Najczęstsza przyczyna powstawania zacieków, odbarwień, uszkodzeń powierzchni lakieru to pozostawienie środków chemicznych na czyszczonych powierzchniach dłużej, niż trzeba. Ich żrące działanie wspomagają wysoka temperatura i duże stężenie. Dlatego większość kosmetyków do auta: szamponów, wosków, płynów do usuwania trudnych zabrudzeń, powinna być spłukana, zanim wyschnie i nie później, niż radzi producent. Nie należy też wlewać do wody więcejśrodków, niż każe instrukcja, nawet jeśli wydaje nam się, że tak będzie lepiej lub szybciej. Jeśli mycie nie jest skuteczne za pierwszym razem, można je powtórzyć!

Samochody cierpią także wtedy, gdy właściciel np. stara się za bardzo wypolerować lakier albo chce przyspieszyć pracę, dociskając szmatkę lub tarczę polerki mechanicznej mocniej, niż trzeba. Efekty? Lakier zdarty do podkładu, przegrzany, przypalony, porysowany! Chęć przyspieszenia pracy nie popłaca, jeśli używamy myjki ciśnieniowej. Woda pod wysokim ciśnieniem może nawet przebić oponę!