• Zmiana licznika numeracji tygodni odbywa się raz na 19 lat. Najbliższa czeka nas za kilka dni – 6 kwietnia 2019 roku
  • TomTom ostrzega, że bez niezbędnej aktualizacji funkcja nawigacji w starszym zestawie fabrycznym przestanie działać
  • Według Ministerstwa Cyfryzacji (powołującego się na dane US Naval Observatory), problem nie powinien dotyczyć odbiorników GPS wyprodukowanych po 2010 roku

Już za kilka dni nawigacje montowane fabrycznie czy też przenośne urządzenia mogą zacząć sprawiać nam kłopoty albo przestaną właściwie działać. Wszystko z powodu cyklicznego zaplanowanego wydarzenia – zerowania numeracji tygodni (WNRO) w systemie satelitarnym GPS.

Jak przekręcony licznik samochodu…..

Reset numeracji tygodni można porównać do zerowania licznika w starszym samochodzie, kiedy osiągniemy stan 99 999 km. Kolejne co zobaczymy na liczniku to 0 km. W przypadku urządzenia GPS oznacza to zaś informację o tzw. zerowym tygodniu, który liczy się od 6 stycznia 1980 r. Innymi słowy urządzenie w samochodzie uzyska z GPS informację, że mamy 1980 rok! Żarty o cofnięciu się w czasie będą wówczas jak najbardziej na miejscu.

Sama zmiana licznika numeracji tygodni odbywa się raz na 19 lat. Najbliższa czeka nas za kilka dni – 6 kwietnia 2019 roku. Tak długi cykl wynika z samego zapisu danych o dacie (wykorzystano 10-bitową liczbę). Licznik tygodni to zatem zakres liczb od 0 do 1023.

Oczywiście kluczowe jest zasadne pytanie – czy data może mieć wpływ na podstawowe funkcje nawigacji, czyli wskazywanie pozycji oraz wyznaczanie tras? Jak najbardziej! Wystarczy, że nasza mapa zawiera dane o czasowym otwarciu dróg (np. na miesiące letnie lub zimowe), albo korzystamy z prognoz lub danych historycznych o natężeniu ruchu drogowego. Błędne dane o dacie mogą zatem spowodować, że nawigacja nie uwzględni niektórych dróg lub błędnie wyznaczy trasę. Trzeba się także liczyć z kłopotami dotyczącymi określenia właściwej lokalizacji!

Przestanie działać nie tylko sama nawigacja…

TomTom ostrzega, że w niektórych starszych urządzeniach (także dostarczanych jako fabrycznie wbudowane urządzenia nawigacyjne do różnych marek samochodów) nie będzie można ustalić pozycji, a sama funkcja nawigacji przestanie działać. Przestaną działać także funkcje ostrzegania o fotoradarach, korkach czy serwisy takie jak pogoda czy wyszukiwanie adresów. Garmin informuje zaś, że niektóre wyprodukowane przez niego nawigacje przestaną wyświetlać prawidłowy czas i datę, ale samo ustalenie pozycji nie powinno sprawiać problemów.

Ministerstwo Cyfryzacji ostrzega zaś, że: „Nie ma pewności czy i w jaki sposób poszczególni producenci zapewnili zgodność swoich produktów z tą specyfikacją. Problem może pojawić się z opóźnieniem w stosunku do daty 6 kwietnia 2019 r”. Podobne ostrzeżenia publikuje firma Here znana z produkcji map do wielu firmowych nawigacji. Co więcej producent map zastrzega, że trudno obecnie przewidzieć jaki wpływ będzie mieć WNRO na niektóre usługi online (np. wyszukiwanie adresów czy dane o ruchu drogowym).

Rozwiązanie problemu, czyli…

Póki co jedynym rozwiązaniem problemu wydaje się aktualizacja oprogramowania samego radia nawigacyjnego albo przenośnej nawigacji. Odpowiedni program aktualizacyjny (tzw. firmware) powinien być dostępny w stacji ASO lub do pobrania z internetu. Póki co najbardziej aktywna jest w tym względzie holenderska firma TomTom, która opracowała pakiet aktualizacji dla urządzeń montowanych fabrycznie w samochodach Renault i Smart. Pliki można pobrać z internetowych stron firmy, skopiować na USB i wgrać do urządzenia.

A jak wygląda przygotowanie innych marek na nadchodzące wydarzenie? Poniżej dotychczas zebrane odpowiedzi od importerów. W przypadku pozostałych wciąż czekamy na informacje.

BMW

Polski oddział firmy zapewnia, że obecnie nie ma żadnych informacji, które mogłyby wskazywać na to, że problem ze zmianą numeracji tygodni w GPS dotknie klientów BMW.

Citroen

W niektórych samochodach mogą wystąpić drobne usterki (np. błędne obliczanie czasu podróży). Kierowca ujrzy także niewłaściwą datę. Na wyświetlaczu może się pojawić rok 2099 zamiast 2019. Zjawisko to będzie dotyczyć tylko wybranych systemów nawigacyjnych takich jak WipNav i MyWay instalowanych w samochodach wyprodukowanych w latach 2007-2015. Jeśli taki problem wystąpi to wówczas Citroen rekomenduje ręczne wprowadzenie daty i wyłączenie funkcji automatycznej synchronizacji czasu GPS. 

Hyundai

Tomasz Michalczewski z Hyundai Motor Poland zapewnia, że w samochodach koreańskiej marki nie powinno być problemu.

Nissan

Firma przygotowuje oświadczenie. Zanim jednak zostanie udostępnione musimy zadowolić się stwierdzeniem, że żaden z systemów montowanych fabrycznie nie powinien sprawiać problemów. 

Renault

Firma we współpracy z TomTom przygotowała i udostępniła aktualizację oprogramowania. Zmodyfikowano także odpowiednie strony internetowe (easyconnect.renault.pl) wzbogacając je o instrukcje i pliki do pobrania. Ponadto wytypowano klientów oraz uruchomiono akcję powiadamiania. Cytat z informacji Renault Polska – „Znaczna część naszych Klientów już na dzień dzisiejszy, korzystając z ww. metod, dokonała aktualizacji oprogramowania”.

Seat

Hiszpańska firma przysłała zapewnienie – „nasze systemy są zabezpieczone przed tym wydarzeniem”.

Skoda

Klaudyna Gorzan z polskiego oddziału Skody poinformowała, że nie otrzymano z koncernu jakiejkolwiek informacji o zagrożeniu naszych systemów.

Suzuki

Dorota Drelich z polskiego oddziału Suzuki informuje: kumulacja numeracji tygodni nie powinna spowodować problemu w urządzeniach nawigacyjnych: obecne urządzenia są z założenia zabezpieczone przed tzw. "rollover week". Istnieje prawdopodobieństwo, że problem może dotyczyć starszych urządzeń GPS, ale Suzuki Motor Poland nie sprowadzało samochodów fabrycznie wyposażonych w nawigację. W Polsce zazwyczaj stosowane były stacje marki Kenwood, które są okresowo aktualizowane.

Volkswagen

Tomasz Tonder z polskiego oddziału Volkswagena informuje, że we wszystkich autach marki nie powinno być problemów niezależnie od tego, kto wyprodukował i dostarczył nawigację zamontowaną fabrycznie. 

Volvo

Wszystkie modele Volvo z rocznika modelowego 2007 i nowsze będą funkcjonować bez żadnych problemów po zmianie numeracji daty w systemie GPS.