W Niemczech odbywają się dwie najważniejsze wystawy car audio na Starym Kontynencie. Prezentacje samochodowego sprzętu audio rozpoczęły w kwietniu targi AMICOM w Lipsku. Miesiąc później nad Jeziorem Bodeńskim odbędzie się słynne CAR + SOUND (przeniesione z małej miejscowości Sinsheim).

W Lipsku można już było podziwiać wiele tegorocznych nowości. Choć rynek car audio w Europie systematycznie maleje, to jednak premier na targach nie brakowało. Producenci stale poszukują bowiem nowych pomysłów na jak najlepsze nagłośnienie w samochodzie. W tym roku coraz więcej jest urządzeń bez odtwarzacza CD, a także sprzętu multimedialnego.

W całej Europie spada popyt na tradycyjne radia samochodowe z odtwarzaczem płyt CD. Według instytutu GFK sprzedaż w Niemczech była w 2010 roku aż o 11 proc. niższa niż w roku 2009. Rośnie natomiast zainteresowanie tanim sprzętem bez odtwarzacza CD, za to z wejściem USB i czytnikiem kart SD. Jeszcze dwa lata temu radia bez CD miały 3 proc. udziału w rynku odtwarzaczy samochodowych.

Obecnie już co 10. radio sprzedawane w Europie Zachodniej wyposażone jest w gniazda USB i SD, a nie ma odtwarzacza płyt. Jak na razie potentatem na rynku taniego sprzętu są marki chińskie – cenowo nie do pobicia przez bardziej renomowane firmy car audio.

Najbardziej znane marki liczą się jednak w sprzęcie multimedialnym, który także sprzedaje się coraz lepiej (wzrost o 4 proc.). Szczególnym zainteresowaniem cieszą się stacje multimedialne wielkości 2xDIN (większe od zwykłego radia samochodowego) z wbudowaną nawigacją satelitarną. Kierowcy w całej Europie częściej niż do tej pory wybierają radia z nawigacją zamiast przenośnych nawigatorów. Trudno się temu dziwić, gdyż urządzenia instalowane na stałe są bardziej funkcjonalne.

Zwykle pozwalają na rozbudowę pokładowego systemu rozrywki, a jednocześnie świetnie sprawdzają się w roli sprzętu nawigacyjnego (mają większy ekran, obsługuje się je wygodniej, coraz lepsze są warunki aktualizacji map). Co ważne, najtańsze produkty chińskich marek kosztują tyle, co bardziej zaawansowane przenośne nawigatory samochodowe (ok. 1200 zł). Można do nich wgrać popularne polskie programy nawigacyjne (AutoMapa, MapaMap, Navigo).

W przypadku produktów renomowanych marek, oprogramowanie nawigacyjne jest instalowane standardowo. Co więcej, aplikacje GPS aktualizuje się bez problemu przez internet, dzięki czemu można mieć zawsze sprzęt z najnowszymi mapami, będący też odtwarzaczem plików audio i wideo wysokiej jakości.