Od kilku lat sprawdzamy ile warte są mapy w nawigacji fabrycznie instalowanej w samochodach. Trzeba przyznać, że z roku na rok widać postęp. Pokrycie sieci dróg naszego kraju staje się coraz lepsze i wyraźnie maleje różnica pomiędzy nawigacją wbudowaną na stałe a sprzętem przenośnym czy aplikacjami w telefonach. Niemniej wciąż można trafić na niespodzianki. I to dość przykre.
Nawigacje w samochodach mogą bowiem nas wyprowadzić w pole. Dosłownie. Wystarczy zaufać nawigacji i wybrać się w podróż autostradą A4, która jest wciąż nie ukończona. Podobnie w przypadku A1 od węzła Kowal w stronę Torunia. Dostawca map, czyli Navteq wyraźnie wyprzedził rzeczywistość i uwzględnił na mapach odcinki autostrad, których budowa wciąż trwa. Jak widać nie zawsze kto pierwszy ten lepszy.
Wyprzedzanie rzeczywistości to nie jedyny grzech nawigacji fabrycznej. Ze zdumieniem zauważyliśmy, że wciąż są nawigacje z mapami, które odzwierciedlają stan budowy dróg sprzed kilku lat. Brakowało m.in. autostrady A1 od Grudziądza do Torunia czy A2 ze Strykowa do Warszawy! Łatwo sobie wyobrazić jak wówczas nawigacja wyznacza trasę bazując na przestarzałych mapach. Podróżowanie w kierunkach wschód – zachód czy północ – południe może być pełne niespodzianek i co gorsza znacznie się wydłuży. Stąd trudno zaufać niektórym zestawom nawigacyjnym.
W tegorocznej edycji testu wybraliśmy 15 odcinków dróg oddanych do ruchu w ciągu ostatnich trzech lat. Uwzględniliśmy także popularne miejsca POI, które również oddawano do użytkowania w ciągu 3 lat. To stacje benzynowe, centra handlowe, hotele, obiekty rekreacyjno sportowe i miejsca atrakcyjne turystycznie. Niestety dla dostawców map wciąż nie są szczególnie istotne. Braki w bazie adresowej wciąż są ogromne. Pod tym względem nawigacji samochodowej wciąż daleko nawet do programów nawigacyjnych w tanich przenośnych nawigacjach samochodowych z supermarketu.
MIEJSCA UWZGLĘDNIONE W TEŚCIE
- Odcinki dóg - A1 Kowal Łódź, A1 Mszana do granicy, A2 obwodnica Mińska Mazowieckiego, A2 Świecko - Nowy Tomyśl, A4 Szarów - Tarnów, A4 obwodnica Rzeszowa, A8 obwodnica Wrocławia, S5 wschodnia obwodnica Poznania, S7 Elbląg - Pasłęk, S8 obwodnica Zambrowa, S10 obwodnica Wyrzyska, S11 obwodnica Poznania, S19 obwodnica Kocka, S74 Kielce - Cedzyna, DK 74 obwodnica Siewierza.
- Miejsca POI - Aquadrom w Rudzie Śląskiej, Terma Bania w Białce Tatrzańskiej, Centrum Kopernik w Warszawie, Centrum handlowe Odrzańskie Ogrody w Kędzierzynie Koźlu, Centrum Toruń Plaza, Hotel Villa Park w Siedlcach, Hotel Hilton w Krakowie, Hotel Qubus Bielsko Biała, stacja paliw BP Starachowice, stacja paliw Orlen A2 Gnilec.
Skoda omija A2 do Warszawy
Autostrada A2 nie prowadzi ze Strykowa do Warszawy? Tak przynajmniej jest w Skodzie, która konsekwentnie omija odcinek oddany tuż przed Euro. Ale to nie jedyne miejsce, które konsekwentnie ignoruje Navigon Skody Citigo. Podobne problemy występują na południu kraju. Nawigacja omija odcinek A4 Kraków – Szarów.
Autostrada A4
Na mapach Navteq autostrada A4 jest już ukończona na całej długości od Krakowa do wschodniej granicy. Co gorsza nawigacje mogą wyznaczyć trasę autostradą, której jeszcze nie zbudowano do końca. W konsekwencji łatwo trafić w pole, gdy nawigacja będzie prowadzić na nieistniejące węzły. Problem dotyczy nie tylko nawigacji instalowanej fabrycznie. Borykają się z nim także użytkownicy nawigacji takich marek jak Becker, Garmin czy aplikacji w telefonach Nokia.
Obiekty 3D
Piękne wizualizacje budynków 3D jeszcze do niedawna były domeną przenośnych nawigacji samochodowych. Teraz jednak efektowną grafikę można również zobaczyć w sprzęcie instalowanym fabrycznie. Dobrym przykładem są zestawy nawigacyjne w Audi i VW. Prócz pięknych grafik najbardziej charakterystycznych obiektów widać nawet bryły budynków. Co ciekawe efektowne grafiki najciekawszych budynków i pomników nie dotyczą tylko największych aglomeracji. Zauważyliśmy m.in. pałac w Siedlcach czy pomnik na Westerplatte.
Porównanie tras
Świetna funkcja, która ułatwia planowanie podróży: możliwość porównania kilku tras do tego samego miejsca docelowego. Coraz więcej nawigacji od razu wyznacza trasę główną i dwie propozycje dróg alternatywnych. Przydatne szczególnie jeśli można porównać trasy o różnych kryteriach (bez dróg płatnych, tuneli czy przepraw promowych). Co ważne, jeśli nie ma sensowych tras alternatywnych, to wówczas nawigacja ogranicza się do wyznaczenia 1 lub 2 tras.
Polska wg. Peugeot
Słabo wygląda sieć autostrad w Polsce wg. mapy w testowanym Peugeot 508. W nowym samochodzie zainstalowano mapę „2011/2012 edition 1”, więc trudno oczekiwać cudów. A1 z Trójmiasta sięga jedynie Grudziądza. A2 to odcinek między Strykowem a Nowym Tomyślem. Równie słabo jest na południu kraju. Nie trudno zatem zgadnąć jak karkołomne trasy wyznacza nawigacja by dojechać do zachodniej czy południowej granicy kraju.
Opel: nawigacja z telefonu
Ciekawy pomysł w Oplu. Aby skorzystać z fabrycznej nawigacji, najpierw trzeba zainstalować odpowiednią aplikację w telefonie. Oczywiście aplikacja Bring GO jest płatna. Do wyboru są dwie opcje Premium: nawigacja z korkami oraz wersja wzbogacona o pakiet aktualizacji map. I jeszcze jeden warunek: potrzebny jest telefon z Android lub iPhone. Kto używa innego smartfonu lub tradycyjnego telefonu nie ma szans na używanie nawigacji w Oplu.
Mapy na kartach
Kiedyś najbardziej powszechnym nośnikiem danych z mapami były płyty CD i DVD. Zawodne i kosztowne. Wreszcie pora na wygodniejsze karty pamięci SD powszechnie stosowane w przenośnej nawigacji samochodowej. Wówczas aktualizacja map w nawigacji instalowanej fabrycznie polega na wymianie dotychczasowej karty na nową i wpisaniu odpowiedniego klucza licencyjnego. Z kart pamięci korzysta m.in. Ford oraz Renault.