Mając wiele dobrych chęci i dbając o wygląd auta, można je trwale oszpecić. Pokazujemy, na co warto uważać
Najczęstsza przyczyna powstawania zacieków, odbarwień, uszkodzeń powierzchni lakieru to pozostawienie środków chemicznych na czyszczonych powierzchniach dłużej, niż trzeba. Ich żrące działanie wspomagają wysoka temperatura i duże stężenie. Dlatego większość kosmetyków do auta: szamponów, wosków, płynów do usuwania trudnych zabrudzeń, powinna być spłukana, zanim wyschnie i nie później, niż radzi producent. Nie należy też wlewać do wody więcejśrodków, niż każe instrukcja, nawet jeśli wydaje nam się, że tak będzie lepiej lub szybciej. Jeśli mycie nie jest skuteczne za pierwszym razem, można je powtórzyć!
Samochody cierpią także wtedy, gdy właściciel np. stara się za bardzo wypolerować lakier albo chce przyspieszyć pracę, dociskając szmatkę lub tarczę polerki mechanicznej mocniej, niż trzeba. Efekty? Lakier zdarty do podkładu, przegrzany, przypalony, porysowany! Chęć przyspieszenia pracy nie popłaca, jeśli używamy myjki ciśnieniowej. Woda pod wysokim ciśnieniem może nawet przebić oponę!
Foto: Auto Świat
Jak wypolerować auto? Czyli - Nie zepsuj lakieru, podczas pucowania
TŁUSTA, BRZYDKA POWIERZCHNIA PO POLERCE - PRZYCZYNA: to normalne, pasta polerska nie pozostawia eleganckiego wykończenia, nie nabłyszcza, a jedynie mechanicznie wygładza powierzchnię.JAK SIĘ USTRZEC: polerując, uważajmy tylko, aby nie przegrzać lakieru ani nie dojść do podkładu. Tłuste resztki pasty da się dość łatwo usunąć.CO ROBIĆ: dokładnie oczyścić lakier szmatką, następnie nawoskować i wypolerować do połysku.
ŁUSZCZENIE FELG - PRZYCZYNA: pozostawienie na zbyt długi czas preparatu do mycia felg, który wysechł i chemicznie uszkodził lakier. JAK SIĘ USTRZEC: nie używać w słońcu środków do mycia felg ani wtedy, gdy obręcze są gorące. Spłukiwać nie później, niż każe instrukcja obsługi.CO ROBIĆ: lakier na alufelgach można regenerować.
RYSY OD UDERZENIA LANCĄ - PRZYCZYNA: gdy zbliżamy się lancą myjki ciśnieniowej do karoserii i nagle myjka się wyłącza, zmiana ciśnienia w wężumoże szarpnąć lancą – wówczas łatwo o wgniecenie lub zarysowanie lakieru.JAK SIĘ USTRZEC: bardzo uważać, korzystając z myjki na żetony, nie zbliżać lancy do karoserii. 30 cm to minimalna bezpieczna odległość. CO ROBIĆ: wgniecenia, jeśli lakier jest cały, można bez śladu usunąć w warsztacie. Rysy można zamalować – miejscowo lub lakierując cały element.
STARCIE LAKIERU - PRZYCZYNA: wielokrotne lub zbyt silne polerowanie karoserii polerką mechaniczną. JAK SIĘ USTRZEC: nie przesadzać z polerowaniem; mając wątpliwości, jak gruby jest lakier naszego auta, można go zmierzyć specjalnym miernikiem.CO ROBIĆ: polakierować całe auto!
Foto: Auto Świat
Jak wypolerować auto? Czyli - Nie zepsuj lakieru, podczas pucowania
ODPRYSKI PO POLERCE - PRZYCZYNA: polerując, odsłaniamy istniejące odpryski i wypełniamy je białą pastą. To zupełnie normalne!CO ROBIĆ: starannie, długotrwale wcierać w lakier koloryzujący wosk. Usterki powinny stać się niewidoczne. Alternatywa: odtłuścić, porobić małe zaprawki.
ZACIEKI, PLAMY PO MYCIU - PRZYCZYNA: twarda lub brudna woda odparowuje, często zanim ostatecznie spłuczemy karoserię. Podgrzane detergenty reagują z zewnętrznym lakierem.JAK SIĘ USTRZEC: nie myć auta w słońcu ani wtedy, gdy lakier jest gorący. Nie pozwalać wyschnąć żadnej chemii na lakierowanych elementach.CO ROBIĆ: umyć auto ponownie, wysuszyć ręcznikiem, w razie potrzeby pastować.
CHEMICZNE USTERKI LAKIERU - PRZYCZYNA: niezmyte w krótkim czasie ptasie odchody, zbyt późna reakcjana wylane na lakier substancje chemiczne, np. płyn hamulcowy.JAK SIĘ USTRZEC: woskować regularnie (co 2-3 miesiące) karoserię; wozić w aucie chusteczki do zmywania ptasich odchodów i w razie potrzeby z nich korzystać.CO ROBIĆ: delikatnie spolerować, odtłuścić, zrobić zaprawkę lub zlecić malowanie całego elementu.
PRZEGRZANIE LAKIERU - PRZYCZYNA: zbyt silne lub długotrwałe polerowanie nadwozia polerką mechaniczną w jednym miejscu.JAK SIĘ USTRZEC: przede wszystkim uważajmy na krawędziach blach – na nich lakier jest cienki, a niewielka powierzchnia musi przyjąć całą energię polerki.Uwaga: tarcza polerska skropiona wodą lepiej odbiera ciepło. CO ROBIĆ: uszkodzenie jest – jeśli wykluczymy lakierowanie – nienaprawialne.
MYCIE ZAPIASZCZONĄ GĄBKĄ - PRZYCZYNA: nie dość częste płukanie gąbki powoduje powstawanie mikrozarysowań.JAK SIĘ USTRZEC: spłukać auto dokładnie przed myciem,dolne, najbardziej zabrudzone części karoserii myć na końcu, unikać silnego nacisku w miejscach, gdzie są trudno usuwalne zabrudzenia – zwykłe mycie lekko brudną gąbką nie uszkodzi lakieru.CO ROBIĆ: polerowanie powinno zatuszować rysy.
Foto: Auto Świat
Jak wypolerować auto? Czyli - Nie zepsuj lakieru, podczas pucowania
KOLISTE RYSY NA CAŁYM AUCIE - PRZYCZYNA: regularne mycie w myjni automatycznej, miękki lakier ekologiczny nałożony w fabryce lub źle utwardzony lakier renowacyjny.JAK SIE USTRZEC: unikać mycia na myjni automatycznej, co 2-3 miesiące woskować karoserię ręcznie dobrym, twardym woskiem, często myć ręcznie, nie dopuszczając do utrwalenia się zabrudzeń, które potem wymagają szorowania. CO ROBIĆ: wypolerować auto pastą polerską, nawoskować. Źle położony lakier? Wymienić!
USZKODZONE EMBLEMATY - PRZYCZYNA: mycie ciśnieniowe ze zbyt małej odległości lub pod zbyt wysokim ciśnieniem. Używanie złych środków kosmetycznych, np. przeznaczonych do chromu, podczas gdy błyszczące elementy wykonane są z plastiku (w dzisiejszych czasach nawet atrapa Mercedesa klasy S!). JAK SIĘ USTRZEC: ostrożnie używać myjki ciśnieniowej, nie zbliżać zanadto lancy do lakieru, by przyspieszyć mycie. Unikać używania środków polerskich do odmłodzenia plastiku!CO ROBIĆ: emblematy są nienaprawialne. Nowe można kupić np. w firmowym serwisie.
ALUMINIOWE CZĘŚCI SILNIKA POKRYTE NALOTEM - PRZYCZYNA: używanie agresywnych środków do mycia silników, umożliwienie ich wyschnięcia, za długo pozostawiony preparat na czyszczonych elementach.JAK SIĘ USTRZEC: używać dobrych detergentów. Unikać środków o szybkim, np. 20-sekundowym, działaniu!CO ROBIĆ: nic; w przyszłości myć silnik rzadko i ostrożnie.