomyłkę podczas jazdy.
Prócz sieci drogowej na mapach uwzględniono także plany dużych galerii handlowych. W planach jest nawet podział na poszczególne piętra.
Trzy warianty podróży na wybrzeże w Nokia Drive. Różnice pomiędzy poszczególnymi wariantami (szybka, ekonomiczna i krótka) są wyjątkowo niewielkie.
Trzy tryby trasy Nokia Drive. Przejazd z Siedlec do Szczecina wyznaczany jest przez Niemcy w ramach trasy krótkiej. Co ciekawe trasa szybsza jest o ponad 100 km krótsza i prowadzi tylko przez Polskę.
Podgląd mapy z miejscami, gdzie można dokonać zakupów. Funkcja wyszukiwania ciekawych miejsc POI w praktyce w Nokia Drive.
Na mapach dużych miast uwzględniono trójwymiarowe wizualizacje charakterystycznych obiektów i miejsc turystycznych. Można zatem zobaczyć np. pomnik na Westerplatte czy molo w Sopocie.
Podgląd mapy z informacjami o natężeniu ruchu drogowego dostępy jest tylko przy wyłączonym trybie Nokia Drive w Windows Phone 8. Niewykluczone, że w kolejnej aktualizacji niedogodność zostanie usunięta.