Wyświetlacz HUD z nawigacją w każdym samochodzie? To już możliwe w Japonii, gdzie koncern JVC Kenwood zaprezentował pierwszy samochodowy zestaw nawigacyjny ze specjalną nakładką na lusterko i techniką projekcyjną HUD. Zestaw oznaczony MDV-737HUD ma trafić do sprzedaży w ciągu najbliższych dni. To tradycyjne radio multimedialne z nawigacją (format 2DIN) oraz dodatkowy moduł mocowany na lusterku zawierający projektor i szybę systemu HUD.

Zestaw HUD na lusterkoUniwersalny moduł można nałożyć na dowolne lusterko wsteczne. Zawiera zminiaturyzowany projektor bazujący na technologii JVC D-ILA stosowanej w luksusowych systemach projekcyjnych kina domowego. Technologia łączy zalety technik projekcyjnych DLP i LCD: uzyskano niezwykle naturalną kolorystykę a jednocześnie bardzo dobrą głębię czerni: to synonim klasy high end w sprzęcie kina domowego. W samochodzie tym bardziej.

Zastosowany system umożliwia wyświetlanie kolorowych obrazów: pod tym względem MDV-737HUD nie ustępuje popularnym nawigacjom samochodowym – kierowca zobaczy to samo, co na ekranie nawigacji. Widać, zatem nie tylko strzałki, ale również kolorową mapę a także realistycznie odwzorowane widoki skrzyżowań i węzłów drogowych. Można je zobaczyć na niewielkiej szybie (rozmiar 100 mm x 70 mm) mocowanej tuż obok lusterka wstecznego.

Obraz widoczny przy lusterku jest przesyłany przewodowo z tradycyjnego radia nawigacyjnego: stacji multimedialnej 2 DIN z 7 calowym ekranem o rozdzielczości 800x480 pikseli. Pomiędzy stacją a systemem przy lusterku jest jeszcze dodatkowy moduł. Prawdopodobnie ukryto w nim zasilacz.

Nawigacja najwyższej klasyKenwood MDV-737HUD wyposażono w zaawansowany zestaw nawigacyjny. Firma chwali się bardzo precyzyjnym określaniem pozycji i wysokości dzięki zastosowaniu czujnika żyroskopowego. Ma to wyeliminować problem z niewłaściwym pozycjonowaniem i nawigowaniem w sytuacji, gdy obok siebie znajdują się dwie drogi: tyle, że na różnych wysokościach (np. autostrada poprowadzona wiaduktami a poniżej droga lokalna wytyczona równolegle). Tradycyjne nawigacje zwykle domyślnie przyciągają pozycję samochodu do drogi wyższej kategorii, co później owocuje błędami w prowadzeniu.

Producent bardzo chwali się szybkością pracy nawigacji i odświeżaniem map. Dane kartograficzne zapisane zostały, bowiem na szybkim dysku SSD. Do tego zastosowano jeszcze format zapisu danych nazwany S3, który ma również wpływ na szybkość pracy nawigacji.

Kiedy w Europie?Trudno prognozować jakkolwiek sprzęt na pewno nie pojawi się w tegorocznej kolekcji sprzętu car audio na rynek europejski. Zwykle japońscy producenci najbardziej zaawansowane technologie w pierwszej kolejności wprowadzają na rodzimym rynku, który staje się swoistym poligonem doświadczalnym. Europa jak i rynek amerykański brane są pod uwagę dopiero w następnej kolejności. Niewykluczone zatem, że podczas przyszłorocznych targów CES w Las Vegas ujrzymy wersję, która może pojawić się w europejskich sklepach.